סרטן שד לא הורמונלי

מדוע חשוב לבדוק את סטטוס הקולטנים? הסוג הנפוץ ביותר של סרטן השד הוא סרטן שד המבטא קולטנים להורמונים ומהווה כ- 65% מכלל סוגי סרטן השד. סוג זה של סרטן השד, משגשג ומתפתח בתגובה להורמונים הנקביים אסטרוגן ופרוגסטרון, ולכן מגיב לטיפולים אנטי הורמונליים כגון טמוקסיפן ומעכבי ארומטאז שמטרתם לעכב את השפעות הגדילה של ההורמונים. לפיכך, כחלק מהאפיון המולקולרי בגידולי שד, המתבצע במעבדה הפתולוגית על דגימת הביופסיה שנלקחה מהאזור החשוד, נהוג לבדוק את סטטוס הקולטנים להורמונים: הקולטן לאסטרוגן (ER) והקולטן לפרוגסטרון (PR) (פרוגסטרון ערכים) וכן את הקולטן ל- HER-2 שהינו חלבון הקשור בין השאר בהתרבות תאים.
בדיקה לרמת ביטוי הקולטנים מתבצעת באמצעות טכניקת האימונו-היסטוכימיה (IHC). בטכניקה זו משתמשים בנוגדנים כנגד הקולטנים להורמונים לזיהוי כמות החלבונים על פני תאי הסרטן. לעיתים נדרשת בדיקה נוספת שנקראת FISH עבור החלבון HER2 במידה והתוצאה שהתקבלה בצביעה אימונו-היסטוכימית אינה חד משמעית.
הביטוי של שלושת החלבונים הללו, ER, PR ו- HER2 חיוני להנחיית החלטות הטיפול שכן ER ו- PR מנבאים תגובה לטיפולים הורמונליים לסרטן השד, וביטוי HER2 מוגבר מנבא תגובה לטיפולים ביולוגיים ממוקדים בסרטן השד, מסוג HER2.

הגדרות

• קולטן להורמון: קולטן להורמון הינו חלבון על פני שטח התא הקושר אליו הורמונים ספציפיים, כמו אסטרוגן ופרוגסטרון – הורמוני המין הנשיים.
• קולטן לאסטרוגן (ER): חלבון העשוי להתבטא על גבי תאים מסוימים, אליו הורמון האסטרוגן נקשר. המונח +ER מתייחס לתאי גידול המבטאים את הקולטן לאסטרוגן. תאים אלו רגישים בדרך כלל לטיפול הורמונלי.
• קולטן לפרוגסטרון (PR): חלבון העשוי להתבטא בתאים מסוימים, אליו הורמון הפרוגסטרון נקשר. המונח +PR מתייחס לתאי גידול המבטאים את הקולטן לפרוגסטרון. תאים אלו רגישים בדרך כלל לטיפול הורמונלי.
• קולטן ל -HER-2: חלבון המופיע בחלק מגידולי סרטן השד. כאשר ברקמת הגידול נצפית פעילות גבוהה מהרגיל של חלבון זה, המחלה נחשבת חיובית ל- HER-2. כאשר ברקמת הגידול נצפית פעילות תקינה של החלבון, המחלה נחשבת שלילית ל- HER-2.

מה הם גידולי שד לא הורמונלי

גידולי שד מסוג "לא הורמונלי" הינם גידולים אשר לא מבטאים את הקולטנים לאסטרוגן ופרוגרסטרון. הם יכולים להיות מסוג HER-2 חיובי ואז צפויים להגיב לטיפולים בנוגדי HER-2 או שליליים ל- HER-2, כלומר גידולים מסוג טריפל נגטיב, אז לא יגיבו לטיפולים הורמונליים או לטיפולים בנוגדי HER-2.
חלק מגידולי סרטן השד עשויים לשנות את מצב הביטוי שלהם לקולטנים להורמונים, אסטרוגן ופרוגבטרון ו/או HER2 לאורך זמן ולכן בעת הישנות מחלה (כאשר הסרטן חוזר לאחר הטיפול) תילקח ביופסיה נוספת וסטטוס הקולטנים ייבדק מחדש.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד - אונקוטסט

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score), הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן