אבחון סרטן הערמונית

איגודים מקצועיים בעולם כדוגמת איגוד האורולוגים בארצות הברית, איגוד האורולוגים האירופי והאיגוד הישראלי לאורולוגיה לא גיבשו המלצה חד משמעית לבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית, אך בעיקרון שלושת הארגונים ממליצים על בדיקת דם לזיהוי רמות PSA (Prostate Specific Antigen) ובדיקה רקטלית פעם בשנה לגברים בגילאים 50-55 עד 75-70, לאחר מתן הסבר למטופל, או לכל גבר מגיל 40 הנמצא בסיכון גבוה (נשא מוטציה בגנים BRCA1/2,בעל היסטוריה משפחתית של קרוב מדרגה ראשונה שחלו בסרטן הערמונית לפני גיל 70).
מחקרים רבים שנעשו על אוכלוסייה רחבה לצורך אבחון מוקדם של סרטן הערמונית, לא הגיעו למסקנה חד משמעתית לגבי היכולת של גילוי מוקדם להפחית את התמותה מן המחלה. יחד עם זאת, הנתונים מצביעים על מגמת ירידה בתמותה בעקבות שימוש בבדיקות סקר לזיהוי מוקדם. הבדיקות המסייעות היום באבחון סרטן הערמונית כוללות בדיקת דם ל PSA, בדיקה רקטלית, בדיקות דימות שונות וביופסיה של הערמונית:

בדיקת דם ל- (PSA)

PSA (Prostate Specific Antigen) הוא חלבון המיוצר על ידי בלוטת הערמונית ומופרש לזרם הדם. PSA מופרש אצל כל הגברים ורמתו מושפעת מגורמים רבים. לכן, רמה גבוהה של PSA אינה מהווה בהכרח סימן לסרטן הערמונית, אך היא יכולה להצביע על בעיה אפשרית בבלוטת הערמונית, המחייבת התייחסות רפואית והמשך מעקב.

בדיקה רקטלית דיגיטלית (DRE)

בדיקה המתבצעת על ידי אורולוג מומחה , ובה הרופא משתמש באצבעו לצורך מישוש בלוטת הערמונית דרך פי הטבעת, בניסיון לזהות גבשושיות או אזורים קשים שעשויים להעיד על הימצאותו של סרטן הערמונית.

בדיקות דימות ערמונית

ייתכן שהרופא שלך יחליט גם לבצע בדיקות  דימות כגון, אולטרסאונד, רנטגן או בדיקות הדמיה אחרות, כגון מיפוי עצמות, כדי לבדוק אם הסרטן התפשט אל מחוץ לבלוטת הערמונית ולקבוע אם מדובר בסרטן ערמונית גרורתי.

בדיקת mp MRI ערמונית

בדיקת mpMRI (ראשי תיבות של Multi Parametric Magnetic Resonance Imaging) היא סריקה לא פולשנית של האיברים הפנימיים באמצעות תהודה מגנטית.
בשנים האחרונות התפתחה מאוד בדיקת MRI של הערמונית וכיום היא משמשת לא רק ככלי לקביעת שלב המחלה אלא גם כדרך לבצע ביופסיה מדויקת יותר, המכונה ביופסיית fusion.

ביופסיה ערמונית

כדי לאשש את האבחון של סרטן הערמונית, הרופא נדרש לבצע ביופסיה. במהלך הביופסיה, הרופא משתמש במחטים כדי לדגום מבלוטת הערמונית דגימות רקמה זעירות, אשר נשלחות למעבדה הפתולוגית ונבדקות תחת מיקרוסקופ. הביופסיה על פי רב נעשית תחת הנחיה של אולטרסאונד טרנס רקטלי.

קביעת רמת הסיכון למחלה אגרסיבית בסרטן הערמונית

קביעת רמת הסיכון למחלה אגרסיבית (קישור לדף סרטן הערמונית תוחלת חיים), מבוססת על שקלול של תוצאות הבדיקות השונות : רמת ה-PSA, תוצאות ה-MRI וברור פתולוגי על דגימות הגידול שנדגמו בביופסיה, כל אלה יסייעו לרופא שלך לקבוע אם רמת הסיכון למחלה אגרסיבית של הסרטן שלך נמוכה, בינונית או גבוהה. על פי רמת סיכון זו הרופא שלך ישקול את הצורך בבדיקות נוספות כמו בדיקה גנומית לסרטן הערמונית / מולקולרית, בדיקת (GPS) Genomic Prostate Score, בכדי לדייק ברמת האגרסיביות של הגידול ולפיכך לשקול את אפשרויות הטיפול המתאימות ביותר עבורך.

טיפול מותאם אישית בסרטן הערמונית - אונקוטסט

בדיקת   Genomic Prostate Score (GPS), הבדיקה הגנומית היחידה שפותחה ותוקפה עבור גברים שאובחנו עם סרטן ערמונית בדרגת סיכון נמוכה ונמוכה בינונית. 

המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן הערמונית שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא שלך לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן