סרטן צוואר הרחם סיכויי החלמה

סרטן צוואר הרחם (endometrial carcinoma) הוא סרטן ממאיר באזור צוואר הרחם השכיח במיוחד אצל נשים מתחת לגיל 50 , אך עלול להופיע גם בגיל מאוחר יותר.
שני סוגי גידולים עיקריים בצוואר הרחם:
• Squamous cell carcinoma- מהווה כ- 80% מגידולי צוואר הרחם, מקורו בתאים השטוחים של הציפוי הפנימי של צוואר הרחם.
• Adenocarcinoma – מקורו בתאי הציפוי הבלוטי, פחות שכיח וקשה יותר לאיתור בבדיקות הסקר השגרתיות.

גורמי סיכון לסרטן צוואר

הגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם הגורם ל-99% ממקרי סרטן צוואר הרחם הוא נגיף הפפילומה האנושי (HPV). הנגיף מועבר בעיקר באמצעות מגע מיני ועלול לגרום גם ליבלות באברי המין המכונות קונדילומה. יבלות אלו אינן מסוכנות ואינן הופכות לגידולים ממאירים.
הידבקות בנגיף אינה מביאה בהכרח להתפתחות של סרטן צוואר הרחם, למעשה, כ-80% מהגברים והנשים הפעילים מינית יידבקו בנגיף הפפילומה, אך רק אצל חלק קטן מהם יתפתחו נגעים טרום סרטניים שעלולים להפוך לסרטניים.
כיום קיימים חיסונים הפועלים כנגד זנים מסוימים של נגיף הפפילומה האנושי. החיסון מאושר בישראל החל מגיל 9 וניתן בבתי הספר לבנות ובנים בכיתה ח'.
יחד עם זאת, חשוב לזכור כי קיימים זנים נוספים של נגיף הפפילומה האנושי, שמפניהם החיסונים אינם מגנים, ולכן חשוב להמשיך להיבדק על פי ההמלצות.

גילוי מוקדם של סרטן צוואר

מניעה וגילוי מוקדם הם האמצעים היעילים ביותר כנגד סרטן צוואר הרחם היות וגידולי צוואר הרחם מתפתחים ומתקדמים לאט משינויים טרום סרטניים.

הבדיקה המקובלת כיום לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם היא בדיקת פאפ תקופתית המומלצת לכל אישה בטווח גילאים 25 עד 65. הבדיקה נועדה לאבחן שינויים ברקמת צוואר הרחם. גילוי מוקדם וטיפול בזמן עשויים למנוע התפתחות גידול סרטני. סל הבריאות הממלכתי כולל בדיקת משטח צוואר הרחם בנשים בגילאי 25-54.

סיכויי ההחלמה והגישה הטיפולית בסרטן צוואר הרחם תלויים בגורמים רבים כדוגמת: סוג הגידול; גודלו; השלב שבו התגלה  למשל האם הגידול מערב את כל צוואר הרחם, רק את חלקו או שמא התפשט לאיברים נוספים.

גישות טיפוליות לסרטן צוואר

  • ניתוח – הטיפול המסורתי הוא כירורגי ועלול לכלול כריתה של צוואר הרחם, הרחם, של שתי השחלות והחצוצרות (היסטרקטומי + Bilateral salpingo ophorectomy) – תלוי בהיקף הגידול ומידת התפשטותו בעת האבחון.
  • כימותרפיה וטיפול בקרינה בסרטן צוואר – טיפול בקרינה הוא טיפול מקובל באדנוקרצינומה למצבים בהם יש חדירה מעבר למחצית עובי הדופן. טיפול הקרינה גורם להרס של התאים הסרטניים. כימותרפיה מעצימה את השפעתה של הקרינה ולכן מקובל לשלב בין טיפול בקרינה עם סוגים מסוימים של כימותרפיה, במסגרת הטיפול בסרטן צוואר הרחם.

הטיפול במחלת סרטן צוואר הרחם בשלב מתקדם גרורתי מתבסס היום על כימותרפיה. עם זאת, לאחרונה החלו להתקבל עדויות על כך שגידולים אלו עשויים להגיב לטיפולים ביולוגיים או אימונותרפיים.

טיפולים ביולוגיים מכווני מטרה לסרטן צווארטיפול ביולוגי לסרטן /תרופות ביולוגיות פועלות על חלבונים שונים ברקמה הגידול הממאירה במטרה למנוע ממנה להמשיך לשגשג או כנגד שינויים גנומיים המפעילים את מנגנוני חלוקת התאים וכך תרופות אלו מצליחות באופן ממוקד להביא לחיסול הגידול.

לצורך התאמת טיפולים ביולוגיים מכווני  מטרה יש צורך בביצוע בדיקות גנומיות להתאמת טיפולים. מטרת הבדיקות לזהות את המאפיינים הייחודיים של כל גידול וכך להתאים טיפול יעיל ומכוון. בדיקות  גנומיות להתאמת טיפולים לסרטן מבוצעות לרוב על דגימה מרקמת הגידול שהוצאה בביופסיה או בניתוח  כמו בדיקות xT ו- OncotypeMAP בדיקות גנומיות זמינות באמצעות חברת אונקוטסט. במידה ואין רקמת גידול מספקת בדיקה להתאמת טיפולים לסרטן יכולה גם להתבצע על דגימת דם פשוטה באמצעות טכנולוגיה הנקראת ביופסיה נוזלית וכך מאפשרת גם למטופלים אשר אין ברשותם רקמת גידול מספקת לבצע מיפוי גנומי, כמו בדיקת Guardant360 גם באמצעות חברת אונקוטסט.  Tempus במסגרת הטיפול בסרטן צוואר הרחם, ניתן להוסיף את התרופה הביולוגית אווסטין (בווציזומאב) לטיפולי הכימותרפיה. סביב התאים הסרטניים מתפתחים כלי דם שמטרתם לספק דם לתאי הגידול ולאפשר להם לצמוח ולשגשג. אחד החלבונים שמסייעים בהתפתחות כלי הדם הוא VEGF. התרופה אוונסטין חוסמת את החלבון VEGF וכך מביאה לעצירה של התפתחות כלי הדם ולכיווץ הגידול והפסקת גדילתו. טיפול זה נמצא כמאריך של תוחלת החיים אצל נשים עם סרטן צוואר הרחם.

  • אימונותרפיה – בסרטן צוואר רחם בשלב מתקדם ניתן להוסיף לטיפול את התרופה האימונותרפית קיטרודה (פמברוליזומאב). תאי הגידול שולחים אותות לקולטן בשם PD-1, הנמצא בתאי מערכת החיסון, על מנת למנוע ממערכת החיסון לזהות אותם וכך הגידול ממשיך לגדול ולשגשג. התרופה קיטרודה חוסמת את הנוגדן PD-1 ומאפשרת את הפעלת תאי מערכת החיסון כנגד הגידול.
Oncotest - רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם סרטן

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המתקדמות למיפוי גנומי לסרטן לצורך התאמת טיפול חדשני באופן אישי למטופל. הבדיקות מיועדות לחולי סרטן עם גידולים מוצקים או ממאירויות המטולוגיות בשלבי מחלה מתקדם.

המידע המתקבל מהבדיקות מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

באתר תמצאו גם מידע אודות בדיקות להתאמת טיפולים לסרטן, בדיקות גנומיות לסרטן, טיפול חדשני בסרטן, טיפול הורמונלי בסרטן, בדיקה גנטית לסרטן תורשתי ועוד.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן