סרטן צוואר הרחם

במקרים בהם הגידול אינו מגיב לטיפול המקובל ניתן כיום להשתמש בבדיקות גנומיות מתקדמות בכדי לחפש מטרות טיפול חדשות. אם בעבר הטיפול בסרטן התמקד לפי מקור היווצרות הגידול בלבד, המטופלים קיבלו רצף טיפולי זהה הכולל ניתוח, כימותרפיה והקרנות, הרי שבשנים האחרונות קיימת הבנה כי באמצעות איתור סמנים ביולוגיים (הנקראים בשפה המקצועית גם ביו-מרקרים או שינויים מולקולריים) בגידול ניתן להצביע על הטיפול המתאים ביותר, גם אם הוא טיפול כימי, טיפול ביולוגי לסרטן, טיפול אימונותרפי  או אף טיפול הורמונאלי.

בדיקות גנומיות אלו מבוססות על סריקת שינויים מולקולריים (מוטציות) שהתרחשו ברקמת הגידול מתוך ההבנה שמוטציות בגנים מסוימים אחראיים להופעת סרטן כזה או אחר ולהתפתחותו. זיהוי מוטציות אלו מאפשר לבחור טיפול תרופתי יעיל יותר, מאחר והוא ממוקד מטרה. מכיוון שישנם עשרות ואף מאות גנים הידועים כקשורים לסוגי גידולים שונים קיים צורך בשיטה שסורקת בו-זמנית מספר רב של מוטציות בגנים שונים, הודות לטכנולוגיה הקרויה "ריצוף הדור הבא" (Next Generation Sequencing – NGS) הדבר ניתן לידי ביצוע.

בבדיקות גנומיות מקיפות

טכנולוגיה זו מאפשרת לזהות במקביל סוגים שונים של מוטציות בקבוצת גנים מוגדרים מראש (פאנל). בכלל זה נבדקות מוטציות נקודתיות, מוטציות מסוג החסרה/הכפלה של מקטעי דנ”א קצרים ואיחויים בין גנים, אי יציבות גנומית ה-MSI  (Microsatellite Instability)  , עומס מוטציות ה-TMB (tumor mutation burden) ומוטציות מורשות (Germline Variant Analysis). עבור כל מוטציה שמזוהה מדווחת גם ההשלכות הקליניות שלה – כלומר אילו תרופות וטיפולים מאושרים, שיעילותם הוכחה במחקרים קליניים או מחקרים קליניים מכוונים באופן ספציפי למוטציה. באופן זה המטופלת והצוות הרפואי יכולים לקבל מידע על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותם.

כיום, ההנחיות המקצועיות מאמצות את השימוש בבדיקות גנומיות מקיפות לאיתור מוטציות כחלק מהסטנדרט הטיפולי. עבור חולות עם סרטן צוואר הרחם בשלב מחלה מתקדם או גרורתי, קיימת המלצה לבדיקת הסמנים הבאים: בדיקת MSI, עומס מוטציות, ובדיקת רמת החלבון PD-L1 לצורך התאמה לאימונותרפיה. כמו כן, קיימת המלצה לבדיקת איחויים בשלושת הגנים של ה- NTRK לצורך התאמה לטיפול ממוקד.

מלבד סמנים אלו, קיימים סמנים נוספים להם יש תרופות בפיתוח לסרטן צוואר הרחם במסגרת מחקר קליני. ניתן למצוא התאמה למחקר כזה באמצעות בדיקות גנומיות מקיפות. אחד הסמנים הנמצאים כיום במחקר נקרא מדד ה-HRD (Homologous Recombination Deficiency) אשר מנבא להתאמת טיפול מסוג מעכבי PARP אשר נבדק בסרטן צוואר הרחם.

אונקוטסט – רפואה מותאמת אישית לטיפול בסרטן צוואר הרחם

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המובילות בעולם להתאמת טיפולים חדשניים לסרטן אשר יכולות לסייע לחולות סרטן צוואר הרחם עם מחלה מפושטת לקבל מידע על אפשרויות הטיפול העומדות בפניהן. בדיקת xT Tempus, OncotypeMAP ובדיקת ביופסיה נוזלית Guardant360   הן בדיקות מבוססות NGS שסורקות במקביל מאות ועשרות גנים הידועים כקשורים לתהליך הסרטני.

בדיקות xT + HRD Tempus ו-OncotypeMAP סורקות מאות גנים הקשורים לסרטן ומדדים המנבאים תגובה לאימונותרפיה אשר מתבצעות על דגימה מרקמת הגידול שנלקחה במהלך הביופסיה או הניתוח. הבדיקות כוללות את כל הסמנים המומלצים לבדיקה בהנחיות המקצועיות לסרטן צוואר הרחם. באופן ספציפי בבדיקת ה- Tempus xT + HRD מתבצעת גם השוואה לרקמה בריאה של המטופלת המאפשרת לדייק את תוצאות הבדיקה ובו זמנית לתת מידע חשוב אם קיימות מוטציות תורשתיות הקשורות לתסמונות גנטיות לסרטן. ייחודיות Tempus xT שהיא משלבת רכיב נוסף של מדידת רמות ביטוי mRNA ובכך מגדילה את הסיכויים לזהות שינוי גנטי שיש לו טיפול.

במקרים שלא קיימת רקמת גידול זמינה לבדיקה, ניתן לבצע בדיקה גנומית מקיפה על דגימת דם ע"י ביופסיה נוזלית. Guardant360 הינה ביופסיה נוזלית רגישה ביותר המבוססת על איתור דנ"א שמקורו מהגידול המופרש לזרם הדם והיא מאפשרת לקבל תמונה עדכנית וכוללת של המוטציות שהתרחשו בגידול תוך פחות מ-10 ימים מיום לקיחת דגימת הדם. הבדיקה סורקת 74 גנים במקביל וכוללת סמנים המומלצים בגידולי סרטן צוואר הרחם (MSI ואיחויים ב- NTRK1) לצורך התאמת טיפול.

באתר אונקוטסט תמצאו מידע נרחב אודות סרטן צוואר הרחם הכולל סרטן צוואר הרחם בהריון , סרטן צוואר הרחם פרוגנוזה, סרטן רירית הרחם, קרצינומה ברחם ועוד.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן