סרטן קיבה טיפול

סרטן קיבה מטופל במגוון אמצעים, בניהם ניתוח להסרת הגידול, כימותרפיה, הקרנות, טיפולים ביולוגים מכווני מטרה ואימונותרפיה. אופן הטיפול נקבע על סמך המאפיינים הספציפיים של הגידול כפי שנקבעו בדו"ח הפתולוגי ובמידת התפשטות המחלה (Staging) .

התפשטות המחלה נקבעת ע"י 3 מאפיינים:

  • – T מידת החדירה של הגידול הראשוני לתוך שכבות רקמת הקיבה
  •  -N מספר בלוטות הלימפה המעורבות עם מחלה
  • – M הימצאות גרורות מרוחקות

דרכי טיפול בסרטן הקיבה

  • ניתוח – ניתוח הוא חלק מרכזי מהטיפול בשלבי מחלה 0, II, I או III והיקפו תלוי במידת התפשטות המחלה. הסרת הגידול בקיבה דורשת לעיתים קרובות כריתה חלקית או מלאה של הקיבה יחד עם בלוטות הלימפה הסמוכות. לפעמים יהיה צורך להסיר גם חלקי איברים סמוכים כגון חלקו התחתון של הושט, החלק העליון של התריסריון, הטחול או חלק מהלבלב בהינתן מקום הגידול ומידת חדירתו לרקמה הסובבת.
  • כימותרפיה – הטיפול המקובל בסרטן קיבה הוא בעיקר טיפול כימותרפי. לרוב ניתן הטיפול הכימותרפי לפני הניתוח להסרת הגידול בקיבה, טיפול זה מכונה טיפול ניאו-אדג'ובנטי, שמטרתו לכווץ את הגידול ולהקל על הניתוח והוא אחד מאפשרויות הטיפול הסטנדרטיות. לעתים, הכימותרפיה ניתנת שוב לאחר הניתוח. סיבה נוספת לתת את הטיפול הכימותרפי לפני הניתוח היא למנוע אי-קבלת טיפול עקב מצב פיסי תשוש לאחר הניתוח.

         כימותרפיה יכולה להינתן לאחר ניתוח להסרת הגידול כטיפול משלים (אדג'ובנטי). במתווה טיפול זה, המטרה של הכימותרפיה היא להרוג תאי סרטן מיקרוסקופיים שאולי נשארו לאחר הניתוח           למניעת הישנות מחלה.

        כימותרפיה היא הטיפול העיקרי בסרטן הקיבה גרורתי. טיפול זה עשוי לעזור לכווץ את הסרטן או להאט את צמיחתו, דבר שיכול להקל על הסימפטומים עבור חלק מהחולים ולעזור להאריך את חייהם.

  • קרינה – סרטן הקיבה עמיד למדי לטיפול בקרינה וכמות הקרינה שיעילה כנגד הגידול פוגעת באיברים סמוכים, כמו רירית מערכת העיכול ולכן אינו נפוץ. במקרים מסוימים ייתכן טיפול משולב של כימותרפיה ורדיותרפיה שנקרא כימו-רדיותרפיה והוא ניתן לעתים לאחר הניתוח, על מנת לנסות להפחית את הסיכון להישנות מחלה.
  • טיפולים ביולוגיים מכווני מטרה – תרופות ביולוגיות פועלות כנגד שינויים גנומיים בתאי הגידול המפעילים את מנגנוני חלוקת התאים וכך תרופות אלו מצליחות באופן ממוקד להביא לעצירת הגידול ו/או לחיסול התאי הגידול.

בעשור האחרון נכנסו טיפולים ביולוגיים ממוקדים כמו תרופות החוסמות את הקולטן לגורם צמיחה אפידרמאלי שנקראHER2  Human Epidermal growth factor Receptor 2)) טרסטוזומאב לטיפול בחולים עם סרטן קיבה מתקדם אך טיפול זה מתאים רק לגידולים המבטאים ביתר את הקולטן- HER2  שכיחות חולים עם גידולים מסוג זה עומדת על כ- 15-20% מהחולים.

  • – Ramucirumabהינו טיפול מבוסס נוגדן מונוקלונלי (חד שבטי) המפריע לצמיחת כלי הדם המזינים את הגידול ע"י עיכוב החלבון VEGF (Vascular Epithelial Growth Factor) המעודד את צמיחתם. גם כן מיועד  לחולים עם סרטן קיבה מתקדם לאחר שהתקדמו על טיפולים כימותרפיים הניתן כטיפול יחיד או בקומבינציה עם כימותרפיה מסוג  מעכבי  NTRK- פחות מ- 1% מגידולי סרטן הקיבה בשלב גרורתי יישאו אחוי בגן – NTRK, אך לחולים הנושאים את השינוי הגנומי הזה, ניתן להציע טיפול ביולוגי במעכב NTRK.
  • טיפול אימונותרפי (חיסוני) – תרופות אשר מפעילות את מערכת החיסון לפעול כנגד הגידול בתנאים בהם הגידול משתיק את מערכת החיסון. אחד המנגנונים המוכרים הוא הפעלת מערכת החיסון באופן ממוקד עם תרופות מעכבות את PD1, PDL1 או CTL-4.

באתר אונקוטסט תמצאו מידע נרחב אודות בדיקות לסרטן הקיבה, ביופסיה בקיבה, בדיקות דם לסרטן הקיבה, קרצינואיד בקיבה, אדנוקרצינומה בקיבה, סרטן הקיבה סיכויי החלמה, סרטן הקיבה בגיל צעיר ועוד.

רפואה מותאמת אישית לסרטן הקיבה

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן