טיפול ביולוגי לסרטן

טיפול ביולוגי לסרטן הוא סוג של טיפול העושה שימוש ברכיבים מן החי הקיימים באופן טבעי בגוף ומופקים ממנו או כאלה המיוצרים במעבדה באופן מלאכותי בתאים חיים בשיטות של הנדסה גנטית (שיטות המאפשרות יצירת חומרים "מלאכותיים" הדומים לאלה שהגוף מייצר באופן טבעי).

מטרת הטיפול הביולוגי היא לעכב את התחלקות תאי הגידול ולעורר תגובה של תאי מערכת החיסון נגדם וכך להוביל לצמצום מקסימלי של הגידול ואף היעלמותו.

על מנת להבין טוב יותר את מנגנון הפעולה של תרופות ביולוגיות יש להבין קודם לכן את ביולוגיית הגידול. גידול ממאיר מתפתח מתא בודד שאיבד את הבקרה על יכולת החלוקה שלו. עם זאת, על מנת שתא אכן יתחלק, יש צורך בהעברת סדרה רחבה של אותות מולקולריים בתוך התא, בצורה מתוזמנת ומתואמת.

תאי הגידול מבטאים ביתר קולטנים מסוימים על גבי התא המפעילים שרשרת אותות האחראית להנעת התא הסרטני להמשיך ולהתחלק, אותם קולטנים עשויים להוות מטרה טובה לטיפול ביולוגי, מאחר ולרוב הם ספציפיים לתאי הגידול והם התנאי לקיומם. לפיכך, מנגנון הפעולה של התרופות הביולוגיות הוא להקשר אל אותם קולטנים באופן ספציפי ולעצור את שרשרת האותות. מאחר ועיכוב הקולטן, תלוי גם בשרשרת האותות שהוא מפעיל, לעיתים קרובות מתן הטיפול הביולוגי תלוי בקיום או קיום של שינויים בחלבונים הנמצאים במורד התהליך (down stream) .

סוג מסוים של טיפול ביולוגי מוכוון לעיכוב היווצרות כלי דם חדשים החיוניים למעבר חמצן וחומרי מזון אל התאים הממאירים. תאי הגידול מפרישים חומרים המעודדים אנגיוגנזה (יצירה של כלי דם חדשים) וע"י עצירה של תהליך זה, התא הסרטני לא יוכל להמשיך להתרבות.

אימונותרפיה, שמטרתה לרתום את מערכת החיסון הטבעית של הגוף כנגד הגידול, כפי שמפורט בהרחבה טיפול באימונותרפיה למחלת הסרטן.

טיפול מסוג CAR T-cell העוסק בהנדסת נוגדנים מסוג תאי T, שמטרתם להקשר באופן ספציפי לקולטנים הנמצאים על התאים הסרטניים ולחסל אותם.

קיימים מגוון של טיפולים ביולוגיים לסרטן ואלו נחשבים לסוג של טיפול חדשני לסרטן בעל יעילות גבוהה, מאחר ולרוב הטיפול  הביולוגי מושתת על התאמה למאפייני הגידול הספציפי של המטופל.

הודות למגוון הגדול של טיפולים ביולוגיים הקיימים היום במסגרת סל הבריאות ו/או במסגרת מחקר קליני בסוגי גידולים שונים, ניתן לבצע בדיקות מולקולריות מקיפות למיפוי גנומי של הגידול בכדי לזהות את השינויים אשר התרחשו בגידול והובילו לצמיחתו וכך להתאים אפשרויות טיפול ביולוגיות שלא היו נלקחות בחשבון לולא הבדיקה. 

אונקוטסט רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם מחלת הסרטן

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המתקדמות למיפוי גנומי לסרטן לצורך התאמת טיפול חדשני באופן אישי למטופל. הבדיקות מיועדות לחולי סרטן עם גידולים מוצקים או ממאירויות המטולוגיות בשלבי מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקות מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן