אבחון סרטן המעי הגס

תהליך אבחון סרטן המעי הגס מתחיל באיסוף מידע הכולל תסמיני מחלה, בדיקה גופנית, היסטוריה משפחתית, המעידה על מקרי סרטן המעי במשפחה וסדרת בדיקות דיאגנוסטיות. מרבית הגידולים מצויים בחלקו הסופי של המעי הגס ולכן, חלקם יכולים להיות מאובחנים על ידי בדיקה רקטלית (בדיקה ידנית על ידי רופא בפי הטבעת) או בבדיקה אנדוסקופית (בדיקה בה מוחדר צינור גמיש ומצלמה לחלקו הסופי של המעי הגס), לרוב קולונוסקופיה. לצורך אבחנה ודאית של סרטן המעי הגס נדרשת דגימת הממצא החשוד ,כלומר לקיחת ביופסיה.

בדיקות דיאגנוסטיות לגילוי סרטן המעי

קיימות מספר בדיקות דיאגנוסטיות לגילוי סרטן המעי הגס.
בדיקות אנדוסקופיות (אנדו = פנימי, סקופיה = הסתכלות): קולונוסקופיה וסיגמוידוסקופיה.
הבדיקות נבדלות במשך הזמן שהן אורכות ובמידת אי הנוחות העלולה להיגרם לנבדק. הבדיקות מבוצעות תוך כדי טשטוש כך שהן עוברות, במרבית המקרים, ללא קושי מצד הנבדק. כיום מבוצעת בעיקר בדיקת הקולונוסקופיה.
קולונוסקופיה
שיטה המאפשרת לרופא לצפות על כל חלקיו של מהעי הגס כולו על מנת להבחין בנוכחותם של פוליפים או גידולים חשודים. במהלך ההליך ניתן לדגום דגימות לביופסיה ואף לכרות פוליפים.
סיגמואידוסקופיה
שיטה המאפשרת לרופא לצפות במקטע הסיגמואידי (חלקו הסופי) של המעי הגס על מנת להבחין בנוכחותם של פוליפים או גידולים חשודים.

בדיקות דימות לסרטן המעי

כגון סריקת CT (טומוגרפיה ממוחשבת), צילום חזה, MRI (הדמיה באמצעות תהודה מגנטית) וסריקת PET (טומוגרפיה באמצעות פליטת פוזיטרונים), מספקות נתונים מפורטים ומדויקים על המעי הגס ואברים אחרים.

בדיקות דם לאבחון סרטן המעי

בדיקות לסמנים מסוימים המצויים בדם, לדוגמא:
1. CEA (carcinoembryonic antigen) עלול להעיד על נוכחותו של סרטן המעי הגס.
2. ספירת דם כללית עשויה לשלול אנמיה בשל איבוד דם מגידול מדמם.
3. פנל בדיקות מטבוליות – מסייע בהערכת תפקודו של אבר מסוים (כגון הכבד או הכליות).

ביופסיה לאבחון סרטן המעי

במהלך קולונוסקופיה, או הליך כירורגי, נדגמות דגימות רקמה חשודות לממאירות ונשלחות לפתולוג לצורך בדיקה מעמיקה. הפתולוג בוחן את דגימות הביופסיה מתחת למיקרוסקופ ועשוי לבצע בהן גם בדיקות גנטיות/גנומיות.
ביופסיה מבוצעת בכל הפוליפים המוסרים במהלך הקולונוסקופיה וכן ברקמה המוסרת במהלך הליך כירורגי. ביופסיה דרושה לאבחון סרטן והכרחית לקביעת השלב של סרטן המעי הגס.

הדו”ח הפתולוגי לסרטן המעי

הדו”ח הפתולוגי מספק מידע מפורט אודות סרטן המעי הגס הספציפי של המטופל ומאפייניו הביולוגים. מידע זה מתקבל מהבדיקות המתבצעות בדגימת הביופסיה או הדגימה הכירורגית שנלקחו מהגידול והכרחי לקביעת תוכנית הטיפול.
חשוב לדון בדו”ח הפתולוגי עם הרופא המטפל מיד עם קבלת התוצאות.
הדו”ח הפתולוגי עשוי לכלול את המידע הבא:
סוג תאי הגידול: סוג התאים שממנו התפתח הגידול.
דרגת התמיינות הגידול (Grade): מתארת עד כמה תאי הגידול נראים שונה בהשוואה לתאים תקינים של המעי הגס.
עומק הגידול: מהי מידת הפלישה או ההתפשטות של הגידול לתוך הרקמות הסמוכות.
גודל הגידול: בדרך כלל מדווח במילימטרים או בסנטימטרים 1 ס”מ = 10 מ”מ.
שולי הדגימה: כמות הרקמה הבריאה המצויה סביב קצה רקמת הגידול אשר הוסרה במהלך הניתוח
• שוליים שליליים – הגידול הסרטני הוסר לחלוטין במהלך הניתוח
• שוליים חיוביים – ייתכן כי נותרו שאריות של תאים סרטניים לאחר הניתוח

מעורבות של מערכת הלימפה וכלי הדם: האם תאי הסרטן פלשו לתוך כלי הדם ולמערכת הניקוז הלימפטית.
מצב בלוטות הלימפה: האם התגלו תאים סרטניים בבלוטות הלימפה אשר הוסרו במהלך הניתוח.
MMR סטטוס: (Mismatch Repair Mechanism – MMR) בבדיקת MMR מחפשים שינויים בחלבונים השייכים למערכת תיקון טעויות ב- DNA. מערכת זו עלולה להיות פגומה באופן תורשתי או להיפגם באופן נרכש בסוגים מסוימים של סרטן המעי הגס. במידה ונמצא חוסר בביטוי חלבונים אלה בתאי הגידול הסרטני, הגידול מסווג כ- MMR-D (MMR- deficient), כלומר קיים פגם ביכולת של מערכת זו לתקן טעויות ב DNA. כאשר לא נמצא חוסר בביטוי החלבונים, הגידול מסווג כ- MMR-P (MMR- proficient).
גידולים מסוג MMR-D יכולים להוביל לחוסר יציבות של המטען הגנטי בשל אי יכולתם לתקן טעויות ב DNA – סמן גנומי הנקרא MSI-H (MSI-Microsatellite Instability) .
הישנות וסטטוס MMR: המידע אודות סטטוס ה MMR עשוי לסייע לרופא בקבלת החלטות טיפוליות. מחקרים הראו כי חולים עם סרטן המעי הגס בשלב II עם גידול בעל פגם במערכת לתיקון טעויות ב- DNA (MMR- deficient, MMR-D) מצויים בסיכון נמוך יותר להישנות מחלה בהשוואה לחולים המאובחנים עם גידול ללא פגם במערכת לתיקון טעויות ב DNA (MMR- proficient, MMR-P) .
הרשת הלאומית לסרטן בארה"ב, ה- NCCN (National Comprehensive Cancer Network) ממליצה על בדיקת MMR ו-MSI לכל החולים עם היסטוריה משפחתית של סרטן המעי הגס.

המידע הכלול בדו”ח הפתולוגי, בנוסף לגורמים אחרים, לרבות גיל, מצב בריאות כללי, היסטוריה רפואית ומשפחתית שלך – מסייעים למטופל ולרופא בקבלת החלטות טיפוליות באשר לסרטן במעי.

מקורות ספרות
1. Kerr D, Gray R, Quirke P, et al. A quantitative multi-gene RT-PCR assay for prediction of recurrence in stage II colon cancer: selection of the genes in 4 large studies and results of the independent, prospectively-designed QUASAR validation study. American Society of Clinical Oncology (ASCO) Annual Meeting, 2009.

טיפול מותאם אישית בסרטן המעי

בדיקת Oncotype DX® Colon Recurrence Score הינה בדיקה גנומית המספקת הערכה לגבי סיכון ההישנות של סרטן המעי הגס לאחר ניתוח, הן למטופלים עם סרטן המעי הגס בשלב II והן בשלב III A/B.
המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן המעי הגס האישי שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.
אונקוטסט מספקת את הבדיקות המתקדמות ביותר בעולם להתאמת טיפולים.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן