כימותרפיה בסרטן השד

טיפול כימותרפי הינו טיפול הכולל שימוש בתרופות אשר מטרתן להרוג תאים סרטניים במנגנון לא ספציפי ולכן נקשר לתופעות לוואי קשות הקשורות לפגיעה בתאים בריאים (כגון תאי שיער, תאי מערכת העיכול ותאי מערכת החיסון). הטיפול ניתן במרווחי זמן קבועים הנקראים "מחזורים". הזמן בין מחזורי הטיפול מעניק לתאים התקינים את היכולת להתאושש מתופעות הלוואי לקראת מחזור טיפול נוסף. משך תקופת הטיפול הכימותרפי הוא לרוב בין 4-6 חודשים.
קיימים מספר סוגי כימותרפיה מקובלים לטיפול בסרטן השד, הניתנים דרך הוריד או בטבליות:
• אנתרציקלינים (Anthracycline) כגון דוקסורוביצין (Doxorubicin) או אפירוביצין (Epirubicin).
• טקסנים (Taxanes) כגון פקליטקסל (Paclitaxel), דוסטאקסל (Docetaxel) ו- nab-Paclitaxel(גרסה מתקדמת של פקליטקסל).
• אנטי מטבוליטים כגון 5-פלורו-אורציל – 5-FU (5-fluorouracil ) או קפסיטבין (Capacitabine).
• תכשירי אלקילציה (Alkylating agents) כגון ציקלופוספמיד (Cyclophosphamide).
• תכשירים מבוססי פלטינום כגון קרבופלטין (Carboplatin).
התכשירים יכולים להינתן כטיפול בודד או במשלבים שונים. הטיפול במשלבים קשור בתופעות לוואי חמורות יותר, אך קיימות היום תרופות יעילות לטיפול בבחילות ושיקום תאי מערכת החיסון של הגוף.

טיפול כימותרפי בסרטן השד

טיפול בכימותרפיה בסרטן שד יכול להינתן כטיפול במתווה אדג'ובנטי (“מונע”, “תומך”), במתווה נאו-אדג'ובנטי (טרום ניתוחי) או בעת מחלה גרורתית. טיפול אדג’ובנטי הינו טיפול הניתן לאחר הניתוח להסרת הגידול למיגור שארית מחלה מיקרוסקופית לצורך מניעת חזרה עתידית של סרטן השד. הטיפול הכימותרפי יינתן כ -2-4 שבועות לאחר הניתוח כדי לתת לגוף להתאושש. במתווה הנאו-אדג'ובנטי (טרום ניתוחי) מטרת הטיפול היא להקטין את גודל הגידול ולהקטין את סטטוס הבלוטות המעורבות ובכך ולהפחית את הצורך בניתוח מקיף ומורכב יותר. כאשר הסרטן הוא גרורתי, הכימותרפיה ניתנת להפחתת הסימפטומים, לשיפור איכות החיים ולהארכת הישרדות.   

תופעות לוואי כימותרפיה

מכיוון שכימותרפיה קשורה לתופעות לוואי קשות, זיהוי מדויק של אילו מטופלות בעלות סיכוי גבוה יותר להפיק תועלת מטיפול כימותרפי ואילו בעלות סיכוי נמוך להפיק תועלת ממנו הינו חיוני טרם תחילת הטיפול.
עבור המטופלת המתאימה, כימותרפיה יכולה להיות מצילת חיים. כימותרפיה יכולה להיות טיפול חשוב בסרטן, אך לא עבור כולן. הכימותרפיה רעילה לתאים בריאים כשם שהיא רעילה לתאים סרטניים. מתמודדות עם סרטן השד בדרך כלל חוות תופעות לוואי קשות של תשישות וכאבים. טיפול עם כימותרפיה יכול לגרום לעייפות, בחילות ונשירת שיער, ולחשוף את החולים לפגיעה מוגברת לזיהומים. תופעות הלוואי הן לא רק פיזיות: כימותרפיה עלולה לגבות מחיר רגשי, פסיכולוגי וכלכלי. רוב תופעות הלוואי הן זמניות ונעלמות לאחר סיום הטיפול, אך עבור אנשים מסוימים תופעות הלוואי יכולות להימשך זמן רב או להתפתח חודשים ואף שנים לאחר סיום הטיפול הכימותרפי. כימותרפיה עלולה לגרום לבעיות פוריות כמו גם לבעיות לב או ריאות, ולהגדיל את הסיכון ללקות בסרטן נוסף בעתיד. עם זאת, תופעות אלו הן נדירות.

מי יכולה לוותר על כימותרפיה?

מחקרים הראו כי לא לכל החולות בסרטן השד יש את אותה הסבירות להפיק תועלת מכימותרפיה. למעשה, רק מיעוט מהחולות עם סרטן שד המאובחן בשלביו המוקדמים יפיקו תועלת משמעותית מטיפול כימותרפי 1,2. המשמעות היא שהרוב המכריע של המטופלות יכולות לחסוך טיפול זה ואת תופעות לוואי הקשות הנלווים לו.
מטופלות שאובחנו עם סרטן שד בשלב מוקדם החיובי לקולטנים להורמונים (HR+) ושלילי ל- HER2 (- HER2), יכולות להיעזר בבדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX Breast Recurrence Score®) כדי להבין מה התועלת האישית הצפויה מתוספת טיפול כימותרפי לטיפול ההורמונלי בסרטן השד.

בדיקת אונקוטייפ שד - Oncotype DX Breast Recurrence Score

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX Breast Recurrence Score®) היא בדיקה גנומית לסרטן שד פולשני המאובחן בשלב מוקדם, המספקת מידע ספציפי על הגידול של מטופלת פרטנית כדי להעריך את התועלת הצפויה מכימותרפיה. זו הבדיקה הגנומית היחידה לסרטן השד בשלב מוקדם שנועדה לזהות אם המטופלת תוכל להפיק תועלת מטיפול כימותרפי. הבדיקה בוחנת את ביטויים של 21 גנים ברקמת הגידול הספציפיים לסרטן השד, כדי לקבוע את הסבירות של תגובה לכימותרפיה, ובכך מעמידה לרשות המטופלות והרופאים רמת דיוק חסרת תקדים לשם קבלת החלטות טיפוליות.
הבדיקה מתאימה לחולות עם סרטן שד בשלב מוקדם של סרטן השד, כאשר:
• הגידול עם ביטוי חיובי לקולטנים הורמונלים (HR+), כלומר לתאי סרטן השד שלהן יש קולטנים עבור ההורמונים אסטרוגן ו/או פרוגסטרון
• הגידול עם ביטוי שלילי ל-HER2, כלומר הסרטן אינו מבטא רמות גבוהות של חלבון ה- HER2
• המחלה ללא מעורבות בלוטות לימפה או עד 3 בלוטות חיוביות (1-3).
בדיקת אונקוטייפ שד מוזמנת על ידי הרופאים ומתבצעת על כמות קטנה של רקמת הגידול בשד שנלקחה במהלך ביופסיה  טרום ניתוח ו/או ניתוח. לאחר ביצוע הבדיקה, הרופאים מקבלים את תוצאת הבדיקה המבוטאת מדד הישנות: מספר בין 0 ל – 100 שהוא ספציפי למטופלת.
תוצאת אונקוטייפ שד, עם מדד הישנות בטווח 25 – 0 פירושו שיש סיכוי נמוך להישנות מרוחקת של הסרטן, תחת טיפול הורמונלי בלבד, וכי לכימותרפיה אין יתרון בהפחתת הסיכויים לחזרת הסרטן. מדד הישנות בטווח 100 – 26 פירושו סיכון גבוה יותר להישנות המחלה, וסבירות גבוהה שתוספת כימותרפיה לטיפול ההורמונלי, תספק תועלת משמעותית בהפחתת הסיכון.
*ניתוח אקספלורטורי של נתוני מחקר ה- TAILORx מצביע על כך שמטופלות הצעירות מגיל 50 , עם גידול ללא מעורבות בלוטות לימפה ועם מדד הישנות בטווח 16-25 עשויות להפיק תועלת מסוימת מכימותרפיה3.
כמו כן מחקר ה RxPONDER הראה כי נשים עם סרטן שד המערב 1-3 בלוטות לימפה הנמצאות בשלב פרה מנפאוזה , יפיקו רווח קטן מתוספת כימותרפיה4

1. Paik et al. J Clin Oncol. 2006
2. Early Breast Cancer Trialists’ Collaborative Group (EBCTCG) et al. Lancet. 2012.
3. Sparano et al. N Engl J Med. 2018.
4. Kalinsky et al. SABCS 2020

טיפול מותאם אישית בסרטן השד – אונקוטסט

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score) הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2. הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול. 

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן