תופעות לוואי לטיפולים בסרטן הערמונית

הטיפול בסרטן הערמונית משתנה ממטופל למטופל בהתאם למאפיינים הקליניים של החולה כדוגמת גיל, רמות PSA בדם, תוצאות בדיקת DRE ולמאפיינים הפתולוגיים של הגידול הנקבעים בבדיקה הפתולוגית המבוצעת על בדיקת הביופסיה.

טיפול בחולים עם סרטן ערמונית ברמת סיכון נמוכה/בינונית

אפשרויות הטיפול המקובלות בחולים שאובחנו עם סרטן הערמונית ברמת סיכון נמוכה מאוד,
נמוכה ובינונית-נמוכה הם:
מעקב פעיל
ניתוח לכריתה רדיקלית של הערמונית. טיפול בקרינה בסרטן הערמונית.
טיפול פוקלי
בטרם קבלת ההחלטה הטיפולית במטופלים שאובחנו עם סרטן ערמונית ברמת סיכון נמוכה – בינונית, ניתן לבצע בדיקה גנומית כדוגמת בדיקת GPS, המתבצעת על דגימת הגידול שהוצאה בביופסיה. בבדיקה בוחנים ביטוי של פאנל גנים בתאי הגידול על מנת לנבא את מידת האגרסיביות של הסרטן.

טיפול בחולים עם סרטן ערמונית ברמת סיכון גבוהה

אפשרויות הטיפול המקובלות בחולים שאובחנו עם סרטן ערמונית ברמת סיכון גבוהה או בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי כוללים:
הקרנות
• טיפול כימותרפי
טיפול ביולוגי בטרם קבלת ההחלטה הטיפולית בחולים שאובחנו עם סרטן ערמונית גרורתי, ניתן לבצע בדיקה גנומית מקיפה על רקמת הגידול מבוססת טכנולוגיה NGS כמו בדיקת Tempus xT, בבדיקות אלה מתבצעת אנליזה של גנים ברמת הדנ"א והרנ"א לצורך מציאת שינויים (מוטציות) ברי טיפול ממוקד. בבדיקת Tempus xT מתבצעת גם השוואה לרקמה בריאה. במקרים בהם אין רקמת גידול זמינה או עדכנית לביצוע בדיקות אלה, קיימת אפשרות לבצע בדיקה NGS מביופסיה נוזלית כדוגמת בדיקת Guardant360, המאפשרת לאתר שינויים בדנ"א של הגידול מדגימת דם פשוטה.
לכל אחת מאפשרויות הטיפול שהוזכרו לעיל ישנן תופעות לוואי העלולות לפגוע באיכות חייו של המטופל.

תופעות לוואי של מעקב פעיל – סרטן הערמונית

האיגודים האורולוגיים המקצועיים ממליצים על מעקב פעיל כמסלול הטיפולי המועדף עבור גברים שסרטן הערמונית שלהם אובחן בשלב מוקדם ומסווג לסיכון נמוך. יחד עם זאת, במידה וחל שינוי כלשהו בתוצאות הבדיקות במהלך המעקב הפעיל, הרופא לרב ימליץ להתחיל טיפול אחר.
גברים רבים שבחרו באפשרות של מעקב פעיל, מדווחים כי הם מודאגים מכך שהגידול עדין נמצא בערמונית ושאינם נוקטים טיפול אגרסיבי בסרטן שלהם.

תופעות לוואי של ניתוח לכריתה רדיקלית של הערמונית

במסגרת הניתוח מסירים את בלוטת הערמונית במלואה ועל פי רב גם את קשר הלימפה הסמוכים אליה. הסרת הערמונית כרוכה בתופעות לוואי הכוללות אובדן השליטה בשלפוחית השתן, היעדר תפקוד מיני או אימפוטנציה וכן שינוי בפעולת המעיים.

 

תופעות לוואי של הקרנות – סרטן הערמונית

טיפול בקרינה הוא שימוש באנרגיה לצורך הרג תאים סרטניים.
ישנם סוגי קרינה שונים – קרינה מחוץ לגוף וברכיתרפיה (טיפול בחומר רדיואקטיבי בתוך הערמונית).
טיפולי קרינה, הן קרינה חיצונית והן קרינה פנימית כרוכים בתופעות לוואי בטווח קצר כדוגמת כאב רקטלי, שלשול זמני ונזק עורי (בדומה לכוויה חמורה); ותופעות לוואי בטווח ארוך כדוגמת מתן שתן תכוף המלווה בכאבים, פגיעה בתפקוד המיני ובעיות מעיים. בעיות אלה יכולות להתעורר שישה חודשים או יותר לאחר סיום הטיפול, והן עלולות להימשך לצמיתות.

תופעות לוואי של טיפול פוקלי – סרטן הערמונית

בשנים האחרונות התפתחו טיפולים מקומיים שבמסגרתם מבצעים טיפול ממוקד לגידול עצמו ולא פוגעים בכל הערמונית. בצורה זו מפחיתים את תופעות הלוואי הכרוכות בטיפולים המשפיעים על כל בלוטת הערמונית כדוגמת ניתוח לכריתה רדיקלית של הערמונית או הקרנות.
הסוגים העיקריים של טיפול פוקלי הם טיפול בהקפאה (קריותרפיה) וטיפול בחימום (HIFU). שני סוגי הטיפול כרוכים לעיתים בתופעות לוואי הכוללות פציעת השופכה, שלפוחית השתן והרקטום, היעדר תפקוד מיני או אימפוטנציה ואובדן השליטה בשלפוחית השתן. כאמור, תופעות לוואי אלו על פי רב קלות יותר בהשוואה לטיפולים רדיקליים כמו ניתוח או קרינה.

תופעות לוואי של כימותרפיה – סרטן הערמונית

תופעות הלוואי תלויות בעיקר במינון ובסוג התרופה הכימית ועשויות לכלול בחילה, ירידה במשקל, אובדן תיאבון, שלשול, נשירת שיער, פגיעה בפוריות, תגובה אלרגית, סיכון מוגבר לדלקות, עייפות ונוירופתיה (פגיעה בעצבים פריפריים) הגורמת לעקצוצים או נימול בידיים וברגליים. על פי רב, תופעות אלה נעלמות עם סיום הטיפול.

תופעות לוואי של טיפול ביולוגי – סרטן הערמונית

טיפול ביולוגי בסרטן הערמונית מיועד לחולים עם מחלה ברמת סיכון בינונית-גבוהה וסרטן ערמונית גרורתי. טיפולים אלו כוללים טיפול הורמונלי; טיפול ביולוגי מכוון מטרה, כדוגמת מעכבי PARP לחולים הנשאים למוטציה בגנים BRCA1/2; אימונותרפיה.
• טיפול הורמונלי – תופעות הלוואי של טיפול הורמונלי עשויות לכלול היעדר חשק מיני, אובדן של תפקוד מיני או אימפוטנציה, גלי חום, עלייה במשקל, הגדלת רקמת שד, עייפות, דיכאון, ירידה במסת שריר, אובדן מסת עצם, אנמיה, לחץ דם גבוה, בצקות, בחילות, הקאות, שלשולים, כאבי מפרקים ופריחה.
• טיפול במעכבי PARP – תופעות הלוואי של מעכבי PARP כוללות: בחילות, הקאות, שלשולים, עייפות, חוסר תיאבון, אנמיה, פריחה, שיעול וקוצר נשימה ועוד.
• אימונותרפיה – תופעות לוואי נפוצות של אימונותרפיה כוללות עייפות, כאבי פרקים, חום, בחילות וכאבי ראש.

טיפול מותאם אישית בסרטן הערמונית - אונקוטסט

בדיקת Genomic Prostate Score (GPS), הבדיקה הגנומית היחידה שפותחה ותוקפה עבור גברים שאובחנו עם סרטן ערמונית בדרגת סיכון נמוכה ונמוכה בינונית.
המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן הערמונית שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא שלך לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן