ערמונית MRI

בדיקת mpMRI (ראשי תיבות של Multi Parametric Magnetic Resonance Imaging) היא סריקה המבוצעת באמצעות תהודה מגנטית בצורה לא פולשנית לאיברים הפנימיים. בבדיקה נעשה שימוש בשדה מגנטי חזק (Tesla 1.5 או 3) ובגלי רדיו ומתקבלות תמונות ברורות (ואפילו תלת־ממדיות) של האיברים הנבדקים ושל כלי הדם.
מהמידע המתקבל בסריקה ניתן ליצור עיבודים שונים של הנתונים ואף "לפרוס" את האיברים שנסקרו פרוסות־פרוסות – מה שמאפשר לרופאים לראות בחדות רבה את התמונה הכוללת ולהתמקד בפרטים שמעניינים אותם.
ממצאי MRI בערמונית מדורגים בסולם הנע מ-1 עד 5 בהתאם להמלצות PI-RADS2.
דירוג 1-2 מצביעים על סיכון נמוך לנוכחות גידול סרטני
דירוג 3 מצביעים על חשד קל עד בינוני לנוכחות גידול סרטני
דירוג 4-5 מצביעים על חשד גבוה לנוכחות גידול סרטני
מחקרים שונים הראו שבדיקת MRI ערמונית יכולה להעלות את שיעור הגילוי של סרטן הערמונית ולהפחית את שיעור הגילוי של סרטן שאינו משמעותי ערמונית 1-2.(

שימושים בבדיקת MRI ערמונית

1. קביעת שלב המחלה (Staging) – על פי תמונות ה-MRI ניתן לראות אם הגידול פרץ מחוץ לקופסית הערמונית או אם יש מעורבות שלפוחיות הזרע.
2. החלטה טיפולית – על פי שלב המחלה, הרופא יכול להחליט על הטיפול המומלץ בסרטן הערמונית, בין אם כריתה רדיקלית של הערמונית, טיפול בקרינה בסרטן הערמונית, או מעקב פעיל.
3. הערכה של הישנות המחלה.
4. כחלק ממעקב פעיל.
בשנים האחרונות בדיקת MRI של הערמונית התפתחה מאוד, וכיום היא משמשת לא רק ככלי לקביעת שלב המחלה אלא גם כאמצעי עזר לבצע ביופסיה מדויקת יותר, המכונה ביופסיית fusion.

ביופסיית MRI-US Fusion

לאור המגבלות הקיימות בביצוע ביופסיות רנדומליות תחת הנחיה של אולטרסאונד טרנס-רקטלי ועם ההתפתחות בבדיקת MRI ערמונית, נכנסה לשימוש בשנים האחרונות ביופסיית fusion המשלבת 2 שיטות הדמיה – MRI ואולטרסאונד. מטרת ביופסיה זו היא לשפר את מידת הדיוק בדגימת הגידול במהלך  הביופסיה, כך שהרופא ידגום ישירות מהממצא החשוד ולא באופן אקראי.

תחילה מתבצעת הדמיית MRI של הערמונית על מנת לבנות מודל תלת ממדי של הערמונית ובו לסמן את האזורים החשודים שמהם יש לקחת את הביופסיה. 

לאחר מכן, מתבצעת הביופסיה תחת הנחיה של אולטרסאונד טרנס רקטלי. המודל שנבנה מהדמיית ה MRI מוזן לתוך תמונת האולטרסאונד וכך הרופא יכול לכוון בצורה מדויקת יותר את מחט הביופסיה ולדגום את האזורים שסומנו ע"י ה MRI, זאת בנוסף לביופסיה רנדומלית מאזורים אחרים של הערמונית.

מגבלות בדיקת MRI ערמונית

למרות היתרונות והשימושים השונים בבדיקת MRI יש לה גם מספר מגבלות:
1. פוטנציאל רחב של שונות סובייקטיבית כתלות ברופא המפענח את הבדיקה
2. רגישות משתנה של מדידת חדירה של הגידול מגבולות הקפסולה של הערמונית
3. אומדן חסר של נפח הגידול
4. שיעור גילוי נמוך של נגעים קטנים, אך בעלי פוטנציאל אגרסיבי.
References:
1. Ahmed H et al and the PROMIS study group. Lancet 2017
2. Kasivisvanathan et al and the PRECISION Study Group. NEJM 2018

טיפול מותאם אישית בסרטן הערמונית - אונקוטסט

בדיקת Genomic Prostate Score (GPS), הבדיקה הגנומית היחידה שפותחה ותוקפה עבור גברים שאובחנו עם סרטן ערמונית  בדרגת סיכון נמוכה ונמוכה בינונית.
המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן הערמונית שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא שלך לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן