רפואה מותאמת אישית

רפואה מותאמת אישית מתבססת על ההבנה שכל אדם הוא שונה, אמנם לא בהבדלים מהותיים, אלא בשינוי גנטי זה או אחר, בהתאם לכך גם גידול סרטני של אדם אחד שונה ממשנהו.

כיום הטיפולים במחלות הסרטן השונות אינם מבוססים על מקור האיבר בו התפתח הגידול בגוף, למשל גידול שהתפתח מהריאה, מהמעי או מהשד או כל איבר אחר אלא בהתאם לשינויים הגנטיים (כגון מוטציה בגן מסוים הידוע כגורם לסרטן) שהתחוללו בתאי הגידול באופן ספציפי. המידע אודות השינויים שהתחוללו בגידול, מאפשר מתן טיפול ממוקד מכוון ומותאם אישית לגידול של מטופל ספציפי. הטיפולים הללו הוכיחו עצמם במחקרים קליניים רבים כיעילים יותר בהשוואה לטיפולים שאינם מותאמים אישית למטופל.

את השינויים הגנומיים שהתרחשו בגידול, מזהים באמצעות בדיקות גנומיות לסרטן המתבצעות על דגימה מרקמת הגידול ו/או דגימת דם של המטופל. הבדיקות נועדו לסייע לאונקולוג לקבל החלטה טיפולית מושכלת ואישית לכל מטופל. במקרים מסוימים, הבדיקה יכולה לסייע באבחון מדויק יותר ובכך לשפר את אופן הטיפול. 

כשחושבים על רפואה מותאמת אישית, יש להבין מהן מוטציות גנטיות וכיצד הן יכולות להשפיע על הסיכון של האדם לפתח סרטן או על הטיפול בסרטן.

לכל תא בגופו של אדם יש דנ"א המכיל את הגנים שלנו. גנים הם "תבנית" ההוראות שתאים משתמשים בכדי לייצר חלבונים הדרושים לפעולה תקינה של הגוף.

כאשר תאים מתחלקים ליצירת תאים חדשים, הגנים שבתוך אותם תאים מועתקים. שינוי גנטי קורה כאשר יש טעות בתהליך ההעתקה. לעיתים השינויים הללו מועברים לצאצא מאב או אם (שינויים גנטיים תורשתיים) אבל הם עשויים להתרחש גם זמן מה מאוחר יותר בחיים (שינויים גנטיים נרכשים או שינויים גנומיים). שינויים מסוימים בגן עלולים להזיק, בעוד שלאחרים אין השפעה.

כל סוגי הסרטן נגרמים על ידי שינוי גנטי או מוטציה כלשהי. תא רגיל הופך לתא סרטני בעקבות שינויים בדנ"א שחלו באותו תא. אמנם עדיין לא פוענחו כל הגנים והמוטציות שעלולים להיות מעורבים בהתפתחות סרטן, אך ישנם מאות גנים הידועים כקשורים לסרטן שניתן לבדוק אותם. המוטציה שהתרחשה בגן עשויה לגרום לכך שהגידול יהיה רגיש (יגיב) לסוג טיפול מסוים או לחילופין עשויה לגרום לכך שהגידול לא יגיב טוב (עמיד) לסוג מסוים של טיפול או תרופה. אצל אנשים הסובלים מסרטן, מוטציה ספציפית שהתרחשה בגן עשויה לגרום לכך שהפרוגנוזה שלהם (הערכה של מהלך מחלה) טובה או גרועה יותר ממישהו עם אותו סרטן שאין לו שינוי גנטי זה.

שימוש ברפואה מותאמת אישית נעשה בכדי לדעת אילו טיפולים הם המותאמים אישית למטופל והטובים ביותר עבורו. למשל:

 

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המתקדמות למיפוי גנומי לסרטן לצורך התאמת טיפול חדשני באופן אישי למטופל. הבדיקות מיועדות לחולי סרטן עם גידולים מוצקים או ממאירויות המטולוגיות בשלבי מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקות מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן