מידע על סרטן שד גרורתי

בישראל ובעולם המערבי, סרטן השד הוא סוג הגידול השכיח ביותר בנשים. כל שנה מאובחנות יותר מ- 5,000 חולות חדשות בישראל, הודות לבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד ולמודעות למחלה, רק כ-10% מהן יאובחנו בשלב סרטן שד גרורתי1.

סרטן שד גרורתי הינו  סרטן אשר הגידול הראשוני ממוקם בשד, אך שלח גרורות לאיברים מרוחקים כמו הכבד, העצמות, הריאות או המוח.

הגורמים להיווצרות סרטן השד עשויים להיות תורשתיים (10%- 15% מהמקרים) כגון המצאות מוטציה תורשתית בגנים BRCA1 או BRCA2, או סביבתיים (85%-90% מהמקרים) כגון חשיפה להורמונים. אחד הגורמים הידועים להיווצרות סרטן השד מסוג הורמונלי חיובי הוא חשיפת יתר להורמון  האסטרוגן במהלך החיים2.

כמו כל סוגי הסרטן, גם סרטן השד מתרחש כתוצאה מנזק בלתי הפיך בדנ"א של גן או גנים המבקרים  את חלוקת התא. באופן תקין יש מערכת בקרה מהודקת על חלוקת התא ואם חלה שגיאה באחד מהתהליכים שלה עשוי להתרחש מצב של פרוליפרציה לא מבוקרת של התאים ולהיווצרות גידול.
גידול עשוי להיות ממאיר או שפיר, כאשר גידול שפיר הינו גידול מקומי שאינו שולח גרורות וניתן להסרה בניתוח. ואילו, גידול ממאיר, הוא בעל יכולת להתפשט לאיברים מרוחקים ויש במתן  טיפול תרופתי בכדי לעכב את התפתחותו.

אבחון סרטן השד גרורתי

סרטן השד מאובחן באמצעות לקיחת דגימה מרקמת הגידול  בביופסיה בשד או בניתוח והסתכלות על הגוש החשוד באמצעות מיקרוסקופ במעבדה הפתולוגית. האבחון המקובל בסרטן שד גרורתי מבחין בין שני סוגים עיקריים הנבדלים זה מזה ממקור התאים מהם התפתח הגידול, והסיווג שלהם חשוב להבנת המחלה והטיפול בה. הסוג השכיח ביותר הוא  IDC – Invasive Ductal Carcinoma המהווה כ- 80% מכלל המקרים ומקורו מצינוריות החלב והסוג השני השכיח בכ-10% ממקרים נקרא  ILC – Invasive Lobular Carcinoma ומקורו מבלוטות החלב. סוגים נוספים של סרטן השד הינם נדירים כדוגמת סרטן שד דלקתי.

סוגי סרטן השד

כמו כן, סרטן השד מתחלק לשלושה תתי-סוגים הנבדלים זה מזה בסוג הקולטנים המבוטאים ביתר על רקמת הגידול, והטיפול בין שלושת הסוגים שונה בתכלית.

  • הסוג השכיח ביותר הוא: סרטן שד הורמונלי(כשני שליש מסך כול מקרי סרטן השד) אשר כשמו כן, מבטא ביתר קולטנים להורמונים האסטרוגן ו/או הפרוגסטרון.
  • הסוג השני בשכיחותו הוא סרטן שד מסוג HER2 חיובי – (20% מסך כול מקרי סרטן השד) המבטא ביתר קולטן מסוג HER2 ובמקרים מסוימים מבטא ביתר בו זמנית גם קולטנים להורמונים.
  • טריפל נגטיב – יתר גידולי שד שאינם מבטאים ביתר קולטנים להורמונים או את הקולטן HER2 נקראים סרטן שד טריפל נגטיב (Triple negative.

סרטן השד טיפול

קיימים כיום מגוון סוגי טיפול שונים לסרטן השד בשלב מחלה גרורתי אשר מטרתם הקלה על תסמינים, השגת שליטה במחלה, הארכת חיים תוך איכות חיים. הטיפול תלוי בגורמים רבים הכוללים בראש ובראשונה האם ואילו קולטנים מבוטאים ביתר בתאי הגידול (HER2/Hormone Receptors). כמו כן, נלקחים בחשבון פרמטרים כמו גודל הגידול, מידת התפשטות המחלה, גיל והיסטוריה רפואית.

בעשור האחרון חל מפנה בטיפול בסרטן בכלל, ובסרטן השד בפרט, מבחינת בדיקות אבחון שינויים גנומיים שהתרחשו בגידול ופיתוח תרופות מכוונות מטרה כנגד אותם שינויים. הטיפול בסרטן השד יכול להתבצע באופן מותאם אישית, הודות לטיפולים ממוקדים בעלי תוצאות ארוכות טווח כנגד סמנים ספציפיים המופיעים בגידול. מחקרים רבים הראו כי רפואה מותאמת אישית בסרטן השד, קשורה למשך זמן הישרדות ארוך יותר 3-6.

ברור גנומי רחב מביופסיה נוזלית של בדיקת Guardant360 נמצא ככלי רב-תכליתי ורב-עוצמה המסייע לניהול המחלה של חולות עם סרטן שד גרורתי באמצעות זיהוי מאפיינים ביולוגיים, טרם תחילת הטיפול ולאחר שהמחלה מתקדמת. מעקב צמוד אחר השינויים שהתרחשו בגידול מאפשר מתן טיפול מיטבי לכל מטופלת.

בדיקת Guaradant360 מתאימה לחולות סרטן שד גרורתי בשני מצבים עיקריים:
  1. חולות שאובחנו עם גידול מסוג הורמונלי חיובי, HER2 שלילי (HR+ HER2-) אשר חוו עמידות או התקדמות מחלה במהלך הטיפול המקובל, בהקשר הזה לבדיקת Guardant360 יש פוטנציאל אדיר של חיסכון בהליך פולשני ועם יתרון שהיא מציגה תמונה של מכלול המוטציות בגידול הראשוני וגרורותיו.
  2. חולות עבורן קיים צורך באיתור חלופות טיפוליות ללא רקמת גידול זמינה או מספקת לבדיקה גנומית מקיפה, למשל חולות סרטן שד מסוג טריפל נגטיב אשר הומלץ להן לבצע בדיקה גנומית מקיפה על דגימת גידול עדכנית, אך אינן יכולות לעבור ביופסיה פולשנית.
בדיקת ביופסיה נוזלית, לא פולשנית Guardant360

שתי עבודות שפורסמו לאחרונה ע"י קבוצת חוקרים ממרכזים מובילים לטיפול בסרטן, הממוריאל סלואן קטרינג7 והמכון לחקר הסרטן הבריטי8 הדגימו כי בדיקת ביופסיה גנומית מקיפה מדגימת דם של Guardant360 מזהה באופן יעיל ומהיר אפשרויות טיפול ממוקדות ובכך מאפשרת סיכויי תגובה משופרים לטיפול.

המחקר המכונה ה- plasmaMATCH8 שבוצע על ידי הבריטי לחקר סרטן הוא הגדול מסוגו בתחום אשר בחן את השינויים הגנומיים במעל 1,000 מטופלות סרטן שד בשלב מחלה מתקדם באנגליה שביצעו את בדיקת Guardant360, בדיקת ביופסיה נוזלית, לא פולשנית, לזיהוי דנ"א ממקור גידולי בדם. החולות סווגו עפ"י השינויים הגנומיים שאותרו בבדיקה לטיפולים ממוקדים מתאימים.

החוקרים גילו שיעורי תגובה גבוהים ומשמעותיים לטיפולים כנגד השינויים הגנומים שזוהו ב- "Guardant360" בשתי קבוצות עיקריות, האחת טופלה עם מעכב ספציפי כנגד מוטציות בגן ERBB2 והשנייה עם מעכב ספציפי כנגד מוטציות בגן AKT1. בשתי הקבוצות, מטופלות המבטאות קולטן להורמון אסטרוגן קיבלו בנוסף טיפול אנטי אסטרוגני.

רפואה מותאמת אישית למתמודדות עם סרטן שד גרורתי

שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקה לפרופיל מולקולרי רחב לצורך קבלת החלטה מושכלת על אפשרויות טיפול העומדות לרשותך.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת הביופסיה הנוזלית של Guardant360. Guardant360 הינה בדיקה גנומית פורצת דרך מביופסיה נוזלית המיועדת לחולי סרטן בשלב מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את מירב השינויים שהתרחשו בתאי הגידול לכן יכול לסייע להגדלת אפשרויות הטיפוליות הקיימות.

מקורות ספרות:

  1. https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/breast_cancer_OCTOBER2019.pdf Gutierrez, M. E. et al. Genomic Profiling of Advanced Non-Small Cell Lung Cancer in Community Settings: Gaps and Opportunities. Clin. Lung Cancer (2017). doi:10.1016/j.cllc.2017.04.004
  2. Travis RC et al. Oestrogen exposure and breast cancer risk. Breast Cancer Res. 2003; 5(5): 239–247.
  3. Aisner, D. et al. Effect of expanded genomic testing in lung adenocarcinoma (LUCA) on survival benefit: The Lung Cancer Mutation Consortium II (LCMC II) experience. J. Clin.Oncol. 34, 11510–11510 (2016)
  4. Schwaederle MC et al. Impact of precision medicine in refractory malignancies: A meta-analysis of 13,203 patients in phase I clinical trials. Presented at ASCO  (American Society of Clinical Oncology) meeting 2016 June 3-6; Chicago, USA.
  5. Schwaederle M et al. Impact of Precision Medicine in Diverse Cancers: A Meta-Analysis of Phase II Clinical Trials. JCO 2015.61.5997
  6. Jardim, DL. et al. Impact of a biomarker-based strategy on oncology drug development: A meta-analysis of clinical trials leading to FDA approval. J Natl Cancer Inst (2015) Sep 15;107(11).
  7. Razavi P et al. Alterations in PTEN and ESR1 promote clinical resistance to alpelisib plus aromatase inhibitors. Nature Cancer volume 1, pages382–393(2020)
  8. Turner NC et al. Circulating tumour DNA analysis to direct therapy in advanced breast cancer (plasmaMATCH): a multicentre, multicohort, phase 2a, platform trial. Lancet Oncol (2020).

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן