סרטן רירית הרחם

סרטן הרחם מתפתח בדרך כלל מהציפוי הפנימי של הרחם אשר מקורו ברירית הרחם-אנדומטריום. 

ישנם 2 סוגים עיקריים של סרטן הרחם:

  • סרטן מסוג אדנוקרצינומה (adenocarcinoma ) שמקורו ברירית הרחם. גידול זה מהווה כ-90% מכלל גידולי האנדומטריום.
  • גידול מסוג סרקומה (sarcoma) של הרחם. גידול זה מהווה כ- 5% – 2% מהגידולים הממאירים של הרחם ומקורו ברקמה החיבורית של רירית הרחם, או בשריר הרחם, כולל בשרירנים (מיומות). ידועים מספר סוגי סרקומות של הרחם:
  • סרקומה מסוג  leiomyosarcoma  שמקורו בשריר הרחם.
  • סרקומה מסוג mixed mesodermal sarcoma שמקורו בציפוי הפנימי של הרחם.

גורמי סיכון לסרטן רירית הרחם

  • גיל – סרטן רירית הרחם מופיע בדרך כלל בנשים לאחר גיל המעבר.
  • הורמונים – חשיפה ממושכת להורמון אסטרוגן יכולה לעלות את הסיכון לסרטן רירית הרחם. חשיפה שכזו יכולה לנבוע כתוצאה מקבלת וסת בגיל צעיר; כניסה מאוחרת לגיל המעבר; היעדר וסת; היעדר ילודה ועוד.
  • נטילת תרופות הורמונליות – כדוגמת טמוקסיפן, למשל כטיפול הורמונלי בסרטן השד לתקופה ממושכת מעלה במעט את הסיכון לסרטן רירית הרחם. בשל כך, נשים הנוטלות טמוקסיפן, נמצאות במעקב לאיתור מוקדם של סרטן רירית הרחם. 
  • משקל – ההורמון אסטרוגן מופרש לפני גיל המעבר בעיקר מהשחלות. לאחר גיל המעבר האסטרוגן מופרש מתאי השומן. בנשים עם עודף משקל ישנם יותר תאי שומן שיכולים להפריש כמות גבוהה יותר של אסטרוגן וכך לעלות את הסיכון לסרטן רירית הרחם. 

סרטן רירית הרחם - גנטיקה

מרבית המקרים של סרטן רירית הרחם אינם תורשתיים, אולם כאשר ישנה הופעה של מספר גידולים סרטניים באותה המשפחה עולה החשד לתסמונת גנטית תורשתית.

התסמונת הגנטית השכיחה ביותר שקשורה בסרטן הרחם היא תסמונת לינץ', הנקראת גם תסמונת HNPCC (Hereditary Non polyposis Colorectal Cancer). 

תסמונת זו אחראית לכ-3% מגידולי רירית הרחם ולכ-3% מגידולי סרטן המעי הגס.

תסמונת לינץ' נגרמת ממוטציה באחד הגנים הקשורים למנגנוני תיקון הדנ"א (MMR – Mismatch Repair).  אדם שנשא לתסמונת זו נמצא בסיכון מוגבר לחלות בסוגים שונים של סרטן (קישור לדף טיפול מותאם אישית בסוגי סרטן שונים)

כ-60% לחלות בסרטן המעי הגס ;

כ-60% לחלות בסרטן רירית הרחם 

כ-12% לחלות בסרטן השחלות.

גידולים נוספים שיכולים להופיע בתסמונת זו הם גידולי מערכת השתן; לבלב; דרכי מרה; מעי דק ומח. 

בשל כך, אנשים הנשאים למוטציה בגנים הגורמים לתסמונת לינץ' נמצאים במעקב לאיתור מוקדם של הגידולים השונים. המעקב כולל בין היתר בדיקות של קולונוסקופיה, גסטרוסקופיה , בדיקות גניקולוגיות, אולטרסאונד דרכי שתן ועוד בתדירות גבוהה. 

תסמינים של סרטן רירית הרחם

התסמין הנפוץ ביותר בסרטן רירית הרחם הוא דימום נרתיקי חריג, כדוגמת דימום לאחר גיל המעבר, דימום לא סדיר או דימום וסתי חזק במיוחד. 

תסמינים נוספים היכולים להופיע בסרטן רירית הרחם הם הפרשות לא שגרתיות, מימיות או מדממות מן הנרתיק וכאבים באזור האגן.

טיפול בסרטן רירית הרחם

הטיפול בסרטן רירית הרחם בשלב מוקדם מורכב מניתוח הכולל כריתה של הרחם ושל איברים סמוכים כדוגמת החצוצרות.

הטיפול בסרטן רירית הרחם בשלבים מתקדמים כולל כימותרפיה.

בנוסף לכך, לאחרונה הצטבר מידע מקיף על הביולוגיה של המחלה ולכן התפתחו אפשרויות לטיפולים ממוקדים:

  • טיפול ביולוגי: תרופות ביולוגיות פועלות על קולטנים שונים ברקמה הממאירה במטרה למנוע ממנה להמשיך לשגשג או כנגד שינויים גנומיים המפעילים את מנגנוני חלוקת התאים וכך תרופות אלו מצליחות באופן ממוקד להביא לחיסול הגידול.
  • טיפול חיסוני /אימונותרפיה: תרופות מסוג זה מפעילות את מערכת החיסון לפעול כנגד הגידול. אחד המנגנונים המוכרים הוא הפעלת מערכת החיסון באופן ממוקד עם תרופות מעכבות PD1 . לאחרונה התקבלו עדויות לכך שגידולים אלו עשויים להגיב לטיפולים חיסוניים אימונותרפיים.
  • טיפול מותאם אישי: במצבים בהם גידולים אינם מגיבים לטיפולים הכימיים המקובלים ניתן לעשות שימוש בבדיקות גנומיות מתקדמות כגון בדיקות TempusxT ובדיקת Oncotype MAP על רקמת גידול ובמצבים בהם אינם רקמת גידול זמינה, ניתן לבצע ברור גנומי מסוג ביופסיה נוזלית על דגימת דם, כגון בדיקת Guardant 360 בבדיקות אלה  ניתן לאתר מטרות לטיפולים שונים. על פי המאפיינים הביולוגיים של רקמת הגידול ניתן לבחור את הטיפול המתאים ביותר, גם אם הוא טיפול כימי, ביולוגי, חיסוני או אף הורמונאלי שלא נצפה מראש כיעיל.
Oncotest - רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם סרטן

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המתקדמות למיפוי גנומי לסרטן לצורך התאמת טיפול חדשני באופן אישי למטופל . הבדיקות מיועדות לחולי סרטן עם גידולים מוצקים או ממאירויות המטולוגיות בשלבי מחלה מתקדם. 

המידע המתקבל מהבדיקות מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

באתר תמצאו גם מידע אודות בדיקות להתאמת טיפולים לסרטן בדיקות גנומיות לסרטן, טיפול חדשני בסרטן , בדיקה גנטית לסרטן תורשתי ועוד.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן