סרטן הלבלב סיכויי החלמה

סיכויי ההחלמה מסרטן לבלב מוכרים לכל שלב במחלה אך עדיין שונים מאד מאדם לאדם ותלויים בגורמים רבים, חשוב להבין שסיכויי החלמה מייצגים ממוצע סטטיסטי ואינם מתייחסים למאפיינים הספציפיים של המטופל. 

המידע המוצג בחלק זה מתייחס לאדנוקרצינומה של הלבלב, המהווה את סוג הגידול השכיח מסוגי גידולי הלבלב שמאובחנים (מעל 90% ממקרי סרטן הלבלב המאובחנים), בעוד סוגים נדירים של סרטן לבלב מאופיינים בסיכויי החלמה נמוכים יותר (סרטן לבלב מסוג קשקשי) או גבוהים יותר (סרטן לבלב מסוג נוירואנדוקריני).

סרטן הלבלב פרוגנוזה

פרוגנוזה לטווח הארוך של סרטן הלבלב תלויה בגודל ובסוג הגידול, במעורבות בלוטות הלימפה ובמידת הגרורות (התפשטות) בזמן האבחון. ככל שסרטן הלבלב מאובחן בשלב מוקדם יותר, כך הפרוגנוזה טובה יותר וניתן להסיר את הגידול בניתוח.

כ-15 עד 20 אחוזים מכל גידולי הלבלב ניתנים לכריתה. אלה כוללים גידולים בשלב I ושלבים II. לעיתים נדירות, גידולי שלב III, אשר בדרך כלל נחשבים כבלתי ניתנים לניתוח, מאופיינים כ"גבוליים" וניתן להסירם.

למרבה הצער, קיים קושי לאבחן סרטן לבלב בשלב מחלה מוקדם מאחר וברוב המקרים לא מתפתחים תסמינים אלא עד שהוא התקדם והתפשט. לכן, רוב המקרים (עד 80 אחוז) מאובחנים בשלבים מאוחרים וקשים יותר לטיפול.

חולים המאובחנים עם גידול ממוקם או מתקדם מקומית הראו תוחלת חיים ארוכה יותר, בממוצע, מכיוון שבדרך כלל ניתן להסיר אותו בניתוח.

סרטן הלבלב תוחלת חיים

לקבלת טיפול מותאם אישית בסרטן הלבלב המתאים לסוג הגידול הספציפי יכולה להיות השפעה על תוחלת החיים של המטופל. ניתן לזהות את תת-הגידול האישי של המטופל באמצעות בדיקות מולקולריות המתבצעות במכון הפתולוגי או בבדיקות גנומיות דרך חברת אונוקוטסט. תרופות כימותרפיות, תרופות ממוקדות מטרה ואימונותרפיה לסרטן הלבלב יכולות להיות יעילות במיוחד בחלק מסוגי הגידולים אך אינן יעילות לחלוטין באחרות.

הודות למהפכה הגנומית שחלה בשנים האחרונות, ניתן לבצע בדיקות גנומיות אשר יכולות לבדוק התאמה לטיפולים מסוימים ובחלק מהמקרים לנבא את יעילות הטיפול. לאחרונה, פורסם מחקר שכלל מעל אלף חולים שאובחנו עם סרטן לבלב אשר רבע מהם טופלו בהתאם לשינויים גנומיים שזוהו בבדיקות גנומיות מקיפות. חולים אשר טופלו בהתאם לשינוי הגנומי שזוהה בבדיקה, היו בעלי תוחלת חיים ארוכה יותר משמעותית. 

לפיכך, החליט האיגוד האמריקאי של סרטן לבלב ה- PanCAN להמליץ לכלל החולים המאובחנים עם סרטן לבלב לבצע בדיקה גנומית מקיפה, טרם קבלת החלטה טיפולית, בדיקה הכוללת ריצוף  דנ"א של רקמת הגידול ובו זמנית ריצוף דנ"א של דגימה תקינה של המטופל2. המלצה זו נשענת גם על הנחיות לסרטן לבלב מסוג אדנוקרצינומה של ה- the National Comprehensive Cancer Network (NCCN)3.

באתר אונקוטסט תמצאו מידע נרחב אודות סרטן הלבלב הכולל בדיקה גנטית לסרטן הלבלב, טיפולים חדשניים בסרטן הלבלב, תוחלת חיים למתמודדים עם סרטן הלבלב, לינפרזה לבלב, אולפריב סרטן הלבלב ועוד.

רפואה מותאמת אישית לסרטן הלבלב

שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקות לאבחון פרופיל מולקולרי רחב לצורך קבלת החלטה מושכלת על אפשרויות טיפול העומדות לרשותך.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן Tempus xT הינה בדיקה גנומית פורצת דרך המבוצעת על רקמת הגידול בהשוואה לדגימה מרקמה תקינה המיועדת לחולי סרטן בשלב מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את מירב השינויים שהתרחשו בתאי הגידול לכן יכול לסייע להגדלת אפשרויות הטיפוליות הקיימות.

מקורות ספרות

  1. Pishvaian M, et al. Overall survival in patients with pancreatic cancer receiving matched therapies following molecular profiling: a retrospective analysis of the Know Your Tumor registry trial. Lancet Oncology. Mar 2020.
  2. https://www.pancan.org/facing-pancreatic-cancer/patient-services/know-your-tumor/
  3. https://www.nccn.org/patients/guidelines/content/PDF/pancreatic-patient.pdf

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן