הקרנות סרטן ריאות

טיפולי קרינה בסרטן ריאות מבוססים על טיפול בקרינה מייננת רבת עצמה בכדי להרוג תאים ממאירים או לעצור אותם מלהמשיך להתרבות. מטרת הקרינה בטיפול בסרטן ריאות הינה לחסל רק את תאי הסרטן המתחלקים תוך פגיעה מינימלית בתאים הבריאים מסביבם.

מתי מבצעים טיפול עם קרינה?

טיפול בהקרנות מתבצע לעיתים כשלב מקדים לניתוח, על מנת לכווץ את הגידול ולהקל על הסרתו ופעמים רבות מתבצעות הקרנות לאחר הניתוח על מנת לחסל תאים סרטניים שנותרו בריאות לצורך מניעת חזרת המחלה.
בנוסף, במטופלים שמצב בריאותם אינו מאפשר להם לעבור ניתוח להסרת הגידול או כשהגידול הינו מפושט יתר על המידה, הקרנות יכולות לשמש כסוג הטיפול עיקרי בסרטן ריאות.
הקרנות יכולות לשמש לצורך הקלת תסמינים שחש המטופל, כמו כאב, דימום או חסימת דרכי אוויר.
בחולים עם סרטן ריאות מסוג תאים קטנים, מבצעים הקרנות לאזור המוח, על מנת להקטין את הסיכוי שהמחלה תתפשט למוח.

אילו שיטות של הקרנות לטיפול בסרטן ריאות קיימות?

טיפול בהקרנות ניתן במכוני קרינה הנמצאים במכונים אונקולוגיים במספר בתי החולים. לרוב, הקרינה מתבצעת דרך מקור חיצוני באמצעות מכשיר המכונה מאיץ קווי, אך קיימת גם אפשרות להקרין באמצעות הכנסת/השתלת חומרים רדיואקטיביים ישירות לגידול.
• External Beam Radiation הינה קרינה הניתנת ממקור חיצוני באמצעות קרני רנטגן בעצמה גבוהה ובה נעשה מירב השימוש בטיפול בסרטן ריאות. לרוב, הקרינה ניתנת במשך חמישה ימים בשבוע במהלך 5 עד 7 שבועות. ההקרנה עצמה אורכת מס' דקות ואינה כרוכה בכאב.

• תתי-סוגים של קרינה חיצונית כוללים בין היתר:
• Stereotactic body radiation therapy (SBRT)- זו קרינה שניתנת במספר מנות בטווח זמן קצר יחסית בעצמה גבוהה מאד, להבדיל ממתן מנות בעצמה נמוכה מידי יום למשך מס' שבועות. טיפול זה ניתן לרוב בשלב מחלה מוקדם, כאשר לא ניתן לבצע ניתוח להסרת הגידול בשל מצבו הבריאותי של המטופל או במטופלים שאינם מעוניינים בניתוח.
• Intensity modulated radiation therapy (IMRT)- טיפול קרינתי זה מאפשר הקרנה של הגידול ממספר זוויות, ניתן לווסת את עצמת הקרינה ובכך להגביל את הסיכון בפגיעה ברקמות בריאות. משתמשים בקרינה זו בעיקר במקרה שהגידול נמצא בסמוך לאזורים חשובים בגוף כמו חוט השדרה.
• Stereotactic radiosurgery (SRS) – למרות שמו, אין מדובר בניתוח, אלא סוג של קרינה שניתן במנה אחת. משתמשים בסוג זה של קרינה במקום ניתוח להסרת גידול יחיד או כאשר הגידול התפשט למוח. הטיפול יכול להינתן באמצעות מכונה המשחררת קרינה ממספר זוויות במשך כמה דקות עד שעות ואז על המטופל להימצא באותה תנוחה. אפשרות אחרת הינה שחרור קרינה מבוקר באמצעות מכשיר המסתובב סביב האיבר בגוף אותו רוצים להקרין וכך מגיעים לכל אזורי הגידול. במידת הצורך, חוזרים על טיפול זה.
• Brachytherapy הינה קרינה הניתנת ממקור פנימי אשר אחד השימושים שלה הינו להקל על התסמינים שחש המטופל במקרים בהם הגידול נמצא בקנה הנשימה וחוסם את דרכי האוויר. הרופא מניח חומר רדיואקטיבי ישירות לתוך הגידול או בסמוך לו בדרך כלל באמצעות מכשיר המכונה ברונכוסקופ או במהלך הליך ניתוחי. קרינה מסוג מאפשרת את כיווץ הגידול תוך פגיעה מינימלית ברקמות בריאות. במרבית המקרים מוציאים את החומר זמן קצר לאחר הכנסתו ולעיתים רחוקות משאירים קרינה אשר הולכת ודועכת עם הזמן.

מהן תופעות הלוואי השכיחות מטיפול קרינתי?

טיפול עם קרינה עשוי לגרום לתופעות לוואי שרובן יחלפו עם סיום הטיפול. תופעות הלוואי עשויות לכלול תגובה עורית באזור בו ניתנה הקרינה, בחילה, עייפות, כאב גרון, איבוד תאבון, נשירת שיער באזור ההקרנה, קושי בבליעה ושיעול. מומלץ להתייעץ עם הצוות המטפל לגבי תופעות הלוואי העשויות להתרחש מטיפול קרינתי ואיך ניתן להתמודד איתן.
לפעמים הטיפול עם קרינה יינתן כטיפול יחיד ולפעמים כטיפול נלווה לניתוח, לטיפול כימותרפי או לטיפול ביולוגי בסרטן ריאות. טיפול ביולוגי בסרטן ריאות הינו טיפול הניתן בהתאם לשינויים הגנומיים ( מוטציות) כפי שנמצאו בברור המולקולרי של הגידול. סיומת
שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקה לפרופיל מולקולרי רחב להתאמת טיפול מותאם אישית בסרטן ריאות.

Oncotest – רפואה מותאמת אישית

חברת Oncotest מציעה את הבדיקות למיפוי גנומי המתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת ה-Guardatn360. Guardant360 הינה בדיקה גנומית מקיפה פורצת דרך מביופסיה נוזלית של חברת Guardant Health המיועדת לחולי סרטן עם גידולים מוצקים בשלב מחלה מתקדם, בייחוד לחולי סרטן ריאות. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ללא הסיבוכים וההמתנה הכרוכה בביופסיה פולשנית נוספת ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מהירה ומדויקת.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן