סרטן צוואר הרחם בהריון

הופעה של גידול סרטני במהלך הריון הוא נדיר ויכול להופיע בשיעור של 0.02%-0.1% בשנה.

בשנים האחרונות נצפית עלייה בשכיחות של גידולים סרטניים בנשים בהריון. עלייה זו מקורה, ככל הנראה, בעלייה בשכיחות של נשים מבוגרות בהריון. סוגי הסרטן הנפוצים ביותר בהריון הם סרטן השד, צוואר הרחם, בלוטת התריס, לימפומה ומלנומה.

1-3% מהנשים עם סרטן צוואר הרחם מאובחנות במהלך ההיריון או זמן קצר לאחר הלידה. כמחציתם מאובחנות במהלך ההיריון.

מספר  מחקרים תומכים  בעובדה  כי רמות ההורמונים בהריון כדוגמת האסטרוגן, פרוגסטרון ו- HCG יכולים להאיץ את ההתפתחות של סרטן צוואר הרחם.

התסמינים של סרטן צוואר הרחם כוללים הפרשה נרתיקית בעלת ריח חריף, דימום נרתיקי, כאבים באגן ואנמיה. תסמינים אלו מופיעים גם במהלך הריון תקין ולכן קשה יותר לאבחן סרטן צוואר הרחם במהלך ההיריון. 

אבחון של סרטן צוואר הרחם בהריון

כאשר עולה חשד לסרטן צוואר הרחם מתבצע בירור ראשוני באמצעות בדיקת פאפ. ממחקרים עולה כי, ככל הנראה, אין הבדל ברגישות הבדיקה באיתור נגעים בצוואר הרחם, בין נשים בהריון לנשים שאינן בהריון.

לצורך אבחנה של סרטן צוואר הרחם יש צורך בבדיקה אבחנתית על רקמת תאים החשודה  לממאירות.  דגימת תאים מצוואר הרחם ,מתבצעת באמצעות קולפוסקופיה. בדיקה זו קשה יותר לביצוע במהלך הריון ולכן במידת הצורך, מומלץ לבצען בטרימסטר הראשון או השני להריון.

ביופסיה של צוואר הרחם, באמצעות קולפוסקופיה אינה מעלה את הסיכון לסיבוכי הריון כמו הפלה או לידה מוקדמת. יחד עם זאת, כאשר הביופסיה נעשית על שטח גדול מדי או בצורה עמוקה מדי, הדבר יכול להוביל לדימום משמעותי ואף להפלה. 

טיפול בסרטן צוואר הרחם במהלך ההיריון

 הטיפול בסרטן צוואר הרחם במהלך ההיריון, תלוי בגיל ההיריון ובשלב הגידול. בגידולים המתגלים לקראת סוף ההיריון או בכאלה שמתגלים בשלב מוקדם מאוד של המחלה, ניתן לחכות עם הטיפול עד לאחר הלידה. בגידולים קטנים מאוד המוגבלים לצוואר הרחם ניתן לבצע קוניזציה, הליך שבו מסירים את התאים הסרטניים מצוואר הרחם. הליך זה ניתן לביצוע גם במהלך הריון. עם זאת, מחקרים הראו כי נשים שעברו קוניזציה של מעל 1 ס"מ, היו בסיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת ולמשקל נמוך של היילוד. כריתה רדיקלית של צוואר הרחם אינה מומלצת במהלך ההיריון.

במקרים מסוימים, בגידולים שמאובחנים בשלב מתקדם, יש צורך בטיפול נוסף לאחר הניתוח הכולל כימותרפיה ו/או הקרנות.

במידה והאישה מעוניינת להמשיך בהריון, ניתן לטפל בכימותרפיה, אך מומלץ לעשות זאת עד שבוע 33 להריון.

ההשפעה של כימותרפיה על העובר תלויה בסוג הכימותרפיה והמינון שבו היא מועברת מהאם לעובר. ככלל, מתן טיפול כימותרפי בשלב שבו איברי העובר סיימו להתפתח, עלול להוביל לפגיעה בגדילת העובר ובאיברים שונים כמו עיניים, איברי מין, מערכת העצבים המרכזית ומערכת הדם.

לרב, ניתוח קיסרי היא הדרך המועדפת ללידה בנשים עם סרטן צוואר הרחם בהריון.  

טיפולים ביולוגים בסרטן צוואר הרחם

טיפולים ביולוגיים מכווני מטרה כדוגמת אווסטין (בווציזומאב) וטיפולים אימונותרפיים כדוגמת קיטרודה (פמברוליזומאב), הניתנים לטיפול בנשים עם סרטן צוואר הרחם לא נחקרו בנשים בהריון, אך במחקרים בבעלי חיים נמצא כי תרופות אלו בעלות השפעות שליליות על תקינות ההיריון והתפתחות העובר.

בנוסף קיימים טיפולים ביולוגיים חדשניים מסוג טיפולים מותאמים אישית או מוכווני מטרה הנבדקים במחקרים קליניים בהתאם לשינויים גנומיים המזוהים ברקמת הגידול של סרטן צוואר הרחם. קיימות כיום בדיקות להתאמת טיפולים לסרטן היודעות לאתר את אותם שינויים ולדווח על טיפולים מתאימים ו/או מחקרים קליניים. עם זאת, לרוב לא יינתנו טיפולים אלו במהלך ההיריון ומטרת הבדיקה תהיה לאפשר החלטה טיפולית עתידית שכן טיפולים אלו מיועדים למטופלות רק לאחר סיום ההיריון.  חברת אונוקטסט מציעה בדיקות גנומיות מתקדמות הכוללות את Tempus xT, Oncotype MAP ו-Guardant360.

Beharee N et al. Diagnosis and treatment of cervical cancer in pregnant women. Cancer Med. 2019 Sep; 8(12): 5425–5430

Oncotest - רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם סרטן

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המתקדמות למיפוי גנומי לסרטן לצורך התאמת טיפול חדשני באופן אישי למטופל. הבדיקות מיועדות לחולי סרטן עם גידולים מוצקים או ממאירויות המטולוגיות בשלבי מחלה מתקדם.

המידע המתקבל מהבדיקות מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

באתר תמצאו גם מידע אודות בדיקות להתאמת טיפולים לסרטן,בדיקות גנומיות לסרטןטיפול חדשני בסרטןטיפול הורמונלי בסרטןבדיקה גנטית לסרטן תורשתי ועוד.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן