גילוי מוקדם של סרטן השד

כל שנה מאובחנות בישראל קרוב ל- 5000 נשים עם סרטן השד וכ- 1000 נשים נפטרות ממנו. הגורם המדויק לסרטן השד אינו ידוע, אך מספר גורמי סיכון זוהו כקשורים להתפתחות המחלה. חשוב לזכור שגורמי סיכון מעלים את הסיכון לחלות בסרטן במהלך החיים, אך לא כל מי שנושא אותם בהכרח יחלה.

גורמי סיכון להתפתחות סרטן השד

• גיל – רוב מקרי סרטן השד מתרחשים אצל נשים מעל לגיל 50.
• היסטוריה משפחתית – רקע משפחתי של סרטן שד או סרטן שחלה מגביר את הסיכון לחלות בסרטן השד. הכוונה למספר קרובי משפחה מדרגה ראשונה (אם/אב או אחות) שאובחנו כחולי סרטן השד ו / או סרטן השחלה, סרטן הלבלב וסרטן הערמונית.
• נטייה גנטית – כ – 10% ממקרי סרטן השד נחשבים כבעלי רקע תורשתי. הנפוץ ביותר הוא על רקע מוטציות תורשתיות בגניםBRCA1 או BRCA2.
• היסטוריה קלינית – נשים שסבלו בעבר מגידולים שפירים או מגידולים "טרום סרטנים" נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן שד פולשני בעתיד.
• חשיפה הורמונלית ממושכת – מגבירה את הנשים לחלות בסרטן השד, למשל זמן פוריות ארוך, הריון ראשון מאוחר (לאחר גיל 35), נשים שלא ילדו, נשים שלא הניקו שימוש בטיפול הורמונלי חלופי לאחר גיל המעבר.
• אורח חיים – עודף משקל או השמנת יתר לאחר גיל המעבר, חוסר פעילות גופנית, תזונה עתירת שומן וצריכת אלכוהול גבוהה יכולים למלא תפקיד מסוים בהתפתחות סרטן השד.

אבחון סרטן השד

גילוי מוקדם של סרטן השד מאפשר אבחון המחלה בשלב מוקדם וקשור בתוצאות טיפוליות טובות יותר בהשוואה לסרטן שד המאובחן בשלב מאוחר. בדיקת שד ידנית ע"י כירורג שד מומחה, בדיקת ממוגרפיה ואולטרסאונד, וכן במקרים מסוימים בדיקת MRI  מומלצים עפ"י הנחיות משרד הבריאות לפי גיל וגורמי סיכון ועפ"י שיקולו של הרופא. לנשים באוכלוסייה בסיכון רגיל, מומלצת ממוגרפיה אחת לשנתיים מגיל 50 ועד 74. לנשים בעלות גורמי סיכון, מומלצת בדיקת ממוגרפיה אחת לשנה מגיל 40 שנה. לנשים נשאיות של מוטציות בגנים הקשורים לסרטן השד (כגון: BRCA1BRCA2, P53, PTEN, PALB2) או נשים בעלות סיכון של 20% ומעלה לחלות בסרטן השד לאורך חייהן יש המלצה גורפת ל- MRI אחת לשנה.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד – Oncotest

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score)  הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן