סרטן בדרכי השתן

סרטן תאי המעבר (TCC) יכול להוביל גם לגידול בדרכי השתן העליונות – בשופכה ובאגני הכליה. גידול מסוג זה הוא נדיר ומופיע בדרך כלל בשופכן אחד או באגן כליה אחד בלבד.
החלק התחתון של הכליה נקרא אגן הכליה והוא מתחבר לצינור המכונה שופכן והוא מוביל את השתן מהכליות אל שלפוחית השתן.
בדומה לגידול סרטני בשלפוחית השתן, גם גידולים באגן הכליה וסרטן בדרכי השתן מופיעים בגברים יותר מאשר בנשים, ולרב מעל גיל 65.

תסמינים של סרטן בדרכי השתן

תסמיני סרטן השופכן ואגן הכליה כוללים כל אחד מהבאים: הופעת דם בשתן (המטוריה), ירידה משמעותית במשקל, כאבים בעת מתן שתן, תכיפות במתן שתן, עייפות, כאבי גב, התכווצויות בגב ועוד. לעיתים, כאשר ישנה חסימה של דרכי השתן ע"י קרישי דם או תאי הגידול התסמינים יכולים להיות חמורים יותר ולפעמים מלווים בחום גבוה.
חשוב לציין שתסמינים אלו אינם ייחודיים לסרטן שלפוחית השתן או דרכי השתן ויכולים להיגרם מסיבות אחרות. אך אם הם לא חולפים, יש לפנות רופא.

גורמי סיכון לסרטן בדרכי השתן

גורמי הסיכון של סרטן בדרכי השתן דומים לאלו של סרטן שלפוחית השתן וכוללים: עישון, חשיפה לכימיקלים, תסמונות גנטיות ושימוש ממושך במשככי כאבים.

אבחון סרטן בדרכי השתן

אורטרוסקופיה – בדיקה המאפשרת לסרוק ולבחון את מערכת השתן העליונה. בזמן האורטרוסקופיה ניתן לקחת דגימה מהגידול ולשלוח לבדיקה פתולוגית על מנת לקבוע את האבחנה.
אורוגרופיה – סוג של בדיקת CT, שנעשית לרב עם חומר ניגוד כדוגמת יוד, לאזור הכליות, השופכן ושלפוחית השתן.
פיאלוגרפיה נסיגתית (retrograde pyelography) – סוג של צילום רנטגן היכול להתבצע בזמן האורטרוסקופיה.

 

טיפול בסרטן דרכי השתן

הטיפול בסרטן דרכי השתן תלוי בשלב המחלה ודרגתה.

  • ניתוח – הטיפול המקובל ביותר הוא ניתוח. הניתוח יכול לכלול כריתה חלקית של השופכן, חיבור מחדש של השופכן או כריתה מלאה של השופכן והכליה.
  • טיפול בלייזר או חשמל – לעיתים כאשר הגידול ממוקם רק על פני השטח של השופכן ניתן לטפל בו באמצעות קרני לייזר או באמצעות זרם חשמלי.
  • קרינה
  • כימותרפיה – לעיתים מטפלים בכימותרפיה לפני הניתוח במתווה המכונה נאואדג'וונטי, על מנת להקטין את הגידול, ולעיתים מטפלים בכימותרפיה לאחר הניתוח.
  • אימונותרפיה – במחלה מפושטת, ניתן לבדוק התאמה לטיפול אימונותרפי לסרטן. סוג זה של טיפול מעורר את מערכת החיסון, ונחשב כיום להבטחה גדולה, אולם טיפול זה אינו יעיל בכל החולים ויש צורך בבדיקת ביטוי החלבון PD-L1 על מנת לנבא סיכוי לתגובה.
  • טיפול מכוון מטרה – כאשר המחלה מתקדמת תחת הטיפולים המקובלים, ניתן להשתמש בכלי אבחון מתקדמים המאפשרים למצוא שינויים גנומיים שהתרחשו בגידול ומהווים מטרה לטיפול. שינויים אלו ניתנים לזיהוי באמצעות בדיקה גנומית מקיפה הסורקת בצורה מתקדמת מספר רב של שינויים היכולים לנבא תגובה לטיפולים ביולוגיים לסרטן, שלא היו נלקחים בחשבון ללא הבדיקה.
אונקוטסט - בדיקות להתאמת טיפול לסרטן שלפוחית השתן

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המתקדמות למיפוי גנומי לסרטן שלפוחית השתן לצורך התאמת טיפול חדשני באופן אישי למטופל.

בדיקת Tempus xT ובדיקת Guardant360 מאפשרות לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכולות לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן