מידע על סרטן שד חיובי ל-HER2

בשנים האחרונות המודעות לחשיבות האבחון המוקדם של סרטן השד הולכת וגדלה. עובדה זו הגדילה את הסיכויים לאבחון המחלה בשלביה המוקדמים, לעיתים אף לפני שנשלחו גרורות לקשריות הלימפה. במקרים אלו סיכויים גדולים יותר להשגת ריפוי באמצעים כירורגיים ובעזרת טיפולים תרופתיים לפני ו/או אחרי הניתוח.

לאחר זיהוי גוש חשוד בשד באמצעי דימות כגון ממוגרפיה, אולטרסאונד, MRI וכדומה, נלקחת דגימה (ביופסיה) עבור בדיקה פתולוגית שתאבחן האם מדובר ברקמה שפירה או ממאירה, ואם אכן ממאירה האם הגידול חודרני או לא חודרני (in situ). בנוסף, הדו"ח הפתולוגי יכלול גם מידע על נוכחות של קולטנים מסוג HER2 (נקרא גם ERBB2) וכן של קולטנים להורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון. הנתונים האלו משמשים כדי להעריך את מידת האגרסיביות של הגידול והם חיוניים לתכנון הטיפול.

סרטן שד הוא סרטן הטרוגני הכולל תתי סוגים הנבדלים ביניהם מבחינה ביולוגית. ההבדלים בין תתי הסוגים נבדלים גם במידת האגרסיביות, מידת הסיכון להישנות המחלה ובעיקר בסוג הטיפולים המתאימים להם. כ 15-20% מגידולי סרטן השד מבטאים ביתר  את הקולטן HER2 בכמות גדולה מהרגיל; גידול כזה נחשב "גידול חיובי ל HER2" (HER2- positive). בכ 60-70% מהם יהיה גם ביטוי ביתר של קולטנים להורמונים (אם יש ביטוי ביתר של קולטנים לאסטרוגן וגם של קולטנים לפרוגסטרון הגידול נקרא טריפל פוזיטיב). הקולטן HER2 ממוקם במעטפת התא והפעלתו על ידי סיגנל חיצוני מעודד שגשוג והישרדות של התא הסרטני. לכן ביטוי ביתר של קולטן  זה יכול להוביל לכך שהגידול עלול לגדול ולשלוח גרורות מהר יותר, כך שגידול חיובי ל HER2 נחשב אגרסיבי יותר.

טיפול בסרטן שד חיובי ל-HER2

הבנת התפקיד המרכזי של הקולטן ל HER2 בגידולי שד המבטאים אותו ביתר הובילה לפיתוח תרופות ממוקדות נגדו , כגון טרסטוזומאב (Trastuzumab; Herceptin), פרטוזומאב (Pertuzumab; Perjeta) , קדסיילה (Kadcyla; T-DM1) ועוד. כולן "עוצרות" את פעילותו ולכן תורמות בהפחתת הסיכון להתקדמות והישנות המחלה. כיום, טיפולים אלו נחשבים הבסיס לטיפול בסרטן שד חיובי ל HER2. חסימת פעילות  הקולטן ל HER2 מושגת בכמה דרכים: מניעת העברת האיתות של הקולטן אל תוך התא על ידי קישור של נוגדן לחלק החיצוני של הקולטן או על ידי קישור של מולקולה קטנה (תרופה) לחלק התוך תאי של הקולטן, ושילוב של נוגדן המעכב את הקולטן HER2 עם מרכיב כימותרפי שפועל בתוך התא הסרטני.

כאשר הגידול מאובחן גם עם ביטוי חיובי של קולטנים להורמונים המשמעות היא שניתן לטפל גם עם תרופות המיועדות להפחתת ההשפעה של ההורמון אסטרוגן על רקמת הגידול.

בהתאם לשלב המחלה ולמאפיינים הקליניים והפתולוגים של הגידול הרופא המטפל ימליץ על טיפול תרופתי טרום ניתוחי או על ניתוח ללא טיפול טרום ניתוחי. בנוסף, מעבר להסרת הגידול בניתוח, נשאלת השאלה, האם יש להוסיף טיפול נוסף – טיפול אדג’ובנטי (הנקרא גם טיפול משלים/מונע). מטרת הטיפול האדג’ובנטי היא לשפר את הסיכויים להחלמה מלאה מהמחלה. טיפול זה מקטין את מידת הסיכון להישנות המחלה וכולל טיפולי קרינה לבית החזה ובלוטות הלימפה, טיפולים כימותרפיים לסרטן השד, טיפולים הורמונליים לסרטן השד, וטיפולים ביולוגיים לסרטן השד.

ההחלטה האם לשלב בנוסף לטיפול הממוקד כנגד HER2 גם טיפול כימותרפי טרום ניתוחי או משלים במקרים של סרטן שד חיובי ל HER2 בשלביו במוקדמים אינה פשוטה, וחייבת להביא בחשבון את התועלת הצפויה מתוספת של כימותרפיה בהפחתת הסיכון להישנות המחלה מצד אחד, ואת הרעילות, התחלואה ותופעות הלוואי הקשורות בטיפול בכימותרפיה בסרטן שד, מצד שני.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד

לאור האגרסיביות המוגברת של גידולים המבטאים ביתר את הקולטן HER2 במרבית המקרים יומלץ להוסיף טיפול כימותרפי בנוסף לטיפולים ממוקדים כנגד HER2 (ולטיפולים הורמונליים במקרים בהם יש גם ביטוי יתר של קולטנים להורמונים).

במקרים בהם הגידול קטן מתחת ל 2 ס"מ וללא מעורבות מחלה בבלוטות הלימפה ( שלב 1) – ניתן להסיר את הגידול בניתוח ולאחר מכן לטפל בטיפול משלים הכולל טיפול ממוקד כנגד HER2 ובכימותרפיה . במקרים בהם הגידול גדול מ 2 ס"מ ו/או קיימת מעורבות מחלה בקשריות הלימפה ( שלב 2 ו 3) , ניתן לטפל בטיפול טרום ניתוחי (נאו אדג'בנטי) הכולל טיפול ממוקד כנגד HER2 ובכימותרפיה (לרוב בשני סוגי כימותרפיה). מטרת הטיפול הנאו אדג'ובנטי היא הקטנת הגידול ושיפור הסיכויים להצלחת ניתוח משמר שד. בנוסף, המתווה הזה מאפשר להעריך את סיכוי התגובה של הגידול לטיפול במתווה טרום ניתוח; אם לאורך הטיפול הנאו אדג'בנטי הגידול לא יקטן, ואף יגדל, ייתכן ויהיה צורך להחליף טיפול או לנתח. 

במחלה המוגדרת  קלינית שלב 1, מחקרים שונים מצביעים על סיכויי הישנות מחלה נמוכים עבור חולות בסיכון קליני נמוך עם טיפול שכולל כימותרפיה מסוג אחד בלבד (טקסן) והגעה לתגובה פתולוגית מלאה עם טיפולים מופחתי או נטולי כימותרפיה 1-6. כלומר, חלק מהחולות לא יפיקו תועלת משני סוגי כימותרפיה וחלקן אף יכולות לקבל פחות סבבים של טיפול בכימותרפיה אחת. המשמעות היא שחלק מהמטופלות יכולות להימנע מעצמת טיפול גבוהה ומהרעילות הנלווית לו מבלי להגביר את סיכויי הישנות המחלה שלהן. עד לפני מספר שנים, הרופאים העריכו את סיכוי הישנות  המחלה או את מידת יעילות הטיפול הכימותרפי רק באמצעות בחינת הקריטריונים הקליניים והפתולוגיים, כמו גיל האישה, גודל הגידול, דרגת התמיינות תאי הגידול וקיום או אי קיום מעורבות מחלה בקשריות הלימפה. בשנים האחרונות,  בדיקות גנומיות הפכו למשמעותיות ביותר בכל הקשור להחלטות טיפוליות בסרטן שד המאובחן בשלב מוקדם המבטא ביתר קולטנים להורמונים ושלילי ל HER2. ראו בדיקת אונקוטייפ שד. כעת, קיימת בדיקה גנומית אשר מספקת מידע ביולוגי היכול לסייע בהחלטות טיפוליות לגידולים המבטאים ביתר את הקולטן HER2 (חיוביים ל HER2). הבדיקות מתבצעות על רקמת הגידול מהשד שהוסרה בביופסיה או בניתוח. בבדיקה הגנומית נמדדים ביטויים של מספר גנים הקשורים בהתנהגות הגידול, כולל מידת הסיכוי שלו להגיב לטיפולים ממוקדים כנגד HER2 ובכימותרפיה. הבנה של הביולוגיה הייחודית של הגידול עוזרת להבין טוב יותר את מידת האגרסיביות של הסרטן הספציפי ומהו הטיפול המתאים לפני או אחרי ניתוח.
בדיקת HER2DX  היא בדיקה גנומית שפותחה ותוקפה לצורך הערכת הסיכון להישנות מחלה והערכת מידת התגובה הצפויה לטיפול טרום ניתוחי מבוסס טיפול ממוקד כנגד HER2 וכימותרפיה בקרב חולות עם סרטן שד, המאובחנות בשלב מוקדם של המחלה והגידול מבטא ביתר קולטני HER2 ללא קשר לביטוי הקולטנים להורמונים.

רפואה מותאמת אישית בסרטן השד

בדיקת HER2DX  היא הבדיקה הגנומית היחידה (2023) שהוכחה כבעלת יכולת לנבא את הסיכון להישנות מחלה וגם  את הסיכוי לתגובה פתולוגית מלאה באמצעות טיפולים טרום-ניתוחיים הכוללים טיפול ממוקד כנגד HER2 וכימותרפיה בקרב חולות עם סרטן שד, המאובחנות בשלב מוקדם של המחלה המבטא ביתר קולטני HER2. קביעת הפרופיל המולקולרי מסייע בתכנון טיפול מותאם אישית ומדויק יותר בסרטן השד, תוך הערכת הסיכון להישנות מאוחרת של המחלה והתועלת הצפויה מטיפולים טרום-ניתוחיים.

אונקוטסט מספקת את הבדיקות המתקדמות ביותר בעולם להתאמת טיפולים למתמודדים עם מחלת הסרטן.

מקורות ספרות

  1. Chang J, Mayer I, Forero-Torres A, Nanda R, Goetz M, Rodriguez A, Pavlick A, Wang T, Hilsenbeck S, Gutierrez C, Schiff R, Osborne C, Rimawi M. (2011). TBCRC 006: A multicenter phase II study of neoadjuvant lapatinib and trastuzumab in patients with HER2-overexpressing breast cancer. J Clin Oncol 29. 10.1200/jco.2011.29.15_suppl.505. J Clin Oncol 2013 May 10;31(14):1726–31.
  2. Rimawi M, Niravath P, Wang T, et al. TBCRC 023: A randomized phase II neoadjuvant trial of lapatinib plus trastuzumab without chemotherapy for 12 vs. 24 weeks in patients with HER2-positive breast cancer. Clinical Cancer Res. 2019 Oct 29. pii:clincanres.0851.2019. doi:10.1158/1078-0432.CCR-19-0851.
  3. Llombart-Cussac A, Cortés J, Paré L, Galván P, Bermejo B, et al. HER2-enriched subtype as a predictor of pathological complete response following trastuzumab and lapatinib without chemotherapy in early-stage HER2-positive breast cancer (PAMELA): an open-label, single-group, multicentre, phase 2 trial. Lancet Oncol. 2017 Apr;18((4)):545–54. doi:10.1016/S1470-2045(17)30021-9.
  4. Gianni L, Pienkowski T, Im YH, Roman L, Tseng LM, et al. Efficacy and safety of neoadjuvant pertuzumab and trastuzumab in women with locally advanced, inflammatory, or early HER2-positive breast cancer (NeoSphere): a randomised -multicentre, open-label, phase 2 trial. Lancet Oncol. 2012 Jan;13((1)):25–32.
  5. Werutsky G, Lopes Rosa M. De-escalation of neoadjuvant therapy for HER2-positive early breast cancer: an overview. Ann Palliat Med 2020;9(4):1352-13.
  6. Adrienne G. Waks, Neelam V. Desai , Tianyu Li, Philip D. Poorvu, Ann H. Partridge, Natalie Sinclair, Laura M. Spring, Meredith Faggen, Michael Constantine, Otto Metzger, Jillian Alberti, Julia Deane, Shoshana M. Rosenberg, Elizabeth Frank, Sara M. Tolaney, Ian E. Krop, Nadine M. Tung, Nabihah Tayob, Tari A. King, Elizabeth A. Mittendorf and Eric P. Winer. A prospective trial of treatment de-escalation following neoadjuvant paclitaxel/trastuzumab/pertuzumab in HER2-positive breast cancer. npj Breast Cancer (2022) 8:63.

 

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן