תופעות לוואי כימותרפיה בסרטן שד

הטיפול הכימותרפי כולל שימוש בתרופות ציטוטוקסיות (אנטי-סרטניות), אשר מטרתן להרוג תאים הנמצאים בשלבי חלוקה, בעיקר תאים סרטנים המפוזרים בגוף.
במקרים של סרטן שד המאובחן בשלב מוקדם הטיפול הכימותרפי נקרא טיפול משלים ו/או טיפול מונע (אדג'ובנטי) והוא ניתן לאחר הסרת הגידול ע"י הליך כירורגי. מטרת הטיפול היא למניעה והפחתת הסיכויים לחזרת מחלה עתידית (גם באברים מרוחקים) במידה ונשארה מחלה מיקרוסקופית.

טיפול כימותרפי בסרטן השד

טיפול כימותרפי במתווה טרום ניתוחי (נאו-אדג'ובנטי) ניתן לנשים עם סרטן שד מתקדם מקומית כדי לאפשר תוצאות כירורגיות טובות יותר. בחולות עם סרטן שד בשלב מחלה גרורתי, מטרת הטיפול הכימותרפי היא לעכב את התפשטות המחלה, להאריך את תוחלת החיים ולהשיג איכות חיים טובה יותר.
הטיפול הכימותרפי ניתן דרך הווריד, או דרך הפה בטבליות, לרוב בפרקי זמן קבועים הנקראים מחזורים. מחזור יכול להיות מנה של תרופה בודדת או שילוב תרופות ביום אחד או יותר, ולאחריו מספר ימים או שבועות ללא טיפול. הזמן בין המחזורים מאפשר התאוששות של הגוף מתופעות הלוואי.
הטיפול הכימותרפי ניתן כטיפול בודד או במשלבים של מספר חומרים פעילים, כאשר סוג הטיפול מותאם עפ"י מאפייני המטופלת, תחלואה נלווית, שלב המחלה, סוג הגידול, קווי טיפול קודמים ופרמטרים נוספים.

הטיפולים הכימותרפיים הנפוצים ביותר בסרטן שד הם:

• אנתרציקלינים (Anthracycline) כגון דוקסורוביצין (Doxorubicin) או אפירוביצין (Epirubicin).
• טקסנים (Taxanes) כגון פקליטקסל (Paclitaxel), דוסטאקסל (Docetaxel).
• אנטי מטבוליטים כגון 5-פלורו-אורציל – 5-FU (5-fluorouracil ) או קפסיטבין (Capacitabine).
• תכשירי אלקילציה (Alkylating agents) כגון ציקלופוספמיד (Cyclophosphamide).
• תכשירים מבוססי פלטינום כגון קרבופלטין (Carboplatin).
כימותרפיה קשורה בדרך כלל לתופעות לוואי שליליות בגלל מנגנון הפעולה הרעיל שאינו ספציפי לתאי הגידול, לכן גם תאים בריאים עלולים להיפגע (כמו תאי שיער, תאי מערכת העיכול ותאי מערכת החיסון). טיפול בכימותרפיה יכול לגרום לעייפות, בחילות, שלשול, פצעים בפה, פגיעה בתאי הדם ונשירת שיער, ולחשוף את החולים לפגיעה מוגברת לזיהומים. רוב תופעות הלוואי הן זמניות ונעלמות לאחר סיום הטיפול. כימותרפיה עלולה לגרום גם לבעיות פוריות ולבעיות לב או ריאות, ולהגדיל את הסיכון ללקות בסרטן נוסף בעתיד. עם זאת, תופעות אלו הן נדירות.
אצל נשים לפני גיל המעבר, כימותרפיה מדכאת את תפקוד השחלות ובכך מפסיקה את ייצור האסטרוגן, ולכן יכולה לגרום לתופעות האופייניות לנשים עם כניסתן לגיל המעבר. ניתן להציע דיכוי זמני של השחלות במהלך הטיפול לנשים שרוצות להישאר פוריות או להימנע מתופעות אלו.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד – אונקוטסט

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score) הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן