תרופה חדשה לסרטן השחלות

סרטן השחלות הוא סרטן אלים יחסית וקשה לאיתור מוקדם אך בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית בפיתוח תרופות חדשות לטיפול בסוג גידול זה.

הגישות הטיפוליות המקובלות היום בסרטן השחלות הן ניתוח בשילוב עם כימותרפיה.

בשנים האחרונות הצטבר מידע על הביולוגיה של המחלה ולכן פותחו אפשרויות טיפוליות נוספות במחלה מתקדמת כולל תרופות ביולוגיות מכוונות מטרה  וטיפולים חיסוניים.

טיפולים ביולוגיים לסרטן השחלות

תרופות ביולוגיות מכוונות מטרה, פועלות על חלבונים שונים ברקמת הגידול על מנת למנוע ממנו להמשיך ולשגשג או כנגד שינויים גנומיים הקשורים למנגנוני חלוקת התאים, וכך תרופות אלו פועלות באופן ספציפי על תאי הגידול, מבלי לפגוע בתאים הבריאים. זאת בניגוד לכימותרפיה, שפוגעת גם בתאים הבריאים ולכן כרוכה ביותר תופעות לוואי

הטיפולים המקובלים בסרטן השחלות

  • מעכבי PARP (Poly ADP Ribose Polymerase Inhibitors) כדוגמת אולפריב (Lynparza/olaparib) , רוקפריב (Rubraca/rucaparib) וניראפריב  (Zejula/niraparib)– PARP הוא חלבון שמסייע בתיקון נזקי הדנ"א. תרופות מסוג מעכבי PARP מונעות את פעילות חלבוני ה-PARP  בתאים הסרטניים וכך מונעות את תיקון נזקי הדנ"א. בצורה זו הן  מעודדות את הרג תאי הסרטן ואת עצירת התפתחות הגידול או הקטנתו. חלבוני נפוצים ממשפחת PARP  שאחראים על תיקון נזקי הדנ"א הם. BRCA1/2  תרופות ממשפחת מעכבי PARP מאושרות לשימוש וכלולות בסל הבריאות, כטיפול בחולות סרטן שחלה עם נשאות מולדת למוטציה בגנים BRCA1/2 ולאחרונה גם אצל חולות שתאי הגידול שלהם נושאים מוטציה בגנים אלו (מוטציה סומטית). מוטציות אלו, ניתנות לאיתור על ידי בדיקות גנומיות באמצעות אונקוטסט: Tempus xT   Guardant360 , ו- Oncotype MAP . 
  • אווסטין (Bevacizumab) – נוגדן חד שבטי המונע התפתחות כלי דם ברקמת הגידול הסרטני.  התרופה מאושרת לשימוש וכלולה בסל הבריאות בין היתר, לחולות עם סרטן אפיתליאלי של השחלה  בשילוב עם כימותרפיה.
  • שינויים נדירים – לעיתים ניתן למצוא שינויים גנומיים נדירים היכולים לכוון לטיפול ביולוגי מסוים, כדוגמת איחויים ב- NTRK.
  • אימונותרפיה  – הגידול הסרטני משרה עיכוב על תאי מערכת החיסון, על מנת שלא יפעלו כנגדו. תרופות אימונותרפיות גורמות לתאי מערכת החיסון לפעול באופן ספציפי כנגד תאי הגידול. מקובל לשלב בין טיפולים אימונותרפים שונים, או בין אימונותרפיה לכימותרפיה ואף בין אימונותרפיה לטיפולים מכווני מטרה.

רפואה מותאמת אישית לסרטן השחלות

בדומה להרבה מהגידולים הסרטניים, גם בסרטן השחלות ניתן לזהות שינויים בדנ"א (מוטציות) בתאי הגידול. שינויים אלה יכולים להיות תורשתיים או נרכשים במהלך החיים. זיהוי הפרופיל הגנומי של הגידול, הכולל את מגוון השינויים שהתחוללו בו, הביאו לפיתוח טיפולים ביולוגיים מכווני מטרה. גישה טיפולית זו מאפשרת להתאים טיפול תרופתי כנגד שינוי ספציפי ללא קשר לסוג הגידול ומיקומו בגוף.

שינויים אלו, ניתנים לאיתור על ידי בדיקות גנומיות באמצעות אונקוטסט, רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם מחלת הסרטן  Tempus Xt בדיקת אונקוטייפ מאפ Oncotype MAP ובדיקת Guardant360.

באתר אונקוטסט תמצאו מידע נרחב אודות סרטן השחלות הכולל סרטן השחלות בגיל צעירסרטן צוואר הרחם בהריוןסרטן צוואר הרחם פרוגנוזהסרטן רירית הרחםקרצינומה ברחם ועוד.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המתקדמות למיפוי גנומי לסרטן לצורך התאמת טיפול חדשני באופן אישי למטופל. הבדיקות מיועדות לחולי סרטן עם גידולים מוצקים או ממאירויות המטולוגיות בשלבי מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקות מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן