טיפול ביולוגי בסרטן הערמונית

טיפול הורמונלי, גידולים בערמונית מונעים על פי רב על ידי הורמוני המין הזכרי הנקראים אנדרוגנים, כמו הטסטוסטרון. בשל כך, הטיפול בגברים עם סרטן ערמונית מתקדם מושתת בדרך כלל על טיפול הורמונלי או לייתר דיוק, טיפול מניעה של אנדרוגנים (ADP: androgen deprivation therapy) או טיפול המדכא יצירה של אנדרוגנים (androgen suppression therapy).
אחת הדרכים להורדת רמות האנדרוגנים בגוף היא על ידי כריתה של האשכים או באמצעות טיפולים המונעים מהאשכים לייצר אנדרוגנים או חוסמים את דרך פעולתם. תופעות הלוואי של טיפול זה עשויות לכלול גלי חום, אובדן חשק ותפקוד מיני, עלייה במשקל, הגדלת חזה ואובדן מסת עצם.
טיפולים אלו יעילים במרבית החולים, וניתן בדרך זו לשלוט בצורה טובה בהתקדמות המחלה לתקופה מסוימת. בתקופה זו, יש צורך במעקב צמוד, כאשר בדיקת ה- PSA בסרום מהווה אינדיקציה טובה לתגובת החולה לטיפול.
אם המחלה מתקדמת למרות הטיפול ההורמונלי הסטנדרטי, קיימים סוגי טיפולים הורמונליים נוספים, הניתנים כקו טיפול שני או מעבר לטיפולים ככימותרפיים.
"סרטן ערמונית עמיד להורמונים" (CRPC: Castrate-resistant prostate cancer) הינו מצב שהגידול אינו מגיב לטיפול ההורמונלי וקיימת התקדמות של המחלה הקיימת ו/או מצב של התווספות גרורות חדשות למרות הטיפול.
קיימים סוגים שונים של טיפולים הורמונליים לסרטן ערמונית מתקדם, המפחיתים את רמת האנדרוגנים בגוף המטופל.

טיפולים הורמונליים בסרטן הערמונית - קו ראשון

• אגוניסטים של GnRH (GnRH agonists) – נקרא גם LHRH: תרופות אלו מורידות את רמת הטסטסטורון המיוצרת באשכים. בטיפול זה, ישנה תחילה תופעה של עלייה זמנית ברמות הטסטוסטרון וכתוצאה מכך התלקחות הגידול. על מנת למנוע תופעה זו, ניתן ליטול במקביל כדורים אנטי-אנדרוגנים.
תרופות אגוניסטים של GnRH כוללות: לאופרורלין – Leuprorelin acetate, גוסרלין – Goserelin, לויפרורלין – Leuprorelin, טריפטורלין – Triptorelin ובוזרלין – Buserelin.
• אנטגוניסטים של GnRH (GnRH antagonists) – אנלוגיים החוסמים את הקולטן GnRH וכתוצאה מכך חלה ירידה מיידית בהפרשת ה- LH וה- FSH. אנלוגיים אלו פועלים מהר יותר מהאגוניסטים של GnRH ולא גורמים להתלקחות הגידול. התרופה הקיימת היום מסוג זה היא דגרליקס – Degarelix.
תופעות הלוואי של אגוניסטים ואנטגוניסטים של GnRH הן דומות וכוללות: היעדר חשק מיני, אין אונות, כיווץ האשכים, גלי חום, הגדלת רקמת שד, אוסטאופורוזיס, אנמיה, ירידה במסת שרירי, עלייה במשקל, עייפות, דיכאון ועוד.
• אנטי-אנדרוגנים (Anti androgens) – טיפול בו התרופה חוסמת את הקולטן לטסטוסטרון על גבי התאים ולכן חוסמת את פעילות הטסטוסטרון על תאים אלו. לדוגמא: ביקלוטאמיד – Bicalutamide, פלוטאמיד ,Flutamide אנזלוטאמיד – Enzalutamide. תרופות אנטי אנדרוגניות חדשות כוללות: אנזלוטאמיד – Enzalutamide, אפאלוטאמיד – apalutamide ודארולוטאמיד – darolutamide.
לעיתים קרובות משתמשים באנטי-אנדרוגנים בלבד כטיפול הורמונלי לסרטן ערמונית גרורתי. כמו כן, הם ניתנים שבוע או שבועיים לפני טיפול באגוניסטים של GnRH, על מנת לסייע במניעת התלקחות הגידול.
טיפולים הורמונליים אלו הניתנים בקו ראשון מקטינים את יצירת האנדרוגנים באשכים. אך תאים ברקמות אחרות כמו בבלוטת יותרת הכליה ותאי הערמונית עצמם עדיין יכולים לייצר הורמוני מין זכריים שמשפיעים על הגידול הסרטני. לצורך דיכוי הפרשת ההורמונים מתאים אלו ניתנים טיפולים הורמונליים קו שני.

טיפולים הורמונליים בסרטן הערמונית - קו שני

כיום קיימים טיפולים הורמונליים חדשים מדור שני, הפועלים באמצעות דיכוי ייצור ההורמונים באשכים ובבלוטת יותרת הכליה, כמו אבירטרון – Abiraterone. טיפול זה, מעכב את האנזים cytochrome P450 17 alpha-hydroxylase, המשתתף בסינתזה של טסטוסטרון מכולסטרול. תרופות נוספות המשמשות כקו טיפול שני הן: אנזלוטאמיד – Enzalutamide וקטוקונאזול- Ketoconazole. תרופות אלו מלוות בתופעות לוואי שונות כולל: כאבי מפרקים, לחץ דם גבוה, בצקות, גלי חום, בחילות, הקאות, שלשולים, פריחה ועוד.
מרבית הגידולים של סרטן הערמונית הופכים עם השנים לעמידים לטיפולים הורמונליים.

טיפול ביולוגי בסרטן הערמונית - אונקוטסט

טיפול ביולוגי בסרטן הערמונית - מכוון מטרה

בדומה לכל הגידולים הסרטניים, גם בסרטן הערמונית ניתן לזהות שינויים בדנ"א בתאי הגידול. שינויים אלה, או בשמם המקצועי מוטציות, עלולים להיות תורשתיים או נרכשים במהלך חיי האדם בתאים שייצרו את הגידול הסרטני. זיהוי הפרופיל הגנטי של הגידול, הכולל את מגוון המוטציות שהתחוללו בו והבנתם, אפשרו פיתוח טיפולים מכווני מטרה. גישה זו מאפשרת התאמה של טיפול תרופתי כנגד מוטציה ספציפית ללא קשר לסוג הגידול ומיקומו בגוף.

מעכבי PARP

תרופות ממשפחת מעכבי PARP כגון אולפאריב – olaparib או רוקפריב – rucaparob ניתנות לחולים הנשאים למוטציה בגנים BRCA1/2. אנזימי PARP וחלבוני BRCA1/2 באופן תקין מעורבים במנגנון תיקון נזקי דנ"א בתוך התאים. מוטציות בגנים BRCA1/2 גורמים להפרעה במנגנון תיקון הדנ"א. ולכן, בתאי הגידול עם מוטציה בגנים BRCA1/2, חסימת של מסלול ה PARP מקשה מאוד על תאי הגידול לתקן את נזקי הדנ"א בהם, מצב המוביל למוות של תאים אלו.
תופעות הלוואי של מעכבי PARP כוללות: בחילות, הקאות, שלשולים, עייפות, חוסר תיאבון, אנמיה, פריחה, שיעול וקוצר נשימה ועוד.

אימונותרפיה

אימונותרפיה היא שיטת טיפול חדשנית בטיפול בסרטן, שבה משתמשים ביכולות של מערכת החיסון כדי להשמיד תאים סרטניים.
סיפולאוסל- טי – Sipuleucel-T היא תרופה אימונותרפית מותאמת אישית למטופל עם סרטן ערמונית מתקדם שאינו מגיב להורמונים. טיפול זה הוא ייחודי לכל אדם ולצורך הכנתו נלקחים תאי דם לבנים מהחולה עצמו. תאים אלה מועברים למעבדה שבה הם נחשפים לחלבון מיוחד המיוצר בתאי סרטן הערמונית המכונה PAP – prostatic acid phosphatase. לאחר מכן, תאי הדם הלבנים האלה מוחזרים באמצעות עירוי לחולה. תהליך זה חוזר על עצמו מספר פעמים. תאי דם לבנים אלה, מסייעים לתאים אחרים במערכת החיסונית של החולה לתקוף את תאי סרטן הערמונית.
תופעות לוואי נפוצות של טיפול זה כוללות חום, עייפות, כאבי פרקים, בחילות וכאבי ראש.

פמברוליזומאב– Pembrolizumab (קיטרודה – Keytruda) –

פמברוליזומאב היא תרופה ממשפחת מעכבי checkpointהחוסמת את החלבון PD-1, חלבון הנמצא על תאי T ובכך מאפשרת למערכת החיסונית לתקוף את תאי סרטן הערמונית .
במאי 2017 הכריז מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA, כי התרופה האימונותרפית, שבה החומר הפעיל הוא פמברוליזומאב, אושרה לטיפול בהתאם לסמן ביולוגי המצביע על אי יציבות גנומית גבוהה (MSI-H) או על מנגנון תיקון דנ"א פגום (dMMR) וזאת ללא קשר לסוג הגידול ומיקומו בגוף. הכרזה זו באה בעקבות ממצאי מחקרים שפורסמו בשני המגזינים 2NEJM ו- Science 3 אשר ביססו את הקשר בין המדדים אי יציבות גנומית (MSI) ועומס מוטציות (TMB) ב15- סוגי גידולים שונים לבין הצלחת הטיפול האימונותרפי.

ב-2018 הוכנסו לסל התרופות בישראל, תרופות אימונותרפיות ממשפחת מעכבי checkpointכדוגמת פמברוליזומאב לחולי סרטן הערמונית, שהגידול שלהם מבטא סמנים ביולוגים המצביעים על אי יציבות גנומית גבוהה (MSI-H) או על מנגנון תיקון דנ"א פגום (dMMR).

References:
2. Le et al., PD-1 Blockade in Tumors with Mismatch-Repair Deficiency NEJM 2015
3. Le et al. Mismatch-repair deficiency predicts response of solid tumors to PD-1 blockade, Science June 2017

טיפול מותאם אישית בסרטן הערמונית - אונקוטסט

בדיקת Genomic Prostate Score (GPS), הבדיקה הגנומית היחידה שפותחה ותוקפה עבור גברים שאובחנו עם סרטן ערמונית בדרגת סיכון נמוכה ונמוכה בינונית.
המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן הערמונית שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא שלך לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן