בדיקת דם חדשה לגילוי סרטן הערמונית (PSA)

PSA (Prostate Specific Antigen) – הוא חלבון המיוצר באופן כמעט בלעדי בתאים של בלוטת הערמונית וכמויות זעירות שלו מופרשות לזרם הדם ולכן ניתן למדוד את רמתו של חלבון זה בבדיקת דם פשוטה. 

במצבים שונים הקשורים לבלוטת הערמונית, כדוגמת: טיפולים מסוימים, דלקות, זיהומים, גידולים שפירים וממאירים, נצפית לעיתים עלייה ברמות ה PSA בזרם הדם. PSA מופרש אצל כל הגברים ורמתו מושפעת מאוד לא רק ממחלות אלא גם מגורמים חיצוניים שונים, כגון קיום יחסי מין, רכיבה על אופניים וכו', גם לא במצב של ערמונית מוגדלת. לכן, רמה גבוהה של PSA אינה בהכרח מעידה על נוכחות סרטן בערמונית. עם זאת, רמת PSA גבוהה יכולה להצביע על בעיה אפשרית בבלוטת הערמונית, המחייבת התייחסות רפואית והמשך מעקב. בשל כך, חשוב לשוב לרופא המטפל עם תוצאות הבדיקה. 

ערכי הנורמה של PSA

ההגדה של ערך תקין של PSA אינה חד משמעית אך ערכי הנורמה המקובלים הם 0-4ng/ml.
חשוב לזכור כי בדיקת הPSA היא בדיקת סקר בלבד והיא לא נועדה לאמת או לשלול אבחנה של סרטן ערמונית. ערכי PSA גבוהים מ – 4ng/ml אינם מעידים בהכרח על נוכחות של סרטן בערמונית, או מחלה כלשהי בערמונית. מנגד, ערכים נמוכים מ – 4ng/ml אינם שוללים גידול בערמונית ואף לרבע-שליש מהחולים בסרטן הערמונית ערכי ה PSA הם בתחום הנורמה.
כמו כן, תוצאה בודדת של ערך PSA מוגבר אינה מהווה עדיין אינדיקציה לסרטן הערמונית והחשד לקיומו של גידול בערמונית עולה כאשר ערך ה PSA גבוה במיוחד (מעל 10ng/ml); ובמצבים בהם ערך ה PSA ממשיך לעלות מבדיקה לבדיקה ו/או כשעולה חשד בבדיקות נוספות כדוגמת בדיקה רקטלית (DRE).

סקר לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית באמצעות PSA

הדעות לגבי נחיצות ויעילות תוכנית סקר לגילוי מוקדם לסרטן הערמונית על ידי בדיקת PSA אינן חד משמעיות ולכן אין דעה אחידה של האיגודים המקצועיים בעולם לגבי נחיצות של הבדיקה לגילוי מוקדם.
מצד אחד, גילוי מוקדם יכול לאתר את הסרטן בשלב מוקדם, שבו ניתן לטפל בו בצורה טובה ולהפחית את הסיכון לתמותה כתוצאה מהגידול. יחד עם זאת, כאשר מדובר בסרטן הערמונית שהוא סרטן שמתפתח בצורה איטית מאוד, ובמרבית המקרים בגידול שאינו אגרסיבי, הסיכון לתמותה הוא של עד 3%בלבד.
היות ובדיקת PSA אינה יודעת לאבחן בין גידול אגרסיבי לגידול שאינו אגרסיבי , שימוש בבדיקת PSA כבדיקת סקר לגילוי מוקדם יכולה להוביל לאבחון יתר ולטיפול מיותר בעל תופעות לוואי בגברים עם סרטן ערמונית בדרגת סיכון נמוכה.
לאור זאת, ובשל חוסר ההסכמה בין איגודים מקצועיים שונים בעולם בנוגע לתועלת בבדיקת PSA לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית, גופים מקצועיים שונים מפרסמים המלצות שונות בנוגע לביצועה.
איגוד האורולוגים האירופאי, האמריקאי והישראלי ממליצים על בדיקת PSA ובדיקה רקטלית פעם בשנה לגברים בגילאים 50-55 עד 75-70 או לגברים מעל 40 הנמצאים בסיכון גבוה (למשל בעקבות נשאות למוטציה בגנים BRCA1/2, בעלי היסטוריה משפחתית של קרוב מדרגה ראשונה שחלה בסרטן הערמונית לפני גיל 70).
עם השנים נכנסו לשימוש בדיקות נוספות, כגון PHI ו-4Kscore המשלבות את ערכי הPSA- עם נגזרות של חלבון ה-PSA וחלבונים נוספים על מנת לתת תוצאות מדויקות יותר ולסייע באבחנה של גידולים בעלי משמעות קלינית.

טיפול מותאם אישית בסרטן הערמונית - אונקוטסט

בדיקת Genomic Prostate Score (GPS), הבדיקה הגנומית היחידה שפותחה ותוקפה עבור גברים שאובחנו עם סרטן ערמונית בדרגת סיכון נמוכה ונמוכה בינונית. 

המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר הבנה ברורה יותר לגבי רמת הסיכון של סרטן הערמונית שלך ולכן יכול לסייע לך ולרופא שלך לקבל החלטות מדויקות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך בביטחון רב יותר.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן