האם סרטן הערמונית מסוכן?

סרטן הערמונית נחשב לגידול הממאיר הנפוץ ביותר בקרב גברים. הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית עולה עם הגיל, לרב אחרי גיל 50, כאשר עיקר התחלואה בסרטן הערמונית בישראל היא בבני 65 ומעלה. כמעט בקרב כל הגברים מעל גיל 80 וכבשליש מהגברים מעל גיל 50 ניתן למצוא תאים סרטניים בבלוטת הערמונית. יחד עם זאת, קיומם של תאים סרטניים בערמונית אינה מעידה בהכרח על סכנה מיידית. 

סרטן הערמונית הוא הרביעי בשכיחותו כגורם לתמותה מסרטן בקרב גברים בישראל, אחרי סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת וסרטן הלבלב. בשנים האחרונות רואים ירידה עקבית בשיעורי התמותה מסרטן הערמונית.

סרטן הערמונית, מתפתח ברב המקרים בצורה איטית, לכן הוא אינו נחשב לסרטן מסוכן, באופן יחסי. במיעוט המקרים, המחלה עלולה להתפתח במהירות ולהתפשט לאיברים אחרים מחוץ לבלוטת הערמונית, בעיקר לעצמות. 

היות ומרבית הגברים המאובחנים בשלב מוקדם של המחלה מצויים בסיכון קליני נמוך מלפתח מחלה מסכנת חיים, חשוב להכיר את דרכי האבחון לסרטן הערמונית, את הכלים להערכת מידת האגרסיביות של הגידול ואת הכלים להתאמת הטיפול בכל שלבי המחלה.

סרטן ערמונית בדרגת סיכון נמוכה

כמחצית מהגברים המאובחנים עם סרטן בערמונית מאובחנים בשלב מוקדם של המחלה והגידול מסווג לדרגת סיכון נמוכה. גידול מסוג זה מתאפיין בצמיחה איטית של תאים סרטניים ולכן הסבירות כי יתפשט ויהפוך למסכן חיים אינה גבוהה. בשל כך, ההמלצות של האיגודים המקצועיים בעולם בטיפול בסרטן ערמונית בדרגת סיכון נמוכה הוא מעקב פעיל. מעקב פעיל מהווה תוכנית טיפול שמבוססת על ניטור צמוד ומוקפד של מצב סרטן הערמונית.
יחד עם זאת, לעיתים, חולים שאובחנו עם סרטן ערמונית המסווג לדרגת סיכון נמוכה על סמך מאפיינים פתולוגים וקליניים, הם בעלי גידול אגרסיבי יותר. חולים אלו יצטרכו לעבור טיפול מקומי מידי כדוגמת ניתוח להסרת גידול בבלוטת הערמונית או הקרנות.

סרטן ערמונית בדרגת סיכון בינונית

גברים המאובחנים עם סרטן הערמונית בדרגת סיכון בינונית יכולים לעיתים להישאר גם הם במעקב פעיל ולעיתים יידרשו לעבור טיפול מקומי מידי כדוגמת טיפול בקרינה בסרטן הערמונית או ניתוח לכריתה רדיקלית של הערמונית.
ההחלטה על סוג הטיפול המתאים לכל מטופל נעשית על סמך מאפיינים קליניים ופתולוגיים של המטופל הספציפי.
כיום קיימות בדיקות גנומיות כדוגמת Genomic Prostate Score (GPS) שנועדו להעריך בצורה מדויקת יותר ואישית למטופל את מידת האגרסיביות של הגידול, בחולים שאובחנו עם סרטן ערמונית בדרגת סיכון נמוכה ובינונית, ולפיכך לקבל את ההחלטה על אופן הטיפול המתאים ביותר לכל מטופל.

סרטן ערמונית בדרגת סיכון גבוהה

סרטן ערמונית בדרגת סיכון גבוהה הוא בעל סיכוי גבוה להתפשט מעבר לבלוטת הערמונית ולהפוך לסרטן ערמונית גרורתי.
שיעור ההישרדות ל-5 שנים של חולי סרטן ערמונית גרורתי מוערכים בכ-30%, זאת לעומת קרוב ל-100% בסרטן ערמונית המאובחן בדרגת סיכון נמוכה.
קיימות היום בדיקות גנומיות אשר יכולות לסייע בהכוונת טיפול ממוקד לחולים בסרטן ערמונית גרורתי כדוגמת בדיקת Tempus xT ובדיקת Guardant360.

טיפול מותאם אישית בסרטן הערמונית - אונקוטסט

בדיקת Genomic Prostate Score (GPS) הבדיקה הגנומית היחידה שפותחה ותוקפה עבור גברים שאובחנו עם סרטן ערמונית בדרגת סיכון נמוכה ונמוכה בינונית.
המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן הערמונית שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא שלך לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן