סרטן השד – מידע

סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט. מדי שנה, מאובחנות בישראל כ- 5,000 נשים כחולות בסרטן השד לפי נתונים אלה, אחת משבע עד תשע נשים תחלה במהלך חייה בסרטן השד. בזכות מודעות לבדיקות סקר וגילוי מוקדם של סרטן השד, המחלה ניתנת לריפוי בחלק גדול מאד מהמקרים.

הסיכון להופעת המחלה מושפע מגורמים רבים, כגון מין, נפוץ יותר סרטן שד אצל נשים מסרטן שד אצל גברים, גיל (שכיח בקרב נשים מעל גיל 50), גורמים סביבתיים ותורשתיים.

גורמים לסיכון מוגבר לחלות בסרטן השד

  • גורמים תורשתיים

מרבית מקרי סרטן השד (90%-85%) אינם קשורים לגורמים גנטיים תורשתיים מוכרים, אך במשפחות בהן קיימת מוטציה גנטית בגן ,BRCA הסיכון לסרטן השד הוא גבוה בהרבה מהסיכון בשאר האוכלוסייה. מוטציה היא שינוי גנטי הגורם לתאי הגידול להתרבות ולהתפתח ללא בקרה. קיימות מוטציות מסוימות בגנים- BRCA1 ו- BRCA2 הנפוצות יותר בקרב יהודים אשכנזים ועיראקים המהוות גורם סיכון משמעותי באוכלוסייה זו. קיימות מספר דרכים לאבחון/וידוא קיום מוטציה זו. בדיקות גנטיות לסרטן השד מומלצות במקרים של אבחנת המוטציה באחד מבני המשפחה או במקרים בהם קיים מספר גדול מהרגיל של גידולים סרטניים בקרב בני משפחה אחת.

  • חשיפה להורמונים

בין הגורמים לסיכון מוגבר לסרטן שד על רקע הורמונלי (גידול עם  ביטוי חיובי לקולטנים לאסטרוגן), ניתן למנות חשיפה מוגברת וממושכת לרמות גבוהות של אסטרוגן במהלך החיים, בין אם ממקור פנימי או חיצוני. ההורמון אסטרוגן מעודד את התרבות תאי רקמת השד ולכן, חשיפה ממושכת להורמון זה מעלה את הסיכון להתפתחות סרטן השד. לכן, תקופות פריון ממושכות (מספר מחזורים חודשיים גבוה), ילודה מאוחרת, מיעוט הריונות או היעדר ילודה עלולים להגביר את הסיכון. במקרה ההפוך, תקופות אשר מפחיתות את מספר המחזורים החודשים כגון הנקה או הריון, מורידות את הסיכון, מאחר ובתקופות אלו האישה חשופה לכמות נמוכה יותר של ההורמון אסטרוגן.

סרטן שד הורמונלי

כאשר מאובחן גידול בשד, נהוג לבדוק בבדיקה הפתולוגית, ביופסיה בשד– האם תאי הגידול מבטאים ביתר  קולטנים  להורמונים (בדיקת קולטנים להורמונים). במקרים שמדובר בסרטן שד החיובי להורמונים (65% ממקרי סרטן השד), הטיפול במחלה יכלול תרופות המיועדות להפחית את השפעת ההורמון על תאי הגידול. לדוגמא, טיפול הורמונלי בסרטן השד, התרופה טמוקסיפן מונעת את ההתקשרות של האסטרוגן לקולטן שלו על תאי הגידול. תרופות ממשפחת “מעכבי האנזים ארומטאז” מפחיתות את ייצור ההורמון אסטרוגן בשחלות של האישה.

למעשה, הטיפול בגידול החיובי לקולטנים להורמונים (HR+) תמיד יכלול גם טיפול הורמונלי מערכתי (סיסטמי), כאשר השאלה שתשאל האם יש צורך בטיפול נוסף?

בסרטן שד בשלב מוקדם (שהוסר בניתוח) החיובי לקולטנים להורמונים (HR+) ושלילי ל- HER2  (- HER2), בדיקה גנומית עשויה לעזור בהבנה האם המטופלת תפיק תועלת מתוספת כימותרפיה לטיפול הורמונלי.

ההבדל בין גנטיקה לגנומיקה

המונחים "גנומיקה" ו"גנטיקה" אולי נשמעים דומים, אך הם מתמקדים במידע שונה.

הגנטיקה בוחנת שינויים בגנים האחראים על תכונות תורשתיות המועברות מדור לדור, כגון צבע שיער, צבע עיניים או שינויים ש עשויים לחשוף אנשים למצבים בריאותיים, כגון הסיכון לחלות בסרטן. הידע של גנטיקה בתחום סרטן השד הוא חשוב, משום שאם קיימת היסטוריה משפחתית חזקה של סרטן השד ו/או שחלות, קיימת אפשרות שהמטופלת היא נשאית לשינוי בגן המעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד, כגון ,BRCA 1 BRCA 2 או PALB2.

גנומיקה  בוחנת את הביטוי של קבוצות גנים ברקמות ספציפיות או במיקום מסוים בגוף ואת האנטרקציה בניהן. גנומיקה המיושמת על רקמות סרטניות מחולי סרטן היא כלי רב עוצמה לאפיון הביולוגיה הייחודית של הגידול על מנת לחזות כיצד הגידול צפוי להתנהג ולהגיב לטיפול. בדיקות גנומיות משמשות רופאים כדי לסייע בהבנה טובה יותר של הגידול אצל המטופלת הספציפית כדי לקבוע את הגישה הטיפולית המתאימה לה ביותר.

במקרה של סרטן השד, בדיקה גנומית יכולה לעזור לקבוע את מידת האגרסיביות של הגידול  ומהלך המחלה כמו כן  לבחור את הטיפול המתאים.

מהי בדיקה גנומית?

בדיקה גנומית בוחנת את רמת הביטוי ואת האינטראקציה של קבוצת גנים מסוימים בתאי הגידול. בסרטן השד, בדיקה גנומית בודקת ביטוי של פאנל גנים על רקמת גידול השד כדי לנבא את התנהגות הגידול, כולל מידת הסיכוי שלו להתפשט. הבנה טובה יותר של הביולוגיה הייחודית של הגידול תעזור לרופא המטפל להבין טוב יותר את מידת האגרסיביות של הסרטן הספציפי ומהי הדרך הטובה ביותר לטפל בסרטן השד,כולל הבנת סיכוי התגובה  לכימותרפיה.

האם כדאי לבצע בדיקה גנומית?

במקרים בהם סרטן השד אובחן בשלב מוקדם והגידול חיובי לקולטנים להורמונים (HR+) ושלילי ל- HER2 (- HER2), בדיקה גנומית יכולה לסייע בבחירת הטיפול היעיל ביותר – ובעיקר להעריך את התועלת הצפויה  מתוספת טיפול כימותרפי. בדיקה גנומית לסרטן השד מתבצעת על כמות קטנה של רקמת גידול שהוסרה קודם לכן, במהלך הביופסיה או הליך כירורגי (כלומר כריתת גוש או כריתת שד. מכיוון שמידע זה יכול לעזור לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבור הטיפול, חשוב לשוחח עם הרופא/ה כדי לברר האם את מועמדת מתאימה לבדיקה גנומית.

זיהוי מדויק של אילו מטופלות בעלות סיכוי גבוה יותר להפיק תועלת מטיפול כימותרפי בסרטן השד ואילו בעלות סיכוי נמוך להפיק תועלת ממנו, את התוצאות הטיפוליות. עבור המטופלת המתאימה, כימותרפיה יכולה להפחית באופן משמעותי את הסיכון להישנות מחלה ובכך להיות מצילת חיים. כימותרפיה יכולה להיות טיפול חשוב בסרטן, אך לא עבור כולן. הכימותרפיה רעילה לתאים בריאים כשם שהיא רעילה לתאים סרטניים. חולים בדרך כלל חווים תופעות לוואי קשות לטיפול כימותרפי בסרטן השד של תשישות וכאבים. טיפול עם כימותרפיה יכול לגרום לעייפות, בחילות ונשירת שיער, ולחשוף את החולים לפגיעה מוגברת לזיהומים. תופעות הלוואי הן לא רק פיזיות: כימותרפיה עלולה לגבות מחיר רגשי, פסיכולוגי וכלכלי. רוב תופעות הלוואי הן זמניות ונעלמות לאחר סיום הטיפול, אך עבור אנשים מסוימים תופעות הלוואי יכולות להימשך זמן רב או להתפתח חודשים ואף שנים לאחר סיום הטיפול הכימותרפי. כימותרפיה עלולה לגרום לבעיות פוריות כמו גם לבעיות לב או ריאות, ולהגדיל את הסיכון ללקות בסרטן נוסף בעתיד. עם זאת, תופעות אלו הן נדירות.3

לפיכך, חיוני לחסוך את תופעות הלוואי מהחולות שלא תפקנה תועלת מהטיפול. במקביל, חיוני באותה מידה לזהות במדויק את אותן חולות אשר עשויות להפיק תועלת מהטיפול.

ההבדל בין פרוגנוזה (הסיכוי להישנות מחלה) לבין פרדיקטיביות לניבוי התועלת מכימותרפיה

בדיקות גנומיות מאפשרות לרופאים לטפל בסרטן על בסיס הביולוגיה הייחודית של המחלה, בזכות קבלת תובנות על:

פרוגנוזה: האם הסרטן שלי יחזור? בדיקות פרוגנוסטיות מעריכות את הסיכוי חזרת (הישנות) המחלה לאיברים מרוחקים או לשד עצמו . הערכת הפרוגנוזה יכולה להיעשות גם על ידי הבנת התכונות הקליניות ופתולוגיות של הגידול, כגון גודל הגידול ודרגת התמיינותו.

פרדיקטיביות: האם אפיק תועלת מהטיפול? בדיקות פרדיקטיביות מעריכות את הסבירות שהסרטן יגיב לסוג מסוים של טיפול. בסרטן שד המאובחן בשלב מוקדם, ניתן להשתמש בבדיקת פרדיקטיביות כדי לזהות את החולות אשר יפיקו תועלת מכימותרפיה בנוסף לטיפול ההורמונלי.

רק בדיקה שפותחה במיוחד כדי לנבא את התועלת מטיפול כימותרפי תוכל לזהות אם הטיפול נכון עבור המטופלת ותסייע למנוע טיפול-יתר או טיפול-חסר בכימותרפיה.

בדיקת אונקוטייפ שד

בדיקת גנומית לסרטן השד –  Oncotype DX® Breast Recurrence Scoreהיא בדיקה גנומית שפותחה לסרטן שד פולשני המאובחן בשלב מוקדם, ומספקת מידע ספציפי על הגידול של מטופלת פרטנית כדי להעריך את התועלת הצפויה מכימותרפיה. זו הבדיקה הגנומית היחידה לסרטן השד שנועדה לזהות אם המטופלת תוכל להפיק תועלת מטיפול כימותרפי בנוסף לטיפול ההורמונלי. הבדיקה בוחנת את ביטויים של 16 גנים ברקמת הגידול הספציפיים לסרטן השד, כדי לקבוע את הסבירות של תגובה לכימותרפיה, ובכך מעמידה לרשות המטופלות והרופאים רמת דיוק חסרת תקדים לשם קבלת החלטות טיפוליות.

בדיקת גנומית לסרטן השד מתאימה לחולות עם סרטן השד המאובחן בשלב מוקדם: עם ביטוי חיובי לקולטנים הורמונלים (HR+), כלומר לתאי סרטן השד שלהן יש קולטנים להורמונים אסטרוגן ו/או פרוגסטרון

  • ביטוי שלילי ל-HER2, כלומר תאי הסרטן אינם מבטאים רמות גבוהות של חלבון ה- HER2
  • עם מעורבות בלוטות לימפה 0 או עד 3 בלוטות חיוביות (1-3).

בדיקת אונקוטייפ שד מתבצעת על כמות קטנה של רקמת הגידול שנלקחה במהלך ביופסיה או ניתוח (כריתה של  הגידול או כריתת שד כולו). לאחר ביצוע הבדיקה, הרופאים מקבלים את תוצאת הבדיקה  כערך מספרי בין 0 ל – 100,ערך זה נקרא מדד הישנות אוRecurrence Score ,שהוא ערך ספציפי למטופלת

פיענוח תוצאות בדיקת אונקוטייפ שד

מדד הישנות בטווח 25 – 0 פירושו שיש סיכוי נמוך להישנות מרוחקת של הסרטן, תחת טיפול הורמונלי בלבד, וכי לכימותרפיה אין יתרון בהפחתת הסיכויים לחזרת הסרטן. מדד הישנות בטווח 100 – 26 פירושו סיכון גבוה יותר להישנות המחלה, וסבירות גבוהה שתוספת כימותרפיה לטיפול ההורמונלי, תספק תועלת משמעותית בהפחתת הסיכון.

בדיקת אונקוטייפ שד נחקרה בשני מחקרים אקראיים גדולים לטיפול משלים בסרטן שד, מחקר ה- 4TAILORx מחקר ה- 5RxPONDER אשר קבעו הנחיות טיפוליות ברורות עפ"י תוצאות מדד ההישנות של אונקוטייפ והבהירו מי תרוויח ומי לא תרוויח מכימותרפיה עבור עם סרטן שד בשלב מוקדם חיובי להורמונים ושלילי ל- HER-2, ללא עירוב בלוטות ועם עירוב 1-3 בלוטות.

תוצאות מחקרים אלה הוכיחו בצורה חד משמעית שמטופלות לאחר גיל המעבר (פוסט מנואפזליות), ללא מעורבות בלוטות ועם מעורבות 1-3 בלוטות אינן מרוויחות מכימותרפיה כלל כאשר מדד ההישנות בטווח 0-25, כמו כן נשים לפני גיל המעבר (פרה מנאופזליות) וללא מעורבות בלוטות אינן מרוויחות מכימותרפיה כאשר מדד ההישנות בטווח 0-21 ואילו חולות פרמנאופזליות עם מעורבות של 1-3 בלוטות מרוויחות מכימותרפיה במידה מועטה בטווח מדד הישנות 0-25 כל המטופלות מרוויחות באופן ברור מתוספת כימותרפיה כאשר מדד ההישנות הינו בטווח של 26-100.

בדיקת אונקוטייפ שד יכולה לחזות אילו מטופלות יפיקו תועלת מכימותרפיה

אונקוטייפ שד היא הבדיקה היחידה שהוכחה כמזהה את הסיכוי ליעילות תגובה לכימותרפיה בסרטן שד מוקדם. משמעות הדבר היא כי יש מספר מחקרים שהוכיחו באופן עקבי שבדיקת אונקוטייפ שד יכולה לחזות אילו מטופלות יפיקו תועלת מכימותרפיה. הבדיקה הוכיחה גם את יכולתה לחזות את הסיכון של חזרת הסרטן (הישנות).

הבדיקה הושקה לראשונה בשנת 2004, ומעל למיליון מטופלים ברחבי העולם הפיקו תועלת ממנה עד היום. היא נכללת בכל ההנחיות המקצועיות לטיפול בסרטן השד, כולל אלו של החברה האירופאית לאונקולוגיה רפואית (ESMO), האגודה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית (ASCO®), הרשת הלאומית לסרטן בארה"ב ה- NCCN® (National Comprehensive Cancer Network) והמלצות כנס סנט גאלן הבינלאומי לסרטן השד. בנוסף, גופי הערכה טכנולוגית חשובים בתחום הבריאות, כגון המכון הלאומי לבריאות ומצוינות הטיפול באנגליה (NICE) והמכון הגרמני לאיכות ויעילות בטיפולי בריאות (IQWiG), הכירו בערך הייחודי של בדיקת אונקוטייפ שד.

חידושים אלה מציינים את תחילתו של עידן חדש בטיפול בסרטן השד, שכן מדד ההישנות של בדיקת אונקוטייפ שד מאפשר כעת לקבוע באופן ברור  ומדויק את התועלת מטיפול כימותרפי במטופלות סרטן השד בשלביו המוקדמים. כתוצאה מכך, נשים רבות יוכלו לקבל טיפול הורמונלי בלבד ולחסוך את תופעות הלוואי הקשות של הכימותרפיה, מבלי להגדיל את הסיכון לחזרת הסרטן. במקביל, נשים אשר יפיקו תועלת מכימותרפיה יונחו לקבל את הטיפול מציל החיים.

מקורות ספרות

 

  1. 1. Paik et al. J Clin Oncol. 2006
  2. 2. Early Breast Cancer Trialists’ Collaborative Group (EBCTCG) et al. Lancet. 2012.
  3. Breast Cancer Care. Available at: https://www.breastcancercare.org.uk/information-support/facing-breast-

cancer/going-through-breast-cancer-treatment/side-effects/side-effects-chemotherapy.

  1. Sparano et al. N Engl J Med. 2018.
  2. Kalinsky et al., SABCS 2020
טיפול מותאם אישית בסרטן השד - אונקוטסט

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score) הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן