מידע על סרטן ריאה מתקדם

בישראל, סרטן ריאה הינו גורם המוות הראשון מסרטן בקרב גברים ושלישי בקרב נשים1. כל שנה מאובחנים יותר מ- 2,500 חולים חדשים בישראל, רובם מעשנים2.

הגורם העיקרי לסרטן הריאה הינו עישון סיגריות והוא אחראי לכמעט 85% מהמקרים. גורמים נוספים הקשורים לסיכון להופעת המחלה כוללים חשיפה לחומרים מסוכנים, גיל (שכיחות גבוהה יותר אצל מבוגרים בני 60 ומעלה), ומין (שכיחות גבוהה יותר בגברים מנשים – עקב העובדה כי שיעור המעשנים גבוה יותר אצל גברים).

כמו  כל סוגי הסרטן, סרטן ריאה הינו תוצאה של נזקים בלתי הפיכים בדנ"א בגנים האחראים לחלוקה התא. במצב תקין יש מערכת בקרה הדוקה על חלוקת התא ושיבושם עלול לגרום לשגשוג לא מבוקר של התא ולהפוך אותו לתא סרטני.
גידול עשוי להיות שפיר או סרטני. גידול שפיר לרוב ממוקם באזור מסוים וניתן להסרה בניתוח. לעומת זאת, גידול סרטני עשוי לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים.

סרטן ריאה מאובחן באמצעות לקיחת דגימה מהרקמה החשודה לגידול באמצעות ביופסיה מהריאה והסתכלות על מאפייני התאים תחת המיקרוסקופ במכון הפתולוגי. האבחון המקובל בסרטן ריאה מבחין בין שני סוגים עיקריים הנבדלים זה מזה בגודל התאים, והסיווג שלהם מהותי לאופן הטיפול במחלה. הסוג השכיח ביותר הוא NSCLC- Non Small Cell Lung Carcinoma  סרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים המהווה כ- 85% מכלל המקרים ו- SCLC- Small Cell Lung Carcinoma  סרטן ריאות של תאים קטנים המהווה כ-15% מכלל המקרים.

טיפולים חדשניים בסרטן ריאות

קיימים כיום מגוון סוגי טיפול שונים לסרטן ריאה בשלב מחלה מתקדם אשר מטרתם להקל על התסמינים ולהשיג שליטה על התפשטות המחלה. הטיפול תלוי בגורמים רבים הכוללים את גודל התאים (האם מדובר ב-NSCLC או SCLC), גודל הגידול, מידת התפשטות המחלה, גיל, היסטוריה רפואית ובעיקר על המוטציות אשר אופיינו בגידול.

בעשור האחרון חל מפנה בטיפול בסרטן בכלל, ובסרטן ריאה חלה מהפיכה של ממש, מבחינת בדיקות מולקולריות/בדיקות גנומיות לאבחון מוטציות שהתרחשו בגידול ופיתוח תרופות מכוונות מטרה כנגד אותן מוטציות. הטיפול בסרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים (NSCLC) הוא סוג הגידול המזוהה ביותר עם מפנה זה, הודות לטיפולים ממוקדים בעלי תוצאות ארוכות טווח כנגד שינויים ספציפיים המופיעים בשכיחות גבוהה יחסית3-5: אצל כ-10-35% מהמטופלים עם NSCLC מזהים בגידול מוטציות בגנים עבורם קיימים טיפולים יעילים, כגון EGFR  10%-15%,  ALK (3%-7%),  ROS1(1%) ועוד גנים שמתווספים לרשימה מידי תקופה.

כך מהווה סרטן ריאה את סוג הגידול עבורו קיימים מספר הרב ביותר של טיפולים מאושרים לשימוש כנגד מוטציות אשר אופיינו בגידול, הדבר נכון בעיקר לחולים המאובחנים עם NSCLC עם סוג היסטולוגיה של אדנוקרצינומה ללא עישון בעברם.

בעקבות המלצות בינלאומיות, אימצה מערכת הבריאות בישראל את גישת הרפואה המותאמת אישית לחולי סרטן ריאה מסוג תאים לא קטנים (NSCLC) והכלילה בשנת 2020 את האבחון המולקולרי המקיף בטכנולוגיית NGS הכוללת מאות ועשרות גנים הקשורים לסרטן וכמובן את הגנים עבורם קיימים טיפולים ממוקדים זמינים ( BRAF, NTRK1/2/3  , EGFR,ALK, MET  ו- ROS1) בסל הבריאות הממלכתי6.

במידה וזוהה שינוי גנומי בר טיפול בבדיקה, המטופל יהיה זכאי לקבל טיפול מתאים מאושר לשימוש בסרטן ריאה או מאושר לשימוש בסוג סרטן אחר ו/או למצוא התאמה לטיפול במסגרת מחקר קליני.

מעבר לאבחון מולקולרי מקיף על דגימה מרקמת הגידול המוכלל בסל הבריאות, בדיקה גנומית מסוג ביופסיה נוזלית לסרטן עשויה להעניק יתרון לחולים המאובחנים עם סרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים בעת האבחון הראשוני וכן לאחר התקדמות במהלך טיפול ממוקד7. ביופסיה נוזלית מומלצת במיוחד כאשר רקמת הגידול אינה מספקת, לא זמינה או השגתה תגרום לעיכוב משמעותי, שעשוי להיות גדול משבועיים. תרחיש זה הוא הנפוץ ביותר בחולים אשר פרוצדורות פולשניות עשויות להיות מסוכנות, קיימת רקמת גידול זעירה בלבד או במקרה של ביופסיות עצם. ממצא חיובי בביופסיה נוזלית, מספיק להתחלת טיפול ממוקד. עם זאת, תוצאה שלילית לא נחשבת תוצאה חד משמעית וצריכה להיות מאומתת ע"י בדיקה נוספת בעלת רגישות גבוהה יותר.

בדיקה גנומית מקיפה למתמודדים עם סרטן הריאות

בדיקה גנומית מקיפה מומלצת בסרטן ריאות גם כאשר מטופל מפסיק להגיב לקו טיפולי, מאחר וקיימים שינויים גנומיים המתרחשים כתוצאה מהטיפול וניתן לזהות אותם ולהתאים עבורם טיפול ממוקד נוסף. בהקשר הזה, ברור גנומי רחב מביופסיה נוזלית של Guardant360 מומלצת על ידי האיגוד הבינלאומי לחקר סרטן הריאות (IASLC-International Association for the Study of Lung Cancer) בכדי לחסוך מהמטופל לבצע ביופסיה ריאות פולשנית במיוחד לצורך הבדיקה7.

ברור גנומי רחב מביופסיה נוזלית של Guardant360 נמצא במחקרים רבים ככלי רב-תכליתי ורב-עוצמה לאופטימיזציה של הניהול הקליני של חולים עם NSCLC ע"י זיהוי הסמנים הביולוגיים המומלצים, לפני הטיפול או לאחר התקדמות המחלה. ניטור צמוד מאפשר מעקב אחר התגובה לטיפול ואיתור מנגנוני עמידות נרכשים.

רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם סרטן הריאות

שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקה לפרופיל מולקולרי רחב לצורך קבלת החלטה מושכלת על אפשרויות טיפול העומדות לרשותך.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת הביופסיה הנוזלית של Guardant360 .Guardant360 הינה בדיקה גנומית פורצת דרך מביופסיה נוזלית המיועדת לחולי סרטן בשלב מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את מירב השינויים שהתרחשו בתאי הגידול לכן יכול לסייע להגדלת אפשרויות הטיפוליות הקיימות.

מקורות ספרות:

1. עדכון נתונים לגבי היארעות סרטן ותמותה מסרטן לשנת 2017 לקראת יום הסרטן הבינלאומי, 2020 https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/ICR_2020.pdf

2. חודש המודעות לקידום המאבק בסרטן הריאות 2019 https://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=12443
3. Kris, M. G. et al., Using Multiplexed Assays of Oncogenic Drivers in Lung Cancers to Select Targeted Drugs. JAMA Oncol. 311(19):1998-2006 (2014)
4. Gutierrez, M. E. et al. Genomic Profiling of Advanced Non-Small Cell Lung Cancer in Community Settings: Gaps and Opportunities. Clin. Lung Cancer (2017). doi:10.1016/j.cllc.2017.04.004
5. Aisner, D. et al. Effect of expanded genomic testing in lung adenocarcinoma (LUCA) oZn survival benefit: The Lung Cancer Mutation Consortium II (LCMC II) experience. J. Clin.Oncol. 34, 11510–11510 (2016).
6. הוועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2020 https://www.health.gov.il/hozer/mk03_2020.pdf
7. Rolfo et al.,Liquid Biopsy for Advanced Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC): A Statement Paper from the IASLC. 2018. Journal of Thoracic Oncology Vol. 13 No. 9: 1248-1268

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן