בדיקה גנומית Guardant360 (גארדנט) – מידע מורחב

בדיקת ריצוף גנים של הגידול מביופסיה נוזלית, בדיקת ,Guardant360 לוכדת את הדנ"א החופשי ששוחרר על ידי הגידול בדם, ,Cell free DNA מה שמספק תמונה כללית מקיפה של הגנומיקה של הסרטן, הן של הגידול העיקרי והן של כל גרורה, ולכן מאפשרת לרופא לעקוב אחר מחלת הסרטן (באמצעות בדיקת דם פשוטה) .

בדיקת Guardant360 מחפשת אחר מוטציות רלוונטיות לסרטן ב- 74 גנים, לרבות 4 סוגי השינויים העיקריים (מוטציות נקודתיות, מוטציות מסוג הכפלה/החסרה/הוספה של קטעי דנ”א ואיחויים) באמצעות בדיקת דם פשוטה ונטולת סיכונים, ללא צורך בביופסיה. בעזרת הבדיקה ניתן לזהות את המוטציות הייחודיות אשר מאפיינות את הגידול וכנגדם קיים היום טיפול ביולוגי לסרטן. תוצאת הבדיקה מראה את השינויים הגנומיים (מוטציות) שזוהו בדם ואת השכיחות של כל מוטציה. הבדיקה מאפשרת גם התאמת טיפול בשלב הראשוני אבל גם לאחר התקדמות המחלה, כאשר נוצרות מוטציות חדשות אשר מקנות עמידות לטיפול הקיים. בדיקת Guardant360 יכולה לזהות מקטעי דנ״א של הגידול הנמצאים ברגישות גבוהה ביותר.

טיפול מותאם אישית למתמודדים עם מחלת הסרטן

הבדיקה מזהה מוטציות במקטעי דנ״א חופשי של הגידול הנמצאים בשכיחות נמוכה של 0.04% ואפילו עד 0.02%. מחקרים הראו כי מחצית מהמוטציות המדווחות עבור מטופל, שכיחותן נמוכה מ- 0.41% ולפיכך, רגישות הבדיקה היא קריטית להכוונה טיפולית1.

מחקרים הראו כי לבדיקה זו אמינות גבוהה, עם יכולת זיהוי מוטציות ביעילות של 99.99% וכן מתאם של 85% בין תוצאות ריצוף הגנים בבדיקת הדם, לבין תוצאות ריצוף אותם הגנים באמצעות רקמת הגידול מביופסיה פולשנית2.

כאשר מתקבל ממצא חיובי של מוטציה בבדיקת Guardant360, התוצאה מספיקה להתחלת טיפול ממוקד או רישום למחקר קליני בהתאם לקריטריונים , ללא צורך באישור הממצא בבדיקה מבוססת רקמה.

שימוש בבדיקת Guardant360 חוסך מהמטופל את הצורך לעבור ביופסיה פולשנית מורכבת הכרוכה בסיכונים, אי נעימויות ועיכוב בתחילת הטיפול.

במחקר פרוספקטיבי (ה- NILE), רב מרכזי ב-  282 מאובחנים חדשים  עם סרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים שביצעו בדיקת  Guardant360 במקביל לבדיקה מבוססת רקמה, נמצא כי גנוטיפ מבוסס ביופסיה נוזלית אינו נחות מגנוטיפ מבוסס רקמת גידול, בנוגע לאיתור שבעת הסמנים הביולוגיים המומלצים ע"י ה-(NCCN EGFR, ALK, ROS1, BRAF, MET, ERBB2, RET) עם זמן תוצאות  מהיר יותר3.

בדו"ח המתקבל מבדיקת Guardant360 מדווחים על:

  1. רשימת טיפולים מתאימים מכווני מטרה המאושרים על ידי ה- FDA האמריקאי.  טיפולים אלו יכולים לכלול תרופות המאושרות לטיפול בגידול הספציפי הנבדק, או תרופות המאושרות לטיפול בגידולים אחרים עם שינויים גנומיים זהים לגידול הנבדק.
  2. רשימת תרופות תחת מחקרים קליניים בשלבים מתקדמים שבמסגרתם אפשר לעבור טיפול ניסיוני שעשוי להיות יעיל.


בדיקת Guardant360 מגובה בעשרות מחקרים, במעל-150,000 מקרים שנבדקו ברחבי העולם, והביופסיה הנוזלית הראשונה אשר אושרה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA.

תוצאות בדיקה גנומית Guardant360 סייעו4:

  • במציאת טיפול מכוון מטרה מאושר FDA לסוג הגידול הנבדק ב 16.7%- מהמקרים שנבדקו, במציאת טיפול מכוון מטרה מאושר FDA עבור סוג גידול אחר מהנבדק או מחקר קליני מתאים ב-72% מהמקרים שנבדקו.
  • כמו כן, בדיקת Guardant360 מעלה את הסיכוי למצוא טיפול מכוון מטרה פי 1.5, בהשוואה לבדיקה על רקמה עקב מצבים בהם לא ניתן היה לבצע בדיקת ריצוף על רקמה מביופסיה פולשנית או במצבים שבהן התוצאה שהתקבלה מרקמה הייתה חלקית3.
  • בדיקת Guardant360 מסייעת להתאים לחולים מגוון טיפולים מכווני מטרה שכבר מאושרים לשימוש והתאמה לאימונותרפיה באמצעות בדיקת מדד ה-(MSI Microsatellite instability- אי יציבות גנומית)5, וכן לתרופות הנמצאות במחקרים קליניים. חברת Guardant Health אשר פיתחה את בדיקת ,Guardant360 ביצעה ופענחה יותר מ 150,000- בדיקות. מאגרי המידע והידע שעליו מסתמכת המעבדה הינו המקיף והמתקדם ביותר מכל חברה המספקת בדיקות מבוססות ביופסיה נוזלית.
  • בדיקת Guardant360 הינה בדיקת הביופסיה הנוזלית המקיפה והמובילה בעולם אשר סייעה לאלפי רופאים אונקולוגיים לקבל את הפרופיל הגנטי המדויק של גידולים ממאירים בעשרות אלפי חולי סרטן. מידע זה מאפשר לבחור דרכי טיפול מותאמות אישית למתמודדים עם מחלות הסרטן השונות, תוך הימנעות מהסיכונים ואי-הנוחות הכרוכים בביופסיית רקמה פולשנית.
רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם מחלת הסרטן

שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקה לפרופיל מולקולרי רחב לצורך קבלת החלטה מושכלת על אפשרויות טיפול העומדות לרשותך.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת הביופסיה הנוזלית של Guardant360. Guardant360 הינה בדיקה גנומית פורצת דרך מביופסיה נוזלית המיועדת לחולי סרטן בשלב מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את מירב השינויים שהתרחשו בתאי הגידול לכן יכול לסייע להגדלת אפשרויות הטיפוליות הקיימות.

מקורות ספרות:

  1. Zill, O. A. et al. The Landscape of Actionable Genomic Alterations in Cell-Free Circulating Tumor DNA from 21,807 Advanced Cancer Patients. Clinical Cancer Research. Published August 2018.
  2. Lanman RB, Mortimer SA, Zill OA, Sebisanovic D, Lopez R, Blau S, et al. Analytical and Clinical Validation of a Digital Sequencing Panel for Quantitative, Highly Accurate Evaluation of Cell- Free Circulating Tumor DNA. PLoS One 2015;10:e0140712.
  3. Leighl, N. B. et al. Clinical utility of comprehensive cell-free DNA (cfDNA) analysis to identify genomic biomarkers in newly diagnosed metastatic non-small cell lung cancer (mNSCLC). American Association of Cancer Research 2019 Annual Meeting April 2, 2019
  4. Odegaard, J. I. et al.Validation of a plasma-based comprehensive cancer genotyping assay utilizing orthogonal tissue- and plasma-based methodologies. Clinical Cancer Research, Published Online 24 April 2018.
  5. Willis, J. et al. Validation of Microsatellite Instability Detection Using a Comprehensive Plasma-Based Genotyping Panel. Clinical Cancer Research, Published Online First August 4, 2019

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן