בדיקה גנטית לסרטן הערמונית

קיימים מספר גורמי סיכון לסרטן הערמונית, ביניהם גיל, מוצא אתני והיסטוריה משפחתית.
גיל – הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית  עולה עם הגיל כך שהשכיחות של סרטן פולשני של הערמונית עולה באופן ברור החל מגיל 50, כאשר עיקר התחלואה בסרטן הערמונית בישראל היא בבני 65 ומעלה. גיל האבחנה הממוצע בישראל עומד על 169. כמעט בקרב כל הגברים מעל גיל 80 ובכ שליש מהגברים מעל גיל 50 ניתן למצוא תאים סרטניים בבלוטת הערמונית.
מוצא אתני – סרטן ערמונית נפוץ יותר באוכלוסיות מסוימות למשל בקרב גברים אפרו-אמריקאיים. בישראל הסיכון לסרטן הערמונית גבוה יותר בגברים יהודים לעומת גברים ערבים.
היסטוריה משפחתית – ההערכה היא כי 10%-5% מבין מקרי סרטן הערמונית הם כתוצאה מנשאות גנטית תורשתית ו/או סיפור משפחתי.
הסיכון לאדם לחלות בסרטן הערמונית כאשר יש לו קרוב מדרגה ראשונה (אב/ אח) הוא כפי 2 לעומת הסיכון באוכלוסייה הכללית. סיכון זה עולה כאשר יש מספר בני משפחה שחלו ו/או כאשר המחלה מאובחנת בגיל צעיר יותר.

גברים נשאים של מוטציה בגן BRCA1 - BRCA2

ישנם מספר גנים שמוטציות בהן נמצאו קשורות לעלייה בסיכון לסרטן הערמונית. הגנים הנפוצים ביותר הם BRCA1/2. גברים נשאים של מוטציה בגן BRCA2 הם בעלי סיכוי גבוה יותר לחלות בסרטן הערמונית לעומת גברים נשאים של מוטציה בגן BRCA1. בנוסף, בקרב גברים נשאים למוטציה בגנים אלו, סרטן הערמונית מופיע בצורה אלימה יותר ובגיל צעיר יחסית.
נשאות למוטציות בגנים אלו מעלה את הסיכון לחלות גם בסוגי סרטן נוספים, מלבד סרטן הערמונית, ובהם סרטן השד בנשים וסרטן השד בגברים, סרטן השחלות, סרטן הלבלב ועוד.
בקרב גברים נשאים של מוטציה בגנים BRCA1/2 הסיכון לחלות בסרטן ערמונית במהלך החיים עומד על כ 15-20%; בסרטן הלבלב כ -5% ובסרטן השד 2-8%. לנשאים של BRCA2 סיכון גבוה יותר לעומת נשאים למוטציה בגן BRCA1.
שכיחות המוטציות בגנים BRCA1/2 משתנה בין האוכלוסיות השונות. ביהודים ממוצא אשכנזי יש 3 מוטציות אב מייסד שמופיעות בשכיחות של כ 2.5%. באוכלוסיות אחרות מופיעות מוטציות שונות בגנים אלו בשכיחות נמוכה יותר.

תסמונת Lynch

תסמונת לינץ' המכונה גם תסמונת (HNPCC) ‏Hereditary Non-Polyposis Colorectal Cancer היא תסמונת בה ישנו סיכון מוגבר לסוגי סרטן שונים ובייחוד סרטן מעי, סרטן רקטום, סרטן רחם, סרטן הקיבה, סרטן הכבד, סרטן דרכי שתן, ועוד.
תסמונת זו נגרמת בשל מוטציות באחד מארבעת הגנים MSH2, MSH6, MLH1 או PMS2.
ישנן עדויות בספרות המצביעות על סיכון מוגבר גם לסרטן הערמונית בקרב גברים עם תסמונת לינץ' 2,3,4.

טיפול ממוקד בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי אשר נשאים למוטציה בגנים BRCA1/2

עם התקדמות השיטות לריצוף גנטי ותחום הרפואה המותאמת אישית פותחו תרופות שונות לחולים בעלי שינויים גנטיים מסוימים.
אחת הדוגמאות לכך היא תרופה בשם אולפריב (Olaparib), ממשפחת תרופות מסוג מעכבי PARP אשר מאושרות כבר לטיפול בחולות סרטן שד גרורתי ובנשים עם סרטן שחלות עם נשאות למוטציה בגנים BRCA1/2.
לאחרונה הצטברו נתונים המצביעים על יעילות תרופות ממשפחה זו גם בחולי סרטן ערמונית גרורתי הנשאים למוטציה בגנים אלו 5.

מרפאות נשאים

במספר בתי חולים בישראל נפתחו מרפאות מולטי דיסציפלינריות לנשאים בגנים BRCA1/2. מרפאות אלה כוללות לרב מומחים מתחומים שונים (גנטיקה, אורולוגיה, כירורגית שד וכו') ומתבצעות בהן בדיקות לאיתור מוקדם של סוגי הסרטן הקשורים למוטציות בגנים  BRCA1/2 וביניהם גם לסרטן הערמונית.

References

1. הרישום הלאומי לסרטן, המרכז הלאומי לבקרת מחלות, משרד הבריאות 2019
2. Raymond V.M et al. Elevated Risk of Prostate Cancer Among Men with
Lynch Syndrome. J Clin Oncol. 2013 May 10; 31(14): 1713–1718.
3. Soravia C et al. Prostate cancer is part of the hereditary non-polyposis
colorectal cancer (HNPCC) tumor spectrum. Am J Med Genet
A. 2003;121A:159–162
4. Wagner DG et al. Neuroendocrine-type prostatic adenocarcinoma with
microsatellite instability in a patient with lynch syndrome. Int J Surg
Pathol.2010;18:550–553
5. Carmichael J et al. Targeting defective DNA repair in prostate cancer
Curr Opin Oncol. 2020 Jul 15.

טיפול מותאם אישית בסרטן הערמונית - אונקוטסט

בדיקת Genomic Prostate Score (GPS), הבדיקה הגנומית היחידה שפותחה ותוקפה עבור גברים שאובחנו עם סרטן ערמונית בדרגת סיכון נמוכה ונמוכה בינונית.
המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן הערמונית שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא שלך לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן