סרטן המעי הגס בדיקות דם

לא קיימת עדיין בדיקת דם בשימוש שיכולה לאבחן סרטן המעי הגס באופן מוחלט. בדיקות הדם הקיימות היום, יכולות לרמוז לגבי מצב בריאותו של המטופל ולהצביע על בעיה מסוימת הדורשת בירור נוסף. במהלך תהליך האבחון של סרטן המעי הגס והטיפול בסרטן המעי הגס, מבוצעות בדיקות דם באופן שוטף הכוללות:

  1. ביו-מרקרים  או סמני גידול בדם.
  2. ספירת דם כללית הבודקת את הרכב תאי הדם (תאי דם אדומים, תאי דם לבנים  וטסיות הדם) וכן פקטורים נוספים. הבדיקה מעניקה מידע על זיהומים, דלקות, מצבים של חסר דם (אנמיה) ועל הפרעות המטולוגיות שונות. הבדיקה עשויה להצביע על אנמיה היכולה להתרחש בשל איבוד דם מגידול מדמם במעי.
  3. פנל בדיקות מטבוליות – מסייע בהערכת תפקודו של אבר מסוים (כגון הכבד או הכליות).

סרטן המעי הגס, בדיקת ביו-מרקרים בדם

בדיקת ביו-מרקרים בדם (או סמני גידול בדם) הן בדיקות המנטרות חומרים המיוצרים על ידי תאים סרטניים או על ידי תאים נורמליים כתגובה לנוכחות סרטן בגוף. רמה גבוהה שלהם יכולה להיות להעיד על קיום סוגים מסוימים של סרטן המעי

סמנים המשויכים לקיום  סרטן המעי הגס:

  1.  CEA (carcinoembryonic antigen)- אנטיגן קרצינו-אמבריוני
  2. CA 19-9

סרטן המעי הגס, אנטיגן קרצינו-אמבריוני (CEA - carcinoembryonic antigen)

אנטיגן קרצינו-אמבריוני, המכונה גם CEA (carcinoembryonic antigen), הוא חלבון העשוי להיות מוגבר אצל חולי סרטן המעי הגס והחלחולת, חולי סרטן הערמונית, סרטן השחלה, סרטן הריאה, סרטן בלוטת התריס או סרטן הכבד וניתן לזיהוי בבדיקת דם פשוטה. הסרטן השכיח ביותר הגורם לערכי CEA מוגברים הוא סרטן המעי הגס והחלחולת. יחד עם זאת, חשוב לזכור ש- CEA אינו סמן ביולוגי המופיע בכל חולי סרטן המעי הגס ואינו מעיד בהכרח על קיומו של סרטן במידה והוא מוגבר. מצבים שפירים שיכולים להעלות את רמת ה- CEA כוללים עישון, זיהומים, מחלות מעי דלקתיות, דלקת לבלב, שחמת הכבד וגידולים שפירים מסוימים באותם איברים הקשורים לרמת CEA גבוהה המעידה על סרטן.

בדיקת CEA אינה בדיקה אבחנתית לסרטן, אך לאחר אבחנה של סרטן המעי הגס, רמות ה- CEA בדם מנוטרות במהלך הטיפול ובביקורי מעקב לזיהוי תגובה לטיפול ועומס מחלה. רמות ה- CEA צפויות לרדת בחולים שעברו ניתוח להסרת הגידול ו- CEA מוגבר עשוי להצביע על הישנות מחלה. 

בשלב מחלה מוקדם – רמות ה- CEA נבדקות לפני ואחרי הניתוח ובמהלך ביקורי מעקב.

חולי סרטן מתקדם מקומית המטופלים בכימותרפיה לפני הניתוח או לאחריה וכן חולים גרורתיים המטופלים במשלבי טיפול שונים יבדקו לרמות ה- CEA במהלך הטיפול בסרטן המעי הגס בכדי לוודא שהטיפול יעיל בהריגת תאי הסרטן ועומס המחלה יורד.

CA 19-9 - סרטן המעי הגס

ביו-מרקר נוסף הינו CA 19-9. בדיקה זו מודדת את כמות החלבון CA 19-9 בדם (אנטיגן סרטן 19-9). CA 19-9 הוא סוג של סמן גידול. לאנשים בריאים ייתכן כמויות נמוכות של CA 19-9 בדם. רמות גבוהות של CA 19-9 הן לעתים קרובות סימן לסרטן לבלב. אך לעיתים, רמות גבוהות יכולות להצביע על סוגים אחרים של סרטן (סרטן צינור המרה, סרטן המעי הגס וסרטן הקיבה) או על הפרעות לא סרטניות מסוימות.

מכיוון שרמות גבוהות של CA 19-9 יכולות להצביע על בעיות אחרות, הבדיקה אינה משמשת לצורך בדיקת אבחון, אלא יכולה לעזור לעקוב אחר התקדמות הסרטן ויעילות הטיפול.

טיפול מותאם אישית בסרטן המעי

בדיקת Oncotype DX® Colon Recurrence Score הינה בדיקה גנומית המספקת הערכה לגבי סיכון ההישנות של סרטן המעי הגס לאחר ניתוח, הן למטופלים עם סרטן המעי הגס בשלב II והן בשלב III A/B.

המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן המעי הגס האישי שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.

Oncotest מספקת את הבדיקות המתקדמות ביותר בעולם להתאמת טיפולים.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן