סרטן השד עם HER2 חיובי

סרטן שד היא מחלה הטרוגנית, כלומר קיימים מספר סוגי סרטן שד הנבדלים זה מזה מבחינת  הפרופיל הביולוגי. לאחר זיהוי גוש חשוד בשד, בבדיקת ממוגרפיה שגרתית או כאשר המטופלת חשה בו בעצמה ופונה לבירור, נלקחת דגימת מהגוש החשוד בשד -ביופסיה לצורך בדיקה פתולוגית. בבדיקת ביופסיה בשד בוחנים את הרקמה החשודה תחת מיקרוסקופ על מנת לאבחן האם הממצא החשוד אכן סרטן חודרני או ממצא שפיר. בנוסף ומבצעים על רקמת הגידול צביעות האופייניות לסרטן שד: לקולטן HER2 ולקולטנים להורמוני המין אסטרוגן ופרוגסטרון. צביעות אלו מאפיינות סוג הגידול בשד החיוני לצורך תכנון הטיפול. בכ-15-20% מגידולי סרטן השד יזוהה גידול עם ביטוי יתר של הקולטן  HER2- כלומר רמת ביטוי של קולטן  זה בתאים גבוהה במיוחד מעבר לזו שבתאי רקמת שד תקינה. גידולים אלו מסווגים כגידולים חיוביים ל HER2 (HER2 positive tumor), וחלקם הגדול (כ 60-70% מהם) יבטאו ביתר גם קולטנים להורמונים. הדו"ח הפתולוגי במקרה של גידול המבטא ביתר את הקולטן HER2 יציג בין היתר מידע על מידת ביטוי הקולטן HER2 : ביטוי גבוה יזוהה כ HER2 +3, וביטוי גבולי יזוהה כ  HER2 +2 וידרוש ביצוע בדיקה נוספת בשיטת  FISH/IHC בכדי לוודא שמדובר בגידול חיובי ל-HER2.

מהו הקולטן ל-HER2?

הקולטן ל HER2 (קיצור של human epidermal growth factor receptor 2) הוא חלבון הממוקם על מעטפת התא במספר איברים כולל השד, העור, המעי, דרכי הנשימה ודרכי השתן. בעקבות הפעלתו על ידי סיגנל חיצוני הגורם לזיווג של קולטנים ל HER2 על פני ממבנת התא , הקולטנים המוצמדים מעבירים מגוון אותות (סיגנלים) לתוך התא ועד לגרעין התא, המעודדים את התחלקותו והישרדותו של התא. כאשר הקולטן ל-HER2 מבוטא ביתר, היצמדות של זוגות קולטנים אלה מתרחשת ללא צורך בסיגנל חיצוני ולפיכך הבקרה על תהליכים חשובים אלו נאבדת ונוצר גידול של תאים שמשגשגים ללא שליטה. גידולים נוספים אחרים שבהם מתרחשת תופעה של ביטוי ביתר של הקולטן HER2 הם סרטן שחלות, סרטן הקיבה, סרטן הריאות, ועוד.

הטיפול בסרטן שד חיובי ל-HER2

גידולי שד המבטאים ביתר את הקולטן HER2 נחשבים אגרסיביים יותר ועם דרגת סיכון גבוהה יותר להישנות המחלה ולשליחת גרורות לאיברים אחרים. עם זאת, הבנת תפקידו המרכזי של הקולטן ל   HER2 בגידולי השד המבטאים אותו ביתר הובילה לפיתוח תרופות ביולוגיות ממוקדות נגדו- תרופות ביולוגיות ממוקדות מטרה  .

תרופות מטרה ממוקדות כנגד הקולטן ל-HER2 מעכבות את הפעלתו והעברת האיתות דרכו בכמה אופנים:

  1. על ידי קישור של נוגדן לחלק החיצוני שלו, כדוגמת התרופות – הרצפטין -טרסטוזומאב Trastuzumab; Herceptin), פרג'טה (פרטוזומאב Pertuzumab; Perjeta ).[\
  2. על ידי קישור של מולקולה קטנה (תרופה) לחלק התוך תאי שלו, כדוגמת התרופה טייקרב (לפטיניבTykerb; Lapatinib ).
  3. שילוב של נוגדן המעכב את הקולטן HER2 עם טיפול כימותרפי שפועל בתוך התא הסרטני, עוצר את חלקותו ומעודד את מותו, כדוגמת התרופה קדסיילה (T-DM1; Kadcyla).


כיום, טיפולים ביולוגים ממוקדי HER2 אלו מהווים את הבסיס לטיפול בסרטן שד חיובי ל HER2. בנוסף, טיפול חדשני בסרטן שד חיובי ל HER2 בשם אנהרטו (Enhertu)  נכנס לסל הבריאות עבור מטופלות בשלב מתקדם, וטיפולים נוספים נמצאים בשלבי פיתוח. יש לציין שכאשר הגידול מאובחן גם עם ביטוי חיובי של קולטנים להורמונים – יתכן והטיפול יכלול גם טיפול הורמונלי.

בהתאם לשלב המחלה ולמאפיינים הקליניים והפתולוגים של הגידול ימליץ הרופא המטפל על טיפול תרופתי טרום ניתוחי או על ניתוח ואחריו טיפול משלים (אדג'ובנטי). מטרת הטיפול המשלים, היא לשפר את הסיכויים להחלמה מלאה מהמחלה והוא יכול לכלול טיפולים כימותרפיים לסרטן השד / טיפול הורמונלי בסרטן השד וזאת בנוסף טיפולי קרינה לבית החזה ובלוטות הלימפה

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן