סרטן המעי הגס טיפול

הטיפול בסרטן המעי הגס מתבצע ע"י צוות רב הכולל:
רופא משפחה: המטפל בצרכים הרפואיים הכלליים של המטופל לפני, במהלך ולאחר כריתת הגידול הסרטני.
גסטרואנטרולוג: מבצע בדיקות קולונוסקופיה, בודק ומעריך הימצאות של פוליפים, מסיר אותם ומספק מידע אבחנתי.
מומחה בכירורגיה אונקולוגית בתחום המעי הגס: מסיר חלק מהמעי הגס ואת בלוטות הלימפה שסביבו במהלך ניתוח.
פתולוג: בוחן את דגימות ביופסיה ו/או דגימות שהוסרו במהלך ניתוח על מנת לאפיין את סרטן המעי הגס.
אונקולוג: לאחר אבחנה כי אכן קיים סרטן במעי הגס, האונקולוג בונה תוכנית טיפול תוך שימוש בכימותרפיה, טיפולים ממוקדים ובתרופות אחרות.
אונקולוג מומחה קרינה: מתכנן ומטפל בקרינה.
אחות מתאמת: פועלת כמדריכה וכתומכת במטופל ומתאמת את הטיפול והמעקב.
דיאטנית: מסייעת בתכנונם ובביצועם של שינויים תזונתיים בשל השינויים במערכת העיכול.
עובד/ת סוציאלי/ת: מסייע/ת בהתמודדות עם קשיים פסיכולוגיים, משפחתיים וכלכליים טרם הטיפול ולאחריו.

מידע חשוב לצורך קבלת החלטה טיפולית בסרטן המעי הגס

לאחר ניתוח להסרת הגידול הסרטני וטרם קבלת ההחלטה בדבר תוכנית הטיפול בסרטן המעי הגס, חשוב לאסוף מידע על המאפיינים הספציפיים של הגידול כפי שהוערכו בדו"ח הפתולוגי בעת האבחון.
מאפיינים אלה כוללים:
• שלב המחלה (T staging)
• מעורבות של בלוטות הלימפה
• דרגת ממאירות של הגידול (Grading)
• סטטוס MMR ו- MSI
• נוכחות הוא היעדר נקבים או חסימות במעי
• פלישה למערכת הלימפה או לכלי הדם
על גורמים אלו מתווספים נתונים קליניים כגון גיל המטופל ותחלואה נלווית.
בעבור כל חולה וחולה, הרופא המטפל צריך לבחור באפשרויות הטיפול הטובות ביותר – אלה שיעניקו לחולה את התועלת המרבית לצד הנזק המינימאלי הצפוי הנלווה לטיפול. נכון להיום, קבלת מידע רב ככל האפשר אודות המאפיינים הספציפיים של הגידול במעי הגס יכולה לסייע בתכנון הטיפול ולהתאימו אישית למטופל וזאת על מנת לטפל בצורה מדוייקת יותר.

טיפול על פי שלבים – סרטן המעי הגס

לפני קבלת החלטה על תכנית הטיפול חשוב להבין את שלב סרטן המעי הגס. בהתאם לשלב המחלה, ייתכן כי ייעשה שימוש ביותר מגישה טיפולית אחת:
שלב 0: ניתוח מקומי (הסרת פוליפים או גידולים גדולים יותר)
שלב I: ניתוח ולאחר מכן מעקב
שלב II: ניתוח ולאחר מכן מעקב או כימותרפיה (לחולים בעלי גורמי סיכון)
שלב III: ניתוח ולאחר מכן כימותרפיה (לרוב למשך 3 עד 6 חודשים)
שלב IV: ניתוח, כימותרפיה, קרינה, טיפול מכוון מטרה
הישנות מחלה: ניתוח במידה וההישנות היא מקומית; כימותרפיה, טיפול מכוון מטרה, קרינה על פי הצורך.

סרטן המעי הגס - הצורך בתכנון הטיפול

לאחר אבחנה של סרטן המעי הגס, הרופא והמטופל דנים יחד על המשך הטיפול המתאים. כאשר הסרטן מאובחן בשלבים מוקדמים של המחלה (שלב II ושלב III), ולאחר ניתוח להסרת הגידול, עולה השאלה מהו טיפול ההמשך? טיפול שמטרתו להקטין ככל שניתן את הסיכוי להישנותו של סרטן המעי הגס. לפיכך, אחד מצעדי המפתח בתכנון הטיפול הוא להבין את הסבירות להישנות סרטן המעי הגס. למשל, האם מטופל שאובחן עם סרטן המעי הגס בשלב II אמור לקבל כימותרפיה לאחר הניתוח, או לא? ועבור חולה שאובחן עם סרטן המעי הגס בשלב III, הבנת רמת הסיכון להישנות יכולה לסייע בבחירת הטיפול הכימותרפי המתאים ביותר. 

בדיקת Guardant Reveal מבצעת ע"י חברת Guardant Health ומטרתה לזהות שארית מחלה מנימלית בחולי סרטן. שארית מחלה מינימלית היא כמות קטנה של תאי סרטן הנשארת בגוף לאחר סיום הטיפול.  מחקרים הראו כי קיים סיכון גבוה לחזרת מחלה במטופלים להם נמצאה שארית מחלה מינימלית. ישנה חשיבות רבה לזהות את אותם חולים שבפוטנציאל יש להם תאים בגוף שיכולים להתפתח למחלה מפושטת ולטפל בהם לפני שהמחלה הופכת למפושטת ואינה ניתנת לריפוי . לאחרונה פותחו כלים אשר מאפשרים לזהות שארית מחלה מינימלית  באמצעיים מולקולריים רגישים. הבדיקה מתבצעת באמצעות ביופסיה נוזלית ומזהה  כמות זעירה של DNA המופרש מתאי הסרטן (המכונה circulating Tumor DNA) הכמות קטנה כל כך ולכן לא ניתנת לזיהוי באמצעות מכשירי ההדמיה הקיימים כיום. בדיקת Guardant Reveal מיועדת לחולי סרטן המעי הגס והרקטום העומדים בפני השאלה לגבי האם יש צורך בטיפול נוסף מלבד ניתוח ומה סוג הטיפול המתאים ביותר. בנוסף, הבדיקה מסייעת עבור חולים  בשלב המעקב הפעיל על מנת לזהות חזרה של מחלה בשלב מוקדם אפילו לפני זיהוי באמצעי הדמייה. הבדיקה מסתמכת על דגימת דם פשוטה בלבד ומייתרת את הצורך בגידול המקורי לכן פשוטה לביצוע ותוצאותיה מתקבלות לאחר זמן קצר של 14 ימים בלבד דבר המאפשר התערבות קלינית מהירה במידת הצורך.

בדיקה גנומית Oncotype DX for Colon Cancer Test לסרטן המעי הגס, מספקת הערכה לסיכון להישנות הסרטן, הן בשלב II והן בשלב III, ומאפשרת קבלת החלטה מושכלת בדבר הטיפול האדגובנטי (משלים/מונע). אונקוטייפ לסרטן המעי הגס, הינה בדיקה גנומית שמסייעת בזיהוי הסיכון של המטופל להישנות הסרטן לאחר הניתוח. היא מציעה מידע אודות הפרופיל הביולוגי של הגידול, אשר אינו ניתן לגילוי באמצעות הטכנולוגיות המסורתיות.
בדיקת אונקוטייפ לסרטן המעי הגס מעניקה מידע אודות המאפיינים הייחודיים של הגידול. הבדיקה מודדת את ביטויים של 12 גנים שונים, ומספקת מידע כמותי , מדד הישנות מספר 0-100 , אודות הסבירות להישנות הסרטן.
לאחר קבלת המידע המתקבל מ בדיקת Oncotype DX for Colon Cancer Test לסרטן המעי הגס, המטופל והרופא יכולים לקבל החלטה טיפולית מושכלת המבוססת על מידע ספציפי למטופל, ולתכנן טיפול מותאם באופן אישי.

רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם סרטן המעי הגס

בדיקת Oncotype DX® Colon Recurrence Score הינה בדיקה גנומית המספקת הערכה לגבי סיכון ההישנות של סרטן המעי הגס לאחר ניתוח, הן למטופלים עם סרטן המעי הגס בשלב II והן בשלב III A/B. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן המעי הגס האישי שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר. באתר אונקוטסט תמצאו מידע רחב אודות בדיקות לסרטן המעי הגס, בדיקה גנטית לסרטן המעי הגס, טיפול חדשני בסרטן המעי הגס, טיפול ביולוגי בסרטן המעי הגס, טיפול תרופתי בסרטן המעי הגס, טיפול כימותרפי בסרטן המעי הגס, אדנוקרצינומה במעי הגס, סרטן המעי הגס בגיל צעיר ועוד. Oncotest מספקת את הבדיקות המתקדמות ביותר בעולם להתאמת טיפולים.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן