סרטן השד – שלבים

קביעת שלב המחלה (Staging) מבוסס על שיטה המסייעת לרופאים לקבוע את היקף התפשטות המחלה ואת אפשרויות הטיפול בה. שלב המחלה בסרטן שד, נקבע לאחר הסרת הגידול ובדיקת קשריות הלימפה וברור סיסטמי מקיף הבודק האם יש נוכחות או היעדר של תאים סרטניים באברים מרוחקים.

שיטת הTNM

שיטה נפוצה לקביעת שלב המחלה היא שיטת ה- TNM. שיטה זו קובעת את שלב המחלה על פי שלושה מדדים: גודל הגידול ,(T) מעורבות בלוטות הלימפה ,(N) וקיום או היעדר גרורות .(M) כל מדד מיוצג על ידי מספר. מספר גבוה מעיד על התפשטות נרחבת יותר של המחלה.

T: מעיד על גודל הגידול
N: מעיד על מידת התפשטות הסרטן אל קשריות הלימפה (N1 מעורבות של 1-3 בלוטות)
M: מעיד על מידת התפשטות המחלה לאזורים מרוחקים יותר בגוף (קיום או היעדר גרורות)

לאחר אבחון וקביעת סוג סרטן השד, נקבע שלב המחלה על סמך שיטת ה-TMN, להלן טבלה המתארת את שלבי המחלה משלב 0 עד שלב 4.

שלבי המחלה

שלב 0: גידול שד לא פולשני: (CIS – Carcinoma In Situ) DCIS או LCIS. הגידול מוגבל לצינוריות או לאוניות החלב.
שלב I: גידול שד פולשני קטן (פחות מ-2 ס"מ) וממוקם בשד (ללא התפשטות לבלוטות הלימפה)
שלב IIa: גידול שד קטן מ-2 ס"מ אשר התפשט לבלוטת הזקיף (קשרית הלימפה הראשונה בבית השחי) או גידול בינוני (בין 2-5 ס"מ), ללא התפשטות לקשריות הלימפה בבית השחי
שלב IIb: גידול שד בינוני (בין 2-5 ס"מ) אשר התפשט לבלוטת הזקיף (קשרית הלימפה הראשונה בבית השחי), או גידול גדול (מעל ל-5 ס"מ) ללא התפשטות לקשריות הלימפה בבית השחי
שלב IIIa: גידול שד בינוני (בין 2-5 ס"מ) אשר התפשט לקשריות הלימפה בבית השחי  (4-9 קשריות), או גידול גדול (מעל ל-5 ס"מ) שהתפשט לקשרית עיקרית אחת או למספר קשריות לימפה בבית השחי (1-9 בלוטות)
שלב IIIb: גידול שד אשר התפשט אל דופן בית החזה או שהגידול התפשט אל קשריות הלימפה שנמצאות מתחת (infraclavicular) או מעל (supraclavicular) לעצם הבריח, בחזה בסמוך לעצם (internal mammary) ובשד עצמו ,אך לא לאזורים מרוחקים של הגוף
שלב IV: גידול שד אשר התפשט לאיברים מרוחקים בגוף כגון: עצמות, ריאות, כבד או מוח 

חשוב להבדיל בין שלב המחלה, כאמור Staging לבין דרגת התמיינות של תאי הגידול (דירוג היסטולוגי או גריידGrade ). דרגת התמיינות של התאים, נקבעת ע"י הפתולוג בבדיקה היסטולוגית ומתארת את מידת הדמיון בין תאי הגידול לתאי רקמת שד תקינה. דרגת ההתמיינות ניתנת כמדד מספרי בין 1-3: דרגה 1 (התמיינות גבוהה), דרגה 2 (התמיינות בינונית), או דרגה 3 (התמיינות נמוכה). ככל שהדירוג גבוה יותר, כך השוני בין תאי הגידול לתאי הרקמה הבריאה רב יותר.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד – Oncotest

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score)  הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן