טיפולים חדשניים בסרטן הלבלב

הבנת הגורמים העיקריים המעכבים טיפול יעיל בסרטן הלבלב הובילה לפיתוח משטרים טיפוליים חדשים המכוונים לשיבושים גנטיים בגידול, שינויים בסביבת תאי הגידול  ודיכוי חיסוני. ניסויים קליניים החוקרים טיפולים מבטיחים אלה מאותתים על עידן חדש. עידן של מחקרים רבים שעשויים למצוא דרכים להתגבר על עמידות לתרופות; אשר מתורגמים לתוצאות משופרות עבור חולי סרטן הלבלב כאשר חלק מטיפולים אלו משולבים עם כימותרפיה רגילה.

לצורך התאמת טיפולים חדשניים ניתן כיום לבצע בדיקות גנומיות לסרטן ובדיקות גנטיות לסרטן מקיפות שמטרתן לכוון את המטופל לטיפול המתאים לו הזמין במסגרת ניסויים קליניים. 

בדיקות גנומיות לסרטן הלבלב

בדיקות אלו מבוססות על איתור מוטציות בדגימה מרקמת הגידול שהוצאה בניתוח או בביופסיה מתוך ההכרה ששינויים בגנים מסוימים עשויים להיות קשורים להופעת הסרטן והתפשטותו. במרבית המקרים ניתן לזהות מוטציות שהתחוללו בתאי הגידול עצמו או בתאי הנבט, כאשר חלק מאותן מוטציות יכולות לאפשר בחירת טיפול תרופתי יעיל יותר. הודות להתקדמות טכנולוגיית ריצוף הדנ"א והרנ"א ניתן לסרוק עשרות עד מאות של גנים הידועים כיום כקשורים לסרטן הן בדגימת הגידול והן ברקמה בריאה, ולזהות שינויים שונים העשויים להתרחש בגנים.

שינויים חשובים שהבדיקה צריכה לכלול הינם מוטציות נקודתיות, הכפלה/החסרה של מקטעי דנ”א ואיחויים בין גנים. קיימת חשיבות שהבדיקה תכלול מדדים המנבאים תגובה לטיפול מסוג אימונותרפיה כגון אי יציבות גנומית  (MSI- Microsatellite Instability) ועומס מוטציות. (TMB- Tumor Mutation Burden) 

עבור כל מוטציה שמאתרים בבדיקה, מקבלים מידע אודות המשמעות הטיפולית שלה – כלומר האם קיימים תרופות וטיפולים מאושרים בסוג הגידול הנבדק  (סרטן הלבלב) או בגידולים אחרים. כמו כן, ניתנת רשימה של  מחקרים רפואיים שעשויים להתאים. הודות לבדיקה המטופל והרופא מקבלים מידע בזמן אמת על אפשרויות טיפול חדשות לסרטן, העומדות לרשותם.

הנחיות  ה-the National Comprehensive Cancer Network (NCCN) לחולי אדנוקרצינומה של הלבלב 1 מאמצות את השימוש בבדיקת ריצוף מתקדמת לאיתור שינויים מולקולריים מרובים בו זמנית עבורם נבדקים טיפולים חדשים בסרטן הלבלב. המלצה כוללת בדיקת מוטציות בגנים BRCA1/2, BRAF, HER2, KRAS ו-PALB2, בדיקת תקינות מסלול ה-  Mismatch  ואיחויים בגנים ALK, NTRK, NRG1, ROS1 .

טיפול מותאם אישית למתמודדים סרטן הלבלב - Oncotest

חברת אונקוטסט מציעה בדיקות גנומיות מקיפות  כמו Tempus xT  ובדיקת Oncotype MAP  שמתבצעות על רקמת הגידול, או בדיקת ביופסיה נוזלית של  Guardant360 בדיקת xT Tempus הינה בדיקה מקיפה שכוללת את כל השינויים המומלצים לבדיקה בסרטן הלבלב. בדיקה זו כוללת השוואה לרקמה בריאה של המטופל וכך ניתן לקבל מידע חשוב על מוטציות תורשתיות. כמו כן, הבדיקה משלבת רכיב נוסף של מדידת רמות ביטוי mRNA ובכך מגדילה את הסיכוי לזהות איחויים בין גנים. 

מקור ספרות

1. https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/pdf/pancreatic.pdf

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן