בדיקה גנומית – Oncomine

בשנתיים האחרונות חלה פריצת דרך מרשימה מבחינת הנגישות של בדיקות להתאמת טיפול אישי עבור חולי סרטן בישראל, הודות להכללתן בסל הבריאות, ללא עלות מצידו של המטופל.

הבדיקות שהוכללו בסל הבריאות מיועדות לחולים שאובחנו עם סוגי הגידול הבאים לצורך קבלת החלטה טיפולית מיטבית עבורם:

–          סרטן ריאות מתקדם או גרורתי

–          סרטן מעי הגס גרורתי

–          סרטן שלפוחית השתן גרורתי

–          סרטן ממקור ראשוני לא ידוע

–          סרטן בילדים

בדיקות אלו נועדו לסייע לאונקולוג לקבל החלטה טיפולית מיטבית עבור אוכלוסיות חולים אלו, מאחר וידוע כיום כי כל חולה מציג פרופיל גנומי שונה ממשנהו ויש להתאים עבור כל מטופל את הטיפול היעיל ביותר עבורו ברמה האישית. החשיבות לבצע בדיקה לפרופיל גנומי היא עצומה מאחר והתועלת של טיפולים מותאמים אישית הוכיחה את עצמה במחקרים רבים וכמות התרופות שאושרו לשימוש בשנים האחרונות בהתאם לפרופיל הגנומי הולכת וגדלה.

הבדיקות שאושרו על ידי משרד הבריאות מבוססות על הטכנולוגיה של ™Oncomine מבית תרמו-פישר, חברת ביוטכנולוגית מובילה בתחום הבדיקות הגנומיות למחלת הסרטן בעולם, והן מבוצעות במעבדות לפתולוגיה בבתי החולים בישראל על דגימה פתולוגית שנלקחה בביופסיה או בניתוח להוצאת הגידול/ גרורה של הגידול. ניתן לבצע אותן אך ורק במסגרת בית החולים ובאמצעות הפנייה של האונקולוג המטפל.

טכנולוגיית ה-™Oncomine עליה מבוססות הבדיקות יודעת לסרוק במקביל עשרות ואף מאות גנים הקשורים לסרטן באמצעות ריצוף מתקדם (Next Generation Sequencing) של דנ"א ורנ"א ובכך מזהה קיום/היעדר שינויים גנומיים (מוטציות) אשר התרחשו בגידול הספציפי של המטופל ולהתאים לו את הטיפול היעיל ביותר עבורו.

בדיקות המבוססות על הטכנולוגיה של Oncomine אושרו לשימוש באירופה ועל ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) ובישראל בפרט, היא מתבצעת החל משנת 2016 במכוני הפתולוגיה בבתי החולים וקיים עבורה ניסיון קליני של אלפי מקרים.

יתרונות בולטים של בדיקות המבוססות על טכנולוגיית ™Oncomine

לבדיקות המבוססות על טכנולוגיית ™Oncomine מספר יתרונות בולטים המשפיעים באופן חיובי על שיפור מדדי המחלה ואיכות חיי המטופל.

  • מעצם היותה בדיקה גנומית מקיפה המשלבת איתור שינויים  גנומיים ברמת הדנ”א וגם איתור שינויים מסוג איחויים בין גנים ברמת הרנ”א. באופן זה הבדיקה ממקסמת את האבחון לטיפולים ממוקדים, ככל שניתן, עבור חולי סרטן.
  • יתרון נוסף הינו  שהטכנולוגיה של ™Oncomine מתאימה גם למצבים בהם כמות החומר הגידולי מוגבלת וזאת בניגוד לבדיקות NGS מקיפות אחרות, הדורשת כמות חומר גדולה ואחוז ממאירות גבוה בדגימה. יתרון זה משמעותי בעיקר במצבים בהם דגימת הגידול בוצעה על ידי ביופסיית מחט, שם כמות החומר הנלקחת בביופסיה קטנה.
  • הטכנולוגיה שעל בסיסה מתבצעת בדיקות Oncomine מאפשרת את השלמת הפרופיל הגנומי של הגידול ברוב המוחלט של המקרים. עם זאת, קיימים מקרים מועטים בהם כמות או איכות החומר שנלקחה בביופסיה אינה מספיקה לצורך בדיקה גנומית מקיפה או שהבדיקה לא הצליחה לספק את המידע הדרוש על מנת לקבל החלטה טיפולית.

במקרים אלו ממליצים האיגודים המקצועיים לבצע את הברור הגנומי על דנ”א שהופק מדגימת דם בדיקה המכונה ביופסיה נוזליתביופסיה נוזלית הינה בדיקה מקיפה המאתרת מוטציות שהתרחשו בגידול באמצעות ריצוף דנ”א גידולי הנמצא בזרם הדם. חברת אונקוטסט משווקת את בדיקת Guardant360 שהינה בדיקה גנומית מקיפה ורגישה, מסוג ביופסיה נוזלית, הסורקת שינויים גנומיים ב-74 גנים קשורים לסרטן וכוללת את הגנים המומלצים לבדיקה ב-NSCLC לפי הנחיות ה-NCCN. יש לפנות לאונקולוג המטפל, על מנת לברר על אפשרות ביצוע בדיקת ביופסיה נוזלית.

בדיקות ה- Oncomine משווקות ונתמכות על ידי אונקוטסט-רניום נציגות תרמו פישר העולמית בישראל.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן