סרטן שד בגברים

למרות שרק כ1% מכלל מקרי סרטן השד מאובחנים בגברים, סרטן שד בגברים היא תופעה מוכרת. גורמי הסיכון לסרטן שד בגברים, בחלקם דומים לגורמי הסיכון בנשים כגון גיל, גורמים גנטיים כמו נשאות תורשתית למוטציות בגן BRCA2, היסטוריה משפחתית של סרטן שד, תסמונות או תרופות מסוימות הפוגעות במאזן ההורמונלי.

סוגי סרטן השד הנפוצים יותר אצל גברים כוללים:

סרטן שמקורו בצינורות החלב (קרצינומה צינורית) (IDC – Invasive Ductal Carcinoma). רוב מקרי סרטן השד הגברי הוא קרצינומה שמקורה בצינוריות החלב.
• סרטן שמתחיל בבלוטות/אוניות החלב (קרצינומה לבולרית) (ILC – Invasive Lobular Carcinoma). סוג זה נדיר אצל גברים מכיוון שיש להם מעט אוניות ברקמת השד.
• סוגים אחרים של סרטן, סוגים אחרים ונדירים יותר של סרטן השד העלולים להופיע אצל גברים כוללים את מחלת פאג'ט (Paget's disease) של הפטמה וסרטן שד דלקתי.
כ- 85-95% מכלל סרטני השד המאובחנים בגברים הם מהסוג המבטא את הקולטנים לאסטרוגן (ER) ולפרוגסטרון (PR),שהוא שיעור גבוה יותר מאשר אצל נשים, שאצלן האחוז של הסרטן שד מהסוג ההורמונלי  נע סביב ה- 65-70% ולכן נהוג לחשוב כי להורמוני המין יש תפקיד מפתח בביולוגיה של שד סרטן בגברים.

דרכי הטיפול בסרטן שד בגברים

עד כה, הרבה מההבנה ודרכי הטיפול בסרטן שד בגברים הוא נגזרת מההבנות שלנו על סרטן שד בנשים, לכן בדומה לטיפולים בנשים, הטיפול בסרטן השד בגברים תלוי במידה רבה במידת התפשטות המחלה. טיפולים אפשריים כוללים ניתוח, הקרנות, כימותרפיה ותרופות ביולוגיות. מכיוון שרוב מקרי סרטן השד בגברים הם מהסוג הרגיש להורמונים, טיפול בטמוקסיפן הוא טיפול מקובל.

בדיקה גנומית לסרטן השד - Oncotype DX Breast Cancer

שימוש בבדיקות גנומיות כגון בדיקת אונקוטייפ שד (OncotypeDX Breast Recurrence Score) לגברים המאובחנים עם סרטן שד בשלב מוקדם, המבטא קולטנים להורמונים ושלילי ל- HER-2 רצוי ומקובל על מנת לסייע בהחלטה על הצורך בתוספת טיפול כימותרפי לטיפול הורמונלי  לאחר ניתוח ולעיתים אף להכוונת הטיפול הטרום ניתוחי. בדיקת אונקוטייפ שד בודקת את רמת הביטוי של 21 גנים בתאי הגידול שהוצא בניתוח או ביופסיה (קישור לדף ביופסיה בשד). תוצאות הבדיקה משוקללות למדד הישנות ((Recurrence Score מספר בין 0-100 האומד את הסיכון האישי עבור המטופל להישנות מחלה מרוחקת וסבירות התועלת מכימותרפיה. הבדיקה מסייעת לחזות באופן מדויק על פי ניתוח מולקולרי של הגידול מי מבין הגברים שמאובחנים עם סרטן שד אינו זקוק לטיפול כימותרפי בנוסף לטיפול הורמונלי ועבור מי מהגברים שחולה בסרטן השד כימותרפיה היא הכרחית ויכולה להיות מצילת חיים.

ההישרדות הספציפית מסרטן השד בקרב גברים

במחקר1 המבוסס על ניתוח תיקים רפואיים מנתוני מאגר ה- SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results) של המכון הלאומי לסרטן (NCI- National Cancer Institute) התבצעה הערכה של ההישרדות הספציפית מסרטן השד (BCSS) בקרב 3806 מטופלים גברים, עם בלוטות נקיות (N0) או מעורבות של עד 3 בלוטות, אשר ברשותם תוצאות Oncotype DX ומעקב של 5 שנים.
נתוני שיעור ההישרדות הספציפית מסרטן השד (BCSS) לאחר 5 שנים היו זמינים עבור 322 גברים, ונמצאו 99% ו- 95.9% בחולים עם RS נמוך ב- 18 ובין 18-30 בהתאמה. ה- BCSS של חולים עם RS גבוה מ- 30 היה 81%.

1. Massarweh S. A. et al, Molecular Characterization and Mortality From Breast Cancer in Men. J Clin Oncol 2018 by American Society of Clinical Oncology

טיפול מותאם אישית בסרטן השד - אונקוטסט

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score) הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן