סרטן שחלות בגיל צעיר

סרטן השחלות הוא סוג הסרטן השלישי בשכיחותו מבין סוגי הסרטן הנפוצים ביותר במערכת הרבייה הנשית, אך גם האגרסיבי ביותר במערכת זו. ב- 75% מהמקרים המחלה מאובחנת בשלב מתקדם, כאשר התהליך הסרטני כבר התפשט מעבר לשחלות והגיע לחלל הבטן, היות והמחלה איננה מתאפיינת בתסמינים או סימנים מיוחדים, ואין כיום בדיקת סקר לאיתור מוקדם של המחלה.

לאור זאת, מומלץ לנשים בסיכון גבוה להקפיד על מעקב רפואי גניקולוגי מתאים, שיכול להציל חיים, כולל בדיקת דם ספציפית לחלבון CA125 המשמש כסמן לסרטן שחלות, אך יכול להיות מוגבר גם במצבים שפירים.

סרטן השחלות יכול להתרחש בכל גיל אך הוא נפוץ יותר בקרב נשים בגילאי 50 עד 60 שנים.

גידול סרטני בשחלה יכול להתפתח משלושה סוגים תאים בשחלות:

1.      גידול אפיתליאלי – המתפתח מתאי הציפוי החיצוני של השחלה או החצוצרה כ-90% מהגידולים בשחלות הם ממקור זה.

2.      גידול בתאי הסטרומה- כ -7% מהגידולים בשחלות מקורם בתאי הסטרומה. גידול זה מתפתח מהתאים המפרישים את ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון בשחלות. גידולי הסטרומה מאובחנים בדרך כלל בשלב מוקדם יותר של המחלה מאשר גידולים אחרים בשחלות והם יכולים להופיע בכל גיל.

3.      גידול בתאי הנבט (germ cell) – זהו הסוג הנדיר יותר של סרטן בשחלות ומהווה כ-2% ממקרי סרטן השחלות. גידול זה מתפתח מהתאים האחראים ליצירת הביציות בשחלות. גידול בתאי הנבט לרב מופיע בגיל צעיר יחסית.

האבחנה של סוג סרטן השחלות מתבצעת בבדיקה פתולוגית של הגידול.

גורמי סיכון לסרטן השחלות

  • הורמונים – בדומה לסרטן הרחם, חשיפה ממושכת להורמונים שהינו תוצאה של התחלת הווסת בגיל צעיר או כניסה מאוחרת לגיל המעבר, או שניהם, עלולים להגביר את הסיכון לסרטן השחלות.
  • גנטיקה – כ-1 מכל 10 מקרי סרטן השחלה בעולם המערבי מקורם במוטציה גנטית תורשתית בגנים BRCA1  או  BRCA2 בכ-40% ממקרי סרטן השחלות בנשים יהודיות ממוצא אשכנזי נובעים ממוטציות תורשתיות בגנים אלו, המגבירות אף את הסיכון לסרטן השד. לפיכך, שיעור מקרי סרטן השחלה הקשור למוטציות בגנים אלו בישראל גבוה יותר יחסית למדינות אחרות בעולם.
  • תסמונת תורשתית נוספת  – היא תסמונת לינץ, הנובעת ממוטציות באחד מהגנים: MLH1  MSH1, PMSו-MSH2 . נשים נשאיות לתסמונת לינץ בעלות סיכון גבוה יותר לפתח סרטן שחלה, רחם או סרטן מעי.

ההמלצה לנשים נשאיות למוטציות באחד מהגנים המעורבים בתסמונות אלו היא לעבור ניתוח לכריתה מניעתית של השחלות והחצוצרות, לאחר סיום הילודה. 

גישות טיפוליות בסרטן השחלה

  • ניתוח – בשלבים מוקדמים של המחלה הטיפול מורכב מניתוח (לעתים כולל כריתה של השחלות ואיברים סמוכים) וכימותרפיה כטיפול משלים שמטרתו להפחית את הסיכון לחזרת מחלה.
  • כימותרפיה – הטיפול בסרטן שחלות מתקדם מבוסס על כימותרפיה. למעשה התגובה לכימותרפיה הראשונית מסוג פלטינום (לרוב קרבופלטין, Carboplatin), אף מכתיבה את הסיווג הקליני בין מטופלות שהגידול הסרטני שלהם רגיש לפלטינום לכאלו המוגדרות עמידות לפלטינום. קווי הטיפול הבאים נגזרים מסיווג זה. באם המחלה חוזרת סמוך לסיום הטיפול המשלים, החולה מוגדרת כעמידה לפלטינום וקו הטיפול משתנה. במידה והמחלה חוזרת מאוחר יותר, ניתן לשוב לטיפול מבוסס פלטינום.

 

לאחרונה נשפך אור על הביולוגיה של המחלה ולכן נפתחו אפשרויות לטיפולים ממוקדים כטיפול במחלה מתקדמת, ובכך נוצר טווח רחב יותר של תרופות ביולוגיות אפשריות למספר רב יותר של חולות וגם אפשרויות לטיפולים חיסוניים.

טיפולים ביולוגיים מכווני מטרה לסרטן בשחלות

תרופות ביולוגיות פועלות על חלבונים ברקמת הגידול הסרטני שעברו שינוי כתוצאה ממוטציה גנטית במטרה לגרום להמשך שגשוג שלהם וכך תרופות אלו מצליחות באופן ממוקד להביא לחיסול התאים הסרטניים.
תרופות ביולוגיות לסרטן השחלות כוללות:
 טיפול מסוג מעכבי VEGF (Vascular endothelial growth factor) – טיפול ביולוגי המבוסס על נוגדן חד שבטי הפועל לעצירת התפתחות כלי דם בסביבת הגידול הסרטני.
 טיפול מסוג מעכבי פארפ (PARP- poly ADP ribose polymerase) – טיפול זה נמצא יעיל בחולות אשר הגידול שלהם מדגים פגיעה במסלול תיקון נזקי דנ"א הנקרא רקומבינציה הומולוגית או באנגלית homologous recombination. הגנים המוכרים ביותר השייכים למסלול זה הינם BRCA1 ו-BRCA2, לכן חולות עם נשאות מולדת למוטציה באחד מהגנים הללו או חולות שרק תאי הגידול שלהם נושאים מוטציה בגנים אלו (מוטציה סומטית) מפיקות תועלת רבה מטיפול עם מעכב פארפ. לאחרונה התרחבה אוכלוסיית החולות היכולה להפיק תועלת מטיפול זה באמצעות ההבנה שקיימים גנים נוספים המעורבים במסלול הרקומבינציה ההומולוגית מעבר ל-BRCA1/2. בדיקה גנומית מקיפה יכולה לזהות את אותן חולות המתאימות לטיפול זה באמצעות סריקת כל הגנים הרלוונטיים ובעזרת מדידת תקינות המסלול התיקון של רקומבינציה הומולוגית. מידע נוסף אודות בדיקה גנומית מקיפה זו הנקראת .Tempus xT including HRD

מלבד טיפול עם מעכבי פארפ, המכוון למוטציות בגנים של מסלול הרקומבינציה ההומולוגית קיימים טיפולים מכווני מטרה נוספים. בדומה לכל הגידולים הסרטניים, גם בסרטן השחלות ניתן לזהות את הפרופיל הגנומי של הגידול, כולל מגוון שינויים שהתרחשו בגנים באמצעות בדיקה גנומית מקיפה. גישה זו מאפשרת התאמה של טיפול תרופתי כנגד שינוי ספציפי ללא קשר לסוג הגידול ומיקומו בגוף.
מוטציות אלו, ניתנות לאיתור על ידי בדיקות אונקוטסט: בדיקות xT Tempus  Oncotype Map ובדיקת ביופסיה נוזלית מסוג Guardant360 (קישור לדף בדיקות להתאמת טיפולים לסרטן Guardant360) אימונותרפיה
אימונותרפיה כוללת שורה של תרופות הגורמות להפעלת תאי מערכת החיסון כנגד הגידול. הפעלת תאי מערכת החיסון מתאפשרת הודות להסרת העיכוב שמושרה על תאי מערכת החיסון על ידי הגידול עצמו, ומאפשר זיהוי של תאי הגידול על ידי מערכת החיסון. קיימים שילובים של טיפולים אימונותרפים שונים (קישור לדף אימונותרפיה סרטן), שילובים של אימונותרפיה וכימותרפיה וכן שילובים של טיפול אימונותרפיה וטיפולים מכווני מטרה. טיפול זה עשוי להתאים לסוגי גידול עם עומס מוטציות גבוה ו/או אי יציבות גנומית גבוהה. למידע נוסף אודות אימונותרפיה ניתן ללחוץ על הקישור .

רפואה מותאמת אישית לסרטן השחלות

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות למיפוי גנומי המתקדמות לסרטן לצורך התאמת טיפול חדשני  באופן אישי למטופל. הבדיקות מיועדות לחולי סרטן עם גידולים מוצקים או ממאירויות המטולוגיות בשלבי מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקות מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

באתר אונקוטסט תמצאו מידע נרחב אודות סרטן השחלותהכולל תרופה חדשה לסרטן השחלות,סרטן צוואר הרחם בהריון, סרטן צוואר הרחם פרוגנוזה, סרטן רירית הרחם, קרצינומה ברחם ועוד.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן