טיפול בסרטן הערמונית ללא ניתוח

סרטן ערמונית המאובחן בשלב מוקדם ומסווג לדרגת סיכון נמוכה, מתאפיין בצמיחה איטית של תאים סרטניים ולכן הסבירות כי יתפשט אינה גבוהה, בשל כך, ההמלצות של האיגודים המקצועיים בעולם בטיפול בסרטן מסוג זה הוא מעקב פעיל1.
מחצית מהגברים המאובחנים עם סרטן בערמונית נמצאים בסיכון נמוך, והמשמעות היא כי לא סביר שהסרטן שממנו הם סובלים יהפוך למסכן חיים. מעקב פעיל מהווה תוכנית טיפול שמבוססת על ניטור צמוד ומוקפד של מצב סרטן הערמונית.

מעקב פעיל בסרטן הערמונית – Active Surveillance

תוכנית הטיפול במעקב פעיל כוללת ביקורים תכופים במרפאה, בדיקה רקטלית דיגיטלית ע"י אורולג מומחה, בדיקות דם ל PSA, לעיתים בדיקות MRI ובדיקות ביופסיה חוזרות כדי לבדוק האם הסרטן הפך לאגרסיבי יותר ולפיכך בעל איום משמעותי יותר. במקרה כזה, הרופא עשוי להמליץ על התחלת טיפול מקומי אגרסיבי יותר, בין אם באמצעות ניתוח או טיפול בקרינה בסרטן הערמונית.
הבחירה במעקב פעיל כטיפול, תדחה ו/או תמנע את כל תופעות הלוואי המיידיות ומשנות החיים שמאפיינות טיפולים מיידים כמו ניתוח להסרת הגידול בבלוטת הערמונית (קישור לדף ניתוח להסרת הגידול בבלוטת הערמונית), הקרנות או כל סוג טיפול אחר.

תופעות לוואי הכרוכות בטיפולים מקומיים אלה, כוללת בעיות בדרכי השתן, בדרכי העיכול ו/או בחיי המין. יחד עם זאת, גברים רבים שבחרו במעקב פעיל, מדווחים כי הם מוטרדים מכך שאינם נוקטים טיפול אגרסיבי בסרטן שלהם. מחקרים מלמדים, כי ניטור צמוד ובחירה מוקפדת של החולה הופכים את הסיכון של התפתחות סרטן הערמונית לנמוך במיוחד. תוצאות מחקר נרחב שפורסם בכתב העת המדעי היוקרתי NEJM ( New England Journal of Medicine) מלמדות, כי שיעור התמותה מסרטן הערמונית במשך 10 שנות מעקב היה נמוך ללא קשר לטיפול שהגברים קיבלו, בין אם היו במעקב פעיל, עברו ניתוח לכריתה רדיקלית של הערמונית או טופלו בקרינה2.

האיגודים המקצועיים, אגודת הסרטן האמריקאית והאיגוד האורולוגי האמריקאי תומכים במעקב פעיל כמסלול הטיפולי עבור גברים שסרטן הערמונית שלהם אובחן בשלבי מוקדם ומסווג לסיכון נמוך. יחד עם זאת, שינוי כלשהו בתוצאות הבדיקות במהלך המעקב הפעיל, יובילו את המטופל ו/או הרופא על תחילתו של טיפול אחר באופן מיידי.

למי מתאים מעקב פעיל?

מעקב פעיל אינו מתאים לכל חולה. על המטופל להיות נכון לקבל את העובדה, כי הסרטן יישאר בגופו והוא צריך להיות מחויב לביקורי מעקב שגרתיים אצל הרופא לצורך הבדיקות השונות.
לפני קבלת החלטה על טיפול מבוסס מעקב פעיל, על המטופל והרופא לבחון גורמים כגון רמת ה-PSA, שלב הגידול, דירוג גליסון, גיל המטופל, בריאותו הכללית וכן חששותיו בנוגע לאיכות החיים – וזאת כדי להיות בטוחים יותר בעת ההחלטה על מעקב הפעיל.
בנוסף, בטרם קבלת ההחלטה הטיפולית, ניתן לבצע בדיקה גנומית על דגימת הגידול באמצעות בדיקת GPS, הבוחנת ביטוי של פאנל גנים בתאי הגידול על מנת לנבא את מידת האגרסיביות של הסרטן.

מעקב פעיל – תוכנית מומלצת1

בדיקת רקמות PSA מדי 6 חודשים.
בדיקה רקטלית דיגיטלית (DRE) מדי 12 חודשים.
ביופסיה חוזרת מדי 12 חודשים.
בדיקת mpMRI מדי 12 חודשים.
References:
1. NCCN Guidelines Version 1.2020 Prostate Cancer
2. Hamdy F.C et al. 10-Year Outcomes after Monitoring, Surgery, or Radiotherapy for Localized Prostate Cancer. N Engl J Med 2016;375:1415-24.

טיפול מותאם אישית בסרטן הערמונית - אונקוטסט

בדיקת Genomic Prostate Score (GPS), הבדיקה הגנומית היחידה שפותחה ותוקפה עבור גברים שאובחנו עם סרטן ערמונית בדרגת סיכון נמוכה ונמוכה בינונית.
המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן הערמונית שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא שלך לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן