בדיקת פיש סרטן השד

כחלק מבדיקת ביופסיית השד,  נבדק ביטוים של שלושת החלבונים: קולטנים (רצפטורים) לאסטרוגן (ER), פרוגסטרון (PR) ו- .HER2 הביטוי של שלושת החלבונים הללו,ER PR ו- HER2 הוא חיוני להנחיית החלטות הטיפול, שכן ER ו- PR מנבאים תגובה לטיפולים הורמונליים, וביטוי מוגבר של HER2 מנבא תגובה לטיפולים ממוקדים מסוג אנטי – HER2.
האונקוגן- HER-2 הינו חלבון המבקר התרבות תאים ותיקון נזקים בתא. תאי סרטן המבטאים רמות גבוהות של HER -2 נוטים לגדול בקצב מהיר ומגיבים היטב לטיפולים בנוגדיHER-2 . גידולי סרטן שד המבטאים ביתר את החלבון HER2 מהווים כ-20% ממקרי סרטן השד ונקראים HER2-positive. גידולים שאינם מבטאים ביתר את החלבוןHER2 נקראים HER2-negative.

פענוח של בדיקת פיש לסרטן השד

הערכה כמותית של חלבון ה- HER2 מתבצעת ע"י צביעה אימונו-היסטוכימית. מדובר בטכניקה המשתמשת בנוגדנים כנגד החלבון HER2 המתבטא על פני ממברנת התא לאיתור כמות הקולטנים ל HER2 על פני התאים. התשובה ניתנת כמספר בטווח של של +1 עד +3; כאשר תשובה של +1 נחשבת שלילית, תשובה של +3 נחשבת חיובית, ותשובה של +2מוגדרת כאינה חד משמעית. במידה והתקבלה תוצאה של +2 מבצעים בדיקה נוספת הנחשבת כמדויקת יותר – בדיקת פיש (FISH – Fluorescence In Situ Hybridization) לאישור האבחנה. בדיקה זו קובעת אם התאים מכילים עודף עותקים של הגן HER2. תוצאות ה- FISH ניתנת כמספר עותקים של הגן לHER2 ביחס למספר עותקים של גן אחר על אותו כרומוסום והן ניתנות כתוצאה דיכוטומית, כלומר מתקבלת תוצאה חיובית או שלילית לביטוי של הגן ל HER2. תשובה חיובית מעידה כי קיימים מספר עותקים ביתר של גן ה- HER2 ותשובה שלילית מעידה כי מספר העותקים הינו רגיל.

סרטן שד פולשני עם ביטוי יתר של HER-2

כאמור, חולות המאובחנות עם סרטן שד פולשני עם ביטוי יתר של HER-2, יופנו לטיפול המשלב נוגדי HER-2 במטרה לשתק את פעילות הקולטן ולעצור את גדילת תאי הסרטן. קיימים היום מספר רב של טיפולים ביולוגים, ביניהם טיפולים המבוססים על נוגדנים חד-שבטיים לקולטן HER2, כגון טרסטוזומאב ,(Trastuzumab) פרטוזומאב ( וו (Pertuzumab ו- TDM1 (TDM1- Trastuzumab Emtansine) שהינו נוגדן לקולטן HER2 המחובר אליו מולקולה כימית טוקסית המשתחררת לתא הסרטני.
טיפולים נוספים כוללים תרופות שהן מולקולות קטנות ממשפחת "מעכבי קינאז" הניתנות בטבליות כגון נרטיניב (Neratinib), לפטיניב (Lapatinib) וטוקטניב (Tucatinib).
טיפולים אלו ניתנים כתלות בשלב המחלה ובסוג הגידול ועלולים לכלול טיפולים נוספים כגון טיפולים כימותרפיים או טיפולים אנדוקרינים (אנטי-הורמנליים) לחולות עם גידולים המבטאים גם קולטנים להורמונים.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד - אונקוטסט

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score) הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן