סוגי סרטן ריאות

סרטן ריאות מהווה את גורם המוות הראשון מסרטן בקרב גברים והשלישי בקרב נשים בישראל. על פי הערכת אגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מתגלים בישראל למעלה מ- 2,500 חולים חדשים, כ-2,100 מהם מעשנים או מעשנים עד לאחרונה. בתוך שני עשורים הוכפל מספר החולים מ-1,292 בשנת 1996 ל-2,695 בשנת 2016 (במספרים אבסולוטיים).

הגורמים לסרטן הריאות

עישון סיגריות הוא הסיבה העיקרית לכ- 85% ממקרי סרטן הריאה. יחד עם זאת, הסיכון להופעת המחלה מושפע גם מגורמים נוספים כגון גיל (שכיח בקרב מבוגרים מעל גיל 60), מין (נפוץ יותר אצל גברים מנשים – בעיקר כי אחוז הגברים המעשנים גבוה יותר) וחשיפה לחומרים מסוכנים (כגון: ראדון, אזבסט, זיהום אויר וכו).
סרטן ריאות הינו סרטן שמתפתח לראשונה ברקמת הריאות. סרטן ריאות ראשוני, מאופיין ממקור של תאים בריאה עצמה (סמפונות, סימפוניות, נאדיות הריאה). בניגוד לסרטן שניוני, שמאופיין בהתפשטות של סרטן שהתחיל מאתר אחר בגוף ושלח גרורות לריאות (תאים סרטניים מסוגלים להתנתק מהגידול המקורי, ובאמצעות נוזל הלימפה או הדם ליצור גרורות באיברים אחרים בגוף). דוגמאות שכיחות לכך הם סרטן השד, סרטן מעי גס, סרטן בלוטת הערמונית ועוד.

מהו סרטן הריאות

סרטן ריאות, כמו כל סוגי הסרטן האחרים הינו תוצאה של חלוקת תאים לא תקינה. במצב הנורמלי, קיימת בגופנו מערכת של בלמים ואיזונים המבצעת בקרה על חלוקת התאים כך שייצור תאים חדשים מתבצע רק כשיש בכך צורך. הפרעה למערכת זו של בלמים ואיזונים גורמת לחלוקת תאים ושגשוג בלתי מבוקרים. החלוקה והשגשוג הבלתי מבוקרים יוצרים מסה של רקמה שבסופו של דבר מהווה גידול.
הגידול יכול להיות שפיר או ממאיר.
• גידול שפיר הינו גידול שלרוב ניתן להסירו בניתוח והוא אינו מתפשט לאברים אחרים של הגוף.
• גידול ממאיר גדל בצורה אגרסיבית ונוטה להתפשט לאזורים אחרים של הגוף (לשלוח גרורות) ומכונה סרטן. כשהתהליך המתואר לעיל מתרחש בתוך רקמת הריאה, נוצר סרטן ריאות (ראשוני).

סוגי סרטן הריאות

אבחון סרטן באופן מסורתי מתבצע על דגימה מהגידול. במהלך ביופסיה מהריאות נלקחת דגימה מרקמת הגידול והיא עוברת פענוח במכון הפתולוגי. ניתן לסווג את סוג סרטן הריאות לפי מראה התאים תחת עדשת המיקרוסקופ. האבחון המסורתי מבדיל בין שני סוגים עיקריים של סרטן ריאות, כאשר שני הסוגים נבדלים זה מזה בצורת הגדילה וההתפשטות שלהם כמו גם בסוגי הטיפולים השונים. לכן, האבחנה ביניהם חשובה.
שני הסוגים העיקריים הינם:
סרטן ריאות של תאים קטנים (SCLC – Small Cell Lung Carcinoma) המהווה כ-15% מכלל סוגי סרטן ריאות.
סרטן ריאות של תאים שאינם קטנים (NSCLC- Non Small Cell Lung Carcinoma) שהינו שכיח יותר ומהווה כ- 85% מכלל המקרים.
• קיימים 3 תת סוגים של סרטן ריאה של תאים שאינם קטנים: אדנוקרצינומה בריאה שהינו השכיח ביותר, סרטן ריאה מסוג תאים קשקשיים (squamous) וסרטן ריאה של תאים גדולים.

Oncotest – רפואה מותאמת אישית

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות למיפוי גנומי המתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת ה-Guardatn360. Guardant360 הינה בדיקה גנומית מקיפה פורצת דרך מביופסיה נוזלית של חברת Guardant Health המיועדת לחולי סרטן הריאה עם גידולים מוצקים בשלב מחלה מתקדם, בייחוד לחולי סרטן ריאות. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ללא הסיבוכים וההמתנה הכרוכה בביופסיה פולשנית נוספת ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מהירה ומדויקת.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן