בדיקה גנומית מקיפה

בדיקה גנומית מקיפה נועדה לסייע בזיהוי השינויים ב DNA שעשויים להוביל לצמיחת גידול ספציפי. מידע על מוטציות גנומיות הייחודיות לסרטן האישי של המטופל עשוי לסייע לאונקולוג המטפל לזהות טיפולים ממוקדי מטרה לשינויים אלו.

הגישה המסורתית לטיפול בסרטן הגדירה את המחלה ואת הטיפול בה לפי מיקומה – סרטן בשד הוא סרטן השד; סרטן בריאות הוא סרטן ריאות. הטיפול בסרטן כלל קו התקפה כללי דומה לכל החולים ללא יוצא מן הכלל. בשנים האחרונות חוקרים ורופאים מצאו כי סרטן בחולה אחד אינו מתנהג באותה צורה בחולה אחר. ישנם סוגי סרטן שיש בהם דמיון לסוגי סרטן שפעם חשבו שהם שונים לחלוטין. גידול בשד, למשל, עשוי להראות ולהתנהג כמו גידול ריאות. על ידי התבוננות בפרופיל הגידול עם בדיקות גנומיות , רופאים יוכלו להמליץ על תרופה או פרוטוקול שלא היה ניתן לחשוב עליו לולא הבדיקה.

אילו מטופלים יכולים להפיק תועלת מבדיקה גנומית מקיפה?

ההחלטה לגבי הצורך בבדיקה גנומית צריכה להתקבל בהתייעצות של המטופל עם הצוות הרפואי שלו על סמך מצבו האישי ומאפייני המחלה הספציפיים.

רופאים עשויים להמליץ על בדיקות גנומיות מקיפות לחולים בסרטן שמחלתם אינה מגיבה בצורה מספקת לתוכנית טיפול שנקבעה לגידול שלהם, בין אם מדובר במשטר כימותרפי מסוים, הקרנות ו / או ניתוחים. הבדיקות עשויות להתאים גם לחולים עם סרטן נדיר או בנסיבות אחרות, כדי להציע אפשרויות טיפול נוספות או חיפוש אחר תוכנית טיפול ממוקדת יותר.

מהו התהליך של בדיקת גנומית מקיפה?

לצורך בדיקה גנומית מקיפה יש צורך בדגימה מרקמת הגידול שנלקחה בביופסיה או מניתוח. במקרים בהם לא ניתן להשיג דגימה מרקמת הגידול או שהקרמה הקיימת אינה מתאימה לבדיקה ניתן לבצע בדיקה גנומית מקיפה על דגימת דם, בדיקה זו מכונה ביופסיה נוזלית

תאי סרטן יבודדו ויופקו מהביופסיה, ואז רצף ה- DNA  שלהם במעבדה.

ציוד משוכלל ביותר ישמש לסריקת הפרופיל הגנטי ברצף לאיתור חריגות המכתיבות את תפקוד הגידול.

החריגות ינותחו במעבדה כדי לקבוע אם הן תואמות מוטציות ידועות שאולי הגיבו לטיפולים או איפה שהראיות מצביעות על כך שיש אפשרות טיפול פוטנציאלית שלא נחשבה בעבר.

אם יש התאמה, האונקולוג שלך יוכל להשתמש בתוצאות כדי להציע טיפולים ששימשו בעבר כדי למקד לאותן מוטציות.

האונקולוג שלך יסביר לך את התוצאות וכל אינדיקציה לאפשרויות טיפול חדשות בסרטן, ויחד תגבש תכנית טיפול הממוקדת למצבך האישי.

אם יש לך שאלות נוספות או המטפלים שלך, אנו מציעים משאבים והכוונה חינוכית בתחום הרפואה המתפתח הזה.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן