בדיקות דם לסרטן הקיבה

כאשר יש חשד לגידול בקיבה בשל סימנים או תסמינים מטרידים, הרופא עלול לשלוח את המטופל לבצע בדיקות מעבדה כדי לחפש סימנים מחשידים לסרטן קיבה. אף בדיקת דם לא יכולה לאבחן סרטן קיבה באופן ספציפי ומוחלט, אך בדיקות דם יכולות לרמוז לגבי מצב בריאותו של המטופל ולהצביע על בעיה מסוימת הדורשת בירור נוסף. הבדיקה היחידה המאבחנת בצורה ודאית סרטן קיבה היא ביופסיה מהאזור החשוד.

הרופא עשוי להזמין מספר בדיקות במהלך תהליך האבחון, ביניהן:

  • בדיקת דם הנקראת ספירת דם מלאה (CBC) כדי לחפש אנמיה שעלולה להיגרם בשל גידול מדמם בקיבה. 
  • בדיקות מטבליות המסייעות בהערכת תפקדו של איבר מסוים, במיוחד אם המטופל עומד לקראת ניתוח על מנת לוודא תפקודי כבד, כליות ובעיות קרישה. 
  • בדיקת סמני גידול בדם (CEA ו- CA 19-9).

בדיקה לסמני גידול בדם

סמני גידול בדם (או ביו-מרקרים בדם) הם חומרים המיוצרים על ידי תאים סרטניים או על ידי תאים נורמליים כתגובה לנוכחות סרטן בגוף. רמה גבוהה שלהם יכולה להעיד על קיום סוגים מסוימים של סרטן. יחד עם זאת, סמנים אלו מיוצרים ברמות מסוימות גם באופן טבעי בגוף ולכן קיומם אינו מעיד באופן חד משמעי על נוכחות סרטן. השימוש העיקרי בסמנים הללו הוא ניטור מהלך מחלה ותגובה לטיפול בחולי סרטן ואינם משמשים לצורך אבחנה ראשונית. כאמור, רק ביופסיה מספקת אבחנה וודאית לאבחון סרטן.

סמן גידול CEA - אנטיגן קרצינו-אמבריוני CarcinoEmbryonic Antigen

CEA  הוא סמן גידול לא ספציפי לגידול מסוים, אך עשוי להיות מוגבר אצל חולי סרטן שונים בניהם המעי הגס והחלחולת, הקיבה, סרטן הערמונית, סרטן השחלה, סרטן הריאה, בלוטת התריס או הכבד. הסרטן השכיח ביותר הגורם להגברת ערכי CEA הוא סרטן המעי הגס והחלחולת, אבל עוקבים אחר סמן זה גם בחולי סרטן קיבה. יחד עם זאת, חשוב לזכור ש- CEA אינו סמן ביולוגי המופיע בכל חולי קיבה ואינו מעיד בהכרח על קיומו של סרטן במידה והוא מוגבר. בעיות ומצבים אחרים שלא קשורים לסרטן יכולים להעלות את רמת ה- CEA כגון: עישון, זיהומים, מחלות מעי דלקתיות, דלקת לבלב, שחמת הכבד וגידולים שפירים מסוימים באותם איברים הקשורים לרמת CEA גבוהה. לכן, מכיוון שרמות גבוהות של CEA יכולות להצביע על בעיות אחרות, הבדיקה אינה בדיקת אבחון, אלא יכולה בעיקר לעזור לעקוב אחר התקדמות סרטן הקיבה ויעילות הטיפול. להלן דוגמאות:

בשלב מחלה מוקדם – רמות ה- CEA נבדקות לפני ואחרי הניתוח ובמהלך ביקורי מעקב.

חולי סרטן מתקדם מקומית המטופלים בכימותרפיה לפני הניתוח או לאחריה וכן חולים גרורתיים המטופלים במשלבי טיפול שונים יבדקו לרמות ה- CEA במהלך הטיפול בכדי לוודא שהטיפול יעיל בהריגת תאי הסרטן והפחתה בעומס המחלה.

CA 19-9

סמן גידולי נוסף שנבדק בדם הוא CA 19-9. בדיקה זו מודדת את כמות החלבון CA 19-9 בדם (אנטיגן סרטן 19-9). לאנשים בריאים ייתכן כמויות נמוכות של CA 19-9 בדם. רמות גבוהות של CA 19-9 הן לעתים קרובות סימן לסרטן לבלב. אך לעיתים, רמות גבוהות יכולות להצביע על סוגים אחרים של סרטן (סרטן צינור המרה, סרטן המעי הגס וסרטן הקיבה) או על הפרעות לא סרטניות מסוימות.

בדומה ל- CEA, בדיקת CA 19-9 אינה בדיקה אבחנתית לסרטן, אך לאחר אבחנה של סרטן קיבה, רמות ה- CA 19-9 בדם מנוטרות במהלך הטיפול ובביקורי מעקב לזיהוי תגובה לטיפול ועומס מחלה. רמות ה- CA 19-9 צפויות לרדת בחולים שעברו ניתוח להסרת הגידול ו-  CA 19-9מוגבר עשוי להצביע על הישנות מחלה. 

טיפול מותאם אישית בסרטן הקיבה

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן