אולפריב סרטן הלבלב

סרטן לבלב הינו הסרטן השביעי בשכיחותו מסוגי הסרטן המאובחנים בישראל1. כאשר בישראל מידי שנה מאובחנים כתשע מאות חולים חדשים 1. 

למרבה הצער, במרבית המקרים, סרטן הלבלב מאובחן בשלב מחלה מתקדמת, מאחר וסימני המחלה אינם ספציפיים ויכולים להצביע על מגוון סיבות, כגון, עייפות, חולשה, כאבי בטן, אבדן תיאבון ועוד.

גורמי הסיכון הידועים לסרטן הלבלב כוללים עישון,  השמנה, סוכרת מסוג 2 , רמת סוכר גבוהה בדם, ורקע תורשתי של מוטציות בגנים BRCA1 אוBRCA2.

כמו  כל סוגי הגידולים, גידול בלבלב נגרם משיבושים גנטיים האחראים על מנגנון חלוקת התא. באופן רגיל ישנה בקרה על חלוקת התא ואם הבקרה משתבשת עלול להתרחש מצב שבו תא מסוים יתחלק ללא הפסק, יצבור עוד שיבושים ויהפוך בסופו של דבר לתא ממאיר.

בשנים האחרונות חל מפנה בטיפול בסרטן לבלב הודות לגילוי מוטציות חדשות שהתרחשו בגידול ופיתוח תרופות ממוקדות מטרה. הטיפול בסרטן הלבלב הוא אחד מסוגי הגידולים עבורו גילויים אלו שיפרו את תוחלת החיים של חלק מהמטופלים.

במחקר רב היקף שפורסם ב-Lancet Oncology, נמצא שבאמצעות ריצוף הדנ"א של רקמת הגידול לצד ריצוף דגימה תקינה תואמת של המטופל, ניתן היה לזהות מוטציות כנגדם קיים טיפול מכוון, בכ-250 מתוך כ- 1000 מטופלים3. המוטציות השכיחות שאותרו בבדיקות בגנים BRCA1/2 עבורם טיפולים מסוג מעכבי PARP ו/או טיפולים כימותרפיים מבוססי פלטינום עשויים להיות יעילים במיוחד. 

משך ההישרדות של מטופלים שטופלו בהתאם למוטציה, היה ארוך בשנה אחת יותר בממוצע, מאשר חולים שלא קיבלו טיפול מותאם או חולים ללא מוטציות ברות טיפול3.

טיפול בסרטן הלבלב

אחד מסוגי הטיפולים הנבדקים כיום בסרטן לבלב  הינם טיפולים מסוג מעכבי פארפ (PARP inhibitors), דוגמא לטיפול כזה הינו אולפריב (שם מסחרי) או לינפרזה (שם גנרי). טיפולים אלו הראו יעילות בחולי סרטן הלבלב בעלי שיבושים גנטיים בגנים BRCA1 ו-4 BRCA2. לפיכך קיימת חשיבות גבוהה לבדוק בחולי סרטן לבלב את המצאות שיבושים אלו ברקמת הגידול. במקרים מסוימים, השיבושים הגנטיים הינם תורשתיים ונמצאים גם ברקמה בריאה של המטופל וניתן לזהותם באמצעות בדיקה המשווה את השיבושים ברקמת הגידול לרקמה הבריאה (דגימת דם) כדוגמת בדיקת Tempus xT  שמציעה חברת אונקוטסט.

במקרים מסוימים קיימים שיבושים בגנים נוספים שאף הם פועלים יחד עם הגנים BRCA1 ו-BRCA2 ועשויים להצביע על התאמה לטיפול עם מעכב פארפ5. בדיקת ה Tempus xT מאפשרת לבדוק את מכלול הגנים הללו הודות להיותה מקיפה מאד והודות לכך שהיא כוללת רכיב הנקרא מדד ה- homologous recombination deficiency (HRD) .

בדיקת ה-HRD , בודקת את השיבושים שחלו בגידול ברמה כוללת ומדד חיובי של בדיקה זו מצביע על התאמה לטיפול עם מעכבי פארפ.

באתר אונקוטסט תמצאו מידע נרחב אודות סרטן הלבלב הכולל טיפולי אימונותרפיה לסרטן הלבלב, סיכויי החלמה למתמודדים עם סרטן הלבלב, לינפרזה לבלב, אדנוקרצינומה לבלב  ועוד.

רפואה מותאמת אישית לסרטן הלבלב

שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקות לאבחון פרופיל מולקולרי רחב לצורך קבלת החלטה מושכלת על אפשרויות טיפול העומדות לרשותך.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן  Tempus xT הינה בדיקה גנומית פורצת דרך המבוצעת על רקמת הגידול בהשוואה לדגימה מרקמה תקינה המיועדת לחולי סרטן בשלב מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את מירב השינויים שהתרחשו בתאי הגידול לכן יכול לסייע להגדלת אפשרויות הטיפוליות הקיימות.

מקורות ספרות:

  1. סרטן הלבלב בישראל https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/pancreas_nov2020.pdf
  2. Mizrahi JD, et al. Pancreatic cancer. Lancet 2020; 395: 2008–20
  3. Pishvaian M, et al. Overall survival in patients with pancreatic cancer receiving matched therapies following molecular profiling: a retrospective analysis of the Know Your Tumor registry trial. Lancet Oncology. Mar 2020.
  4. Golan T, et al. Maintenance Olaparib for Germline BRCA-Mutated Metastatic Pancreatic Cancer. N Engl J Med.
  5. Javle M, et al. Olaparib Monotherapy for Previously Treated Pancreatic Cancer With DNA Damage Repair Genetic Alterations Other Than Germline BRCA Variants

Findings From 2 Phase 2 Nonrandomized Clinical Trials. JAMA Oncol. Published online March 4, 2021

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן