סרטן קיבה גרורתי תוחלת חיים

סרטן קיבה גרורתי (שלב 4) מוגדר כמצב בו הגידול התפשט דרך כלי הדם והלימפה לאיברים מרוחקים בגוף כמו הכבד, ריאות או בלוטות הלימפה המרוחקות. רוב חולי סרטן הקיבה מאובחנים בשלב מחלה מתקדם עקב היעדר בדיקות סקר לאיתור מוקדם. מיעוט המקרים יתגלו בשלבים מוקדמים ואז ניתן לבצע ניתוח בלבד או לבצע ניתוח בשילוב עם טיפול כימותרפי וטיפול בקרינה.

אסטרטגיית הטיפול במחלה גרורתית

אסטרטגיית הטיפול נקבעת עפ"י מאפיינים קליניים, מאפייני הגידול, רצון המטופל ותחלואה נלווית. כיוון שסרטן קיבה גרורתי אינו ניתן לריפוי, הטיפולים הקיימים ניתנים לשם הארכת חיי החולה, דחיית התקדמות המחלה, שליטה על סימפטומים ושיפור איכות חיים. מרבית המטופלים מקבלים טיפול מערכתי שנקבע על פי מאפייני הגידול וכוללים כימותרפיה, קרינה, טיפולים ביולוגים מכווני מטרה ולאחרונה גם טיפולים אימונותרפיים. הליכים כירורגיים ייתכנו להסרת  את אותו חלק בקיבה המכיל את הגידול כדי להקל על דימום וכאב. ניתוח מעקף קיבה עשוי להיות אופציה אם הגידול מונע מעבר מזון.

סרטן קיבה גרורתי - שיעור ההישרדות ב- 5 שנים

תוחלת החיים מתורגמת למושג הנקרא שיעור ההישרדות היכול לתת מושג מהו אחוז החולים עם אותו סוג סרטן ואותו שלב מחלה שעדיין בחיים לאחר פרק זמן מסוים מרגע האבחון הראשוני. מקובל להסתכל על הישרדות של 5 שנים, מפני שרוב מקרי ההישנות מתרחשים בפרק זמן זה. יחד עם זאת, יש לזכור כי שיעור ההישרדות הוא אומדן המבוסס על תוצאות טיפוליות של מספר גדול של אנשים שחלו בסרטן ספציפי, אך הם אינם יכולים לחזות מה יקרה במקרה של מטופל מסוים ולכן ההמלצה היא לשוחח עם הרופא האישי. 

עפ"י מידע המבוסס על אנשים שאובחנו כחולי סרטן הקיבה בין השנים 2010 ל -2016 ממאגר ה- SEER האמריקאי (Surveillance, Epidemiology, and End Results) המתוחזק ע"י המכון הלאומי לסרטן (National Cancer Institute):

שיעור ההישרדות הכללי ב- 5 שנים של חולים עם סרטן קיבה מפושט עומד על 6%.

חשוב לציין שהנתונים הללו הם נתונים סטטיסטיים המבוססים על אוכלוסייה גדולה, אבל הם לא לוקחים בחשבון את גיל המטופל בעת האבחנה, בריאותו הכללית ועד כמה הוא מגיב לטיפול. בנוסף, הנתונים הללו מתבססים על חולים שאובחנו בין השנים 2010 ל -2016, בעוד שהטיפולים מתפתחים ומשתפרים עם הזמן ושיעורי ההישרדות משתפרים בהתאם. בעשור האחרון נכנסו לשימוש תרופות ביולוגיות ותרופות אימונותרפיות שהראו תוצאות משופרות בחולים המתאימים. המלצות הגופים המקצועיים היא לבצע ברור גנומי לסרטןל- 3 ביו-מרקרים לחולים עם סרטן קיבה גרורתי לצורך החלטה טיפולית בתרופות אלו: אמפליפיקציה של HER-2 , בדיקת /MMRD MSI-H ואיחויים ב- NTRK.  כמו כן, קיימת המלצה לבדיקת רמת החלבון PDL-1 לצורך התאמה לאימונותרפיה.

עקב ההכללה של תרופות מתקדמות, צפויים לראות שיפור בשיעורי ההישרדות בעתיד. לצורך מציאת טיפול ביולוגי מותאם אישית, יש לזהות תחילה את הביו-מרקרים החוזים התאמה לטיפול. בדיקת Tempus xT המשווקת ע"י אונקוטסט מספקת מידע מקיף ומדויק ביותר המאפיין את פרופיל המוטציות הספציפי של תאי הגידול הסרטני בהשוואה למוטציות שעוברות בתורשה מההורים ג'רמינליות .(בבדיקה נסרקים  648 גנים ברמת הדנ"א, אשר נבחרו בקפידה כקשורים ומעורבים במחלות סרטן השונות. ע"י איתור המוטציות המניעות את התפתחות הגידול הסרטני, יהיה ניתן להתאים טיפול ביולוגי מכוון מטרה, במידה וקיים.

הבדיקה גם נותנת מידע נוסף וחשוב להתאמה לאימונותרפיה. מדדים כגון  /dMMR MSI-H, עומס מוטציות וצביעת PDL-1 הן חלק מבדיקת Tempus xT.

באתר אונקוטסט תמצאו מידע נרחב אודות בדיקות לסרטן הקיבה, ביופסיה בקיבה, בדיקות דם לסרטן הקיבה, קרצינואיד בקיבה, סרטן הקיבה סיכויי החלמה, סרטן הקיבה בגיל צעיר ועוד.

רפואה מותאמת אישית לסרטן הקיבה

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן