סרטן שד טריפל נגטיב – סיכויי החלמה

סרטן השד הוא הגידול הנפוץ ביותר בקרב נשים וכולל מספר תתי סוגים. אחד מתתי הסוגים האלו הוא סרטן שד מסוג טריפל נגטיב, הנחשב לאגרסיבי ביותר מבין תתי הסוגים. כ 15% מכלל המאובחנות עם סרטן שד מדי שנה, מאובחנות עם סרטן שד מסוג זה, והוא מעט נפוץ יותר בקרב נשים צעירות מגיל 40 או נשאיות של שינויים גנטיים פתוגניים בגןBRCA1.

לאחר זיהוי גוש חשוד בשד, נלקחת ממנו ביופסיה – דגימה באמצעות מחט לצורך בדיקה פתולוגית. בבדיקה זו מבצעים צביעות לאפיון סרטן השד: לקולטנים להורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון ולקולטן .HER2 איפון תת הסוג מספק מידע החיוני לצורך תכנון הטיפול בסרטן השד. גידול בו אין ביטוי לקולטנים להורמונים ולקולטן HER2 נחשב טריפל נגטיב- "שלילי" לשלושת הסמנים הביולוגים שנבדקו, ולכן גידול מסוג זה לא יגיב לטיפולים אנטי הורמונליים   ו/או לטיפולים ביולוגיים  ממוקדים כנגד הקולטן Her-2 . לכן הטיפול בסרטן שד מסוג זה מבוסס בעיקרו על כימותרפיה .

האמצעי היעיל ביותר לריפוי הוא אבחון מוקדם של סרטן השד מאחר וככל שאבחון סרטן השד יעשה בשלב מוקדם יותר- סיכויי ההחלמה גבוהים יותר.

שיעור ההישרדות בסרטן שד מסוג טריפל נגטיב

שיעור ההישרדות הוא מושג שמבטא את סיכויי ההחלמה מהמחלה, כלומר מהו אחוז האנשים עם אותו סוג של סרטן שד באותו שלב מחלה, שעדיין בחיים לאחר פרק זמן נקוב (בדרך כלל 5 שנים), מרגע האבחון הראשוני , והוא שונה עבור תתי סוגים שונים של סרטן שד. שיעור הישרדות הוא הערכה המסתמכת על נתונים ממחקרים קליניים על מספר גדול של אנשים עם סוג סרטן מסוים אך אינם יכולים לנבא את מהלך המחלה עבור המטופלת המסוימת ושיעור ההישרדות אינו מעיד על סיכויי ההחלמה האישיים של המטופלת. הנתונים הללו יכולים להיות מבלבלים ולהוביל לשאלות נוספות, שכדאי לדון בהן עם הרופא המטפל.

לפי נתונים ממאגר המידע האמריקאי SEER (Surveillance, Epidemiology and End Results) של המכון הלאומי לסרטן (National Cancer Institute) הכוללים מקרי סרטן השד שאובחנו בשנים 2013-2019 – שיעור ההישרדות של סרטן השד מסוג טריפל נגטיב לאחר 5 שנים הוא 77.6%. שיעור זה משתנה בהתאם לשלב המחלה – שיעור ההישרדות של סרטן השד טריפל נגטיב שאובחן בשלב מקומי (לא התפשט מעבר לרקמת השד) הוא 91.8%, בשלב מקומי מתקדם (התפשט מהשד לרקמות סמוכות או לבלוטות הלימפה) הוא 66.2%, ובשלב מתקדם (התפשט לאיברים מרוחקים) הוא 12.8%.

טיפול בסרטן שד טריפל נגטיב

בעשורים האחרונים חלה התקדמות מרשימה בהבנת המנגנונים המולקולריים המניעים את התפתחות סרטן השד. הבנה זו הובילה לזיהוי סמנים ביולוגים המאפיינים סוגי גידולים שונים ולפיתוח של תרופות ממוקדות כנגד סמנים ביולוגים אלו או כנגד תהליכים ביולוגים משמעותיים להתפתחות התא הסרטני. כך, אם בעבר מרבית חולות סרטן השד טופלו באופן אחיד על ידי משלב של תרופות כימותרפיות, כיום, הטיפול בחולות עם סרטן שד מתבצע לרוב על בסיס המאפיינים בטיפול ביולוגי של הגידול בגישה הנקראת "רפואה מותאמת אישית" או "רפואה מדויקת" Precision medicine .

הטיפולים החדשניים בסרטן שד טריפל נגטיב שנכנסו לשימוש בעשור האחרון כוללים אימונותרפיה  ומעכבי PARP. בנוסף, חוקרים בוחנים תרופות נוספות אשר מטרתן לשבש או לחסום מסלולים ביולוגיים משמעותיים להתפתחות הסרטן, כגון מסלול ה PI3K/AKT/mTOR  או EGFR. טיפולים אלו ונוספים יוכלו בתקווה להגדיל את שיעור ההישרדות של מטופלות שאובחנו עם גידולי סרטן שד מסוג טריפל נגטיב בשלב מוקדם ולהאריך את חיי המטופלות שאובחנו בשלב גרורתי.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן