סרטן חלל הפה

סרטן הפה, מתפתח בחלל הפה וכולל את האיברים המרכיבים את הפה. הסרטן יכול להתפתח מרקמות החך, מרקמת הלשון, מן מהריריות שנמצאות בחלקים הפנימיים של הלחיים והשפתיים, מתחת ללשון, ומאחורי שיני הבינה. גידולים בפה יכולים להתפתח גם בבלוטות המייצרות רוק, בלוע שהוא החלק המחבר בין חלל הפה ולגרון.

אבחנה של סרטן בפה מתרחשת כאשר מאובחנים נגעים שאינם חולפים, כגון כיבים כואבים אשר אינם נרפאים תוך מספר שבועות, גושים בלתי מוסברים, חוסר תחושה מתמשך בלתי מוסבר, או תחושה מוזרה על השפה או הלשון ואף שינויים בדיבור.

הגורמים להתפתחות סרטן הפה דומים לגורמים להתפתחות סרטן ראש-צוואר וכוללים עישון או שימוש בטבק, שתיית אלכוהול מוגזמת, וזיהום בנגיף הפפילומה האנושי (HPV) – HPV. סרטן הפה מתפתח גם בגיל מבוגר יותר כאשר מעל 2 מכל 3 מקרים של סרטן הפה מתפתחים במבוגרים מעל גיל 55 למעט סרטן שהתפתח מזיהומים ב- HPV שקורים גם אצל אנשים צעירים יותר.

סוגי סרטן חלל הפה

סרטן הפה מסווג לפי סוג התא שממנו התפתח הגידול הסרטני. גידול סרטני נקרא גם קרצינומה והגידול הנפוץ ביותר בחלל הפה הוא מסוג קרצינומה של תאי קשקש (Squamous Cell Carcinoma) והוא מהווה כ- 90% מסוגי הגידולים המתפתחים בפה על כל איבריו. תאי קשקש הם תאים המכסים אזורים רבים בגוף, כולל פנים הפה והעור.

סוגים פחות נפוצים של סרטן חלל הפה כוללים:

אדנוקרצינומה, שלרוב מתפתחת מהתאים המרכיבים את בלוטות הרוק.

סרקומה, שמתפתחת מרקמות החיבור שנמצאות בגוף ובפה כולל השרירים, עצמות, סחוס.

מלנומה ממאירה, המוכרת לרוב כמחלה המתפתחת בעור ובתחילתה מזכירה נקודת חן אך עשויה להתפתח גם בפה אם כי בארעות מאוד נדירה. היא מתרחשת כאשר התאים המייצרים את פיגמנט צבע העור (מלנוציטים) עוברים התמרה סרטנית ומכיוון שכך מלנומה מופיעה כנפיחות כהה מאוד, לעתים אף מנומרות ומדממת.

לימפומה, היא מחלת סרטן המתפתחת מתאי מערכת החיסון שנמצאים בדרך כלל בבלוטות הלימפה, אך לעתים נדירות יכולים לצמוח מבלוטות הלימפה שנמצאות בחלל הפה.

טיפול בסרטן חלל הפה

ישנן ארבע אפשרויות טיפול מקובלות בסרטן הפה, אשר לרוב משולבות בשלבים הראשונים והמוקדמים של המחלה. לדוגמה, לעתים מנתחים לאחר צמצום היקף המחלה באמצעות הקרנות וכימותרפיה. 

ניתוח – אם סרטן הפה מאובחן מוקדם, לרוב ניתן לרפא עד 9 מתוך 10 מקרים באמצעות ניתוח להסרת התאים הסרטניים. יחד עם הגידול מבצע הכירורג כריתה של הרקמה הרגילה סביב הגידול כדי להבטיח שהסרטן יוסר לחלוטין.

רדיותרפיה – טיפול באמצעות גלי קרינה המרוכזים כנגד התאים הסרטניים

כימותרפיה – תרופות חזקות הפועלות על פגיעה בתאים מתחלקים ולכן פוגעת יותר בתאים סרטניים מאשר בתאים בריאים אך מלווה בתופעות לוואי קשות ומגוונות.

אימונותרפיה – תרופות אשר מחזקות את התגובה החיסונית נגד תאים סרטניים. טיפול זה יכול לכווץ גידולים מסוימים או להאט את צמיחתם. ניתן להשתמש בתרופות אלו לאחר שהכימותרפיה נכשלה ולעתים בשילוב עם כימותרפיה מסוג אחר. טיפולי אימונותרפיה מכוונים כנגד חלבון המתבטא בתאים הסרטניים וגורם ל"שיתוק" של תאי המערכת החיסונית הבאים לתקוף את התא הסרטני. בכך תרופות אלו "משחררות" את התאים החיסוניים מ"שיתוק" זה, ואלו תוקפים את התאים הסרטניים, גורמים לצמצום הגידול ותמותה של התאים הסרטניים. התרופות המקובלות היום לשימוש בסרטן הפה הן פמברוליזומאב וניבולומאב והן תרופות המכוונות לחלבון הנקרא PD-1, שנמצא על תאי T של מערכת החיסון. חלבון ה-PD-1 מונע מתאי T  של מערכת החיסון לתקוף את תאי הסרטן ותרופות אלו עוצרות את פעילותו ובכך מסייעות לתא החיסוני לתקוף את הגידול.

בדיקות אונקוטסט להתאמת טיפול מותאם אישית למתמודדים עם סרטן חלל הפה

על מנת לזהות את הפוטנציאל לשימוש בטיפולים מתקדמים כגון אימונותרפיה או טיפולים ביולוגיים ניתן לעשות שימוש בבדיקות אונקוטסט מסוג xT Tempus , ובדיקת- OncotypeMAP. בדיקות אלו סורקות שינויים במאות גנים הקשורים לסרטן בו זמנית באמצעות טכנולוגיית NGS ובכך מאפשרות לאתר את השינויים בתא הסרטני ואף את כמות תאי ה- T של המערכת החיסונית הנמצאים בסביבת הגידול ואת החלבונים שהגידול מבטא המסייעים לו לחמוק מהתאים החיסוניים. בדיקות אלו יכולות לסייע בבחירת הטיפול הביולוגי וגם באימונותרפיה. במצבים בהם לא ניתן לדגום דגימת גידול או שכמות הדגימה שנלקחה בביופסיה אינה מספקת לברור גנומי מלא, ניתן להשתמש בבדיקה גנומית מבוססת ביופסיה נוזלית , בדיקת Guardant360 המאתרת את השינויים בתאי הגידול באמצעות דגימת דם. שיטה המכונה ברור גנומי באמצעות  ביופסיה נוזלית

רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם סרטן חלל הפה

אונקוטסט מציעה את הבדיקות  הגנומיות המתקדמות  ביותר  לצורך מיפוי גנומי מקיף במאות ו/או עשרות גנים הקשורים לסרטן לצורך התאמת טיפול באופן אישי למטופל. בדיקות xT Tempus, Oncotype MAP ובדיקת Guardant360 הן בדיקות גנומיות מבוססות טכנולוגיית NGS המיועדות לחולי סרטן עם גידולים מוצקים וממאירויות המטולוגיות בשלבי מחלה מתקדמים. המידע המתקבל מבדיקות אלה מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ובכך לסייע בקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן