טיפול ביולוגי בסרטן ריאות

בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בטיפול בסרטן ריאות הודות לכניסת טיפולים חדשים ולפיתוח בדיקות גנטיות ובדיקות גנומיות מתקדמות המזהות את המאפיינים הייחודיים של הגידול הסרטני.
בעקבות המחקר הענף שנערך בעשורים האחרונים בתחום הסרטן, הצטבר ידע רב המאפשר את עריכת הבדיקות הזמינות כיום, כמו כן, אפשר לחוקרים לפתח תרופות מדויקות, שנועדו לפגוע בתאי הגידול באופן ממוקד. טיפול ממוקד הינו טיפול מותאם אישית בסרטן הריאות ונקרא גם טיפול ביולוגי. להבדיל מכימותרפיה, הפוגעת בכל תאי הגוף המתחלקים ולכן פועלת גם על תאי הגידול, הרי שטיפול ביולוגי בסרטן ריאות הינו מוכוון-מטרה ומתוכנן לפעול על תאים בעלי תכונות ייחודיות שמאפיינות את תאי הגידול. אולם, קיימים סוגי סרטן ריאות שונים, כגון סרטן ריאות תאים קטנים, סרטן ריאה של תאים שאינם קטנים, אדנוקרצינומה בריאה עם תכונות שונות ולכן, עריכת בדיקות אבחון לזיהוי סוג הגידול, חשובה להתאמת טיפול שיהיה יעיל לסוג הספציפי של גידול ממנו סובל החולה.

טיפול בסרטן ריאה - רוחות של שינוי

תרופות מוכוונות-מטרה הינן תרופות המשפיעות על תאי הגידול עם שינויים ספציפיים הנוכחים רק בתאים סרטניים והמשפיעים על חלוקת התאים הלא מבוקרת. מדובר בחלבונים שפועלים באופן לא תקין, בשל שיבוש בחומר הגנטי (מוטציה) שהביא לשינוי בפעילותם. נזכיר, כי חלבונים הם חלקיקים המצויים בתאי הגוף ומבצעים עבור תאי הגוף פעולות כימיות שונות. לעיתים קרובות הסיבה להיווצרות גידול היא תפקוד לא תקין של חלבונים המשמשים כקולטנים על גבי התא. כל חלבון מיוצר לפי גן כלשהו, ואם הגן משתבש כתוצאה ממוטציה, גם מבנהו ופעולתו של החלבון המיוצר לפי הגן המקודד לו עלולים להשתבש.

טיפול בסרטן ריאה - תרופות מוכוונות מטרה

תרופות מוכוונות-מטרה אלה, מנטרלות או מעכבות חלבונים שפעולתם המשובשת מעודדת את התרבות תאי הגידול. זאת, תוך פגיעה מינימאלית בתאים הבריאים שסביב לגידול. ניתן לבדוק את נוכחותם של החלבונים המהווים את מולקולות המטרה של התרופות הביולוגיות השונות, באמצעות בדיקות ספציפיות. תאי גידול המבטאים את אותן מולקולות עשויים להגיב לטיפול המוצע, בעוד תאים אשר אינם מבטאים את המולקולה לא יגיבו לאותו טיפול. גם מבחינה זו שונות התרופות מוכוונות המטרה ממרבית התרופות הכימותרפיות. מאחר שיש להן יעד פעילות ברור וספציפי, קל יחסית לבחון האם היעד קיים ובהתאם, לשקול את כדאיות השימוש בתרופות אלה.
אחת המולקולות האופייניות לסרטן ריאות מסוג אדנוקרצינומה שסומנו כמטרה לטיפול ממוקד היא הקולטן EGFR Epidermal Growth Factor Receptor)). עם קשירתם של גורמי גדילה לקולטן הספציפי, מופעלת שרשרת של אירועים המביאים להתפתחות של התא ולחלוקתו. הקולטן EGFR מהווה חלק ממחזור החיים התקין של הרקמה הבריאה. אולם, מוטציות (שיבוש בחומר הגנטי הקובע את מבנה הקולטן) עלולות לגרום להפעלה תמידית של המסלול ולחלוקה בלתי-מבוקרת של תאים – תנאי מקדים והכרחי להתפתחות הסרטן.
התרופות ממשפחת מעכבי טירוזין קינאז , (TKI-Tyrosine Kinase Inhibitors) כגון Erlotinib , Gefitinib ו- Osimertinib (טרסיבה, אירסה וטגריסו בהתאמה) נקשרות אל הקולטן EGFR, ובכך מונעות את חלוקת תאי הגידול.
דוגמא נוספת לתרופות מוכוונות מטרה הינן תרופות המכוונות לעכב את קולטן בשם ALK. באוגוסט 2011 אושרה לשימוש התרופה הראשונה על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי (ה- FDA) לטיפול בחולי סרטן ריאה של תאים שאינם קטנים, הנמצאים בשלב מתקדם, ולהם שיבוש בגן ALK. השיבוש גורם לחיבור פיסי של הגן ALK עם גן אחר בשם EML4. החיבור בין שני הגנים גורם להפעלה בלתי פוסקת של קולטן ה- ALK וכתוצאה מכך ליצירת ממאירות.
אימונותרפיה, היא סוג של טיפול מערכתי, שנועד לגייס את מערכת החיסון להשמיד את תאי הגידול ולעצור אותם מלהתפשט. למידע נוסף, לחצו על הקישור: אימונותרפיה סרטן ריאות.
מספר הגנים והשינויים בהם אשר קיים עבורם טיפול יעיל הולך וגדל עם השנים, לצורך זיהוי כל המטרות הללו קיימות וזמינות בדיקות מקיפות שמטרתן לאתר את אותם שינויים בצורה רגישה ומדויקת ולאפשר התאמת טיפול מיטבי לכל חולה עם סרטן ריאות גרורתי.

Oncotest – רפואה מותאמת אישית

חברת Oncotest מציעה את הבדיקות למיפוי גנומי המתקדמות לסרטן , ביניהן את בדיקת ה-Guardatn360. Guardant360 הינה בדיקה גנומית מקיפה פורצת דרך מביופסיה נוזלית של חברת Guardant Health המיועדת לחולי סרטן עם גידולים מוצקים בשלב מחלה מתקדם, בייחוד לחולי סרטן ריאות. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ללא הסיבוכים וההמתנה הכרוכה בביופסיה פולשנית נוספת ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מהירה ומדויקת.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן