אבחון סרטן ריאות

רפואה מותאמת אישית בסרטן הערמונית – אונקוטסטסרטן ריאות עשוי להיות מאובחן בשלב מוקדם על ידי סריקה מוקדמת, עם זאת ברוב המקרים הוא מאובחן בשלב מתקדם, כאשר מתפתחים תסמינים. בין התסמינים השכיחים של סרטן הריאות ניתן למצוא:
• שיעול שלא נעלם ומחריף עם הזמן
• כאבים בחזה
• שיעול המלווה בפליטת דם
• קוצר נשימה
• צפצופים או צרידות
• דלקות ריאות חוזרות או דלקת הסמפונות
• נפיחות בצוואר או בפנים
• אבדן תיאבון או ירידה במשקל
• עייפות
תסמינים אלו עלולים להיגרם מהתפתחות סרטן הריאה, אך גם בשל מצבים רפואיים אחרים. כדי לגלות את הגורם לסימפטומים יש להכיר את ההיסטוריה הרפואית של החולה, היסטוריית העישון שלו, מידת חשיפתו לחומרים בסביבתו או במקום עבודתו ואת ההיסטוריה של מחלת הסרטן במשפחתו.

בדיקת סרטן הריאות

הרופא העורך את הבדיקה הגופנית עשוי להזמין בדיקות הדמיה שונות כגון צילום חזה, טומוגרפיה ממוחשבת (CT) או דימות באמצעות תהודה מגנטית .(MRI) בדיקות אלה יכולות לזהות גידולים, הצטברות נוזלים ובלוטות לימפה מוגדלות. כמו כן ניתן לבצע בדיקות דם לסמנים היכולים להצביע על קיומו של סרטן הריאות . בסופו של דבר, האבחון מתבסס בבדיקת מעבדה לאחר התבוננות בתאי הריאה תחת המיקרוסקופ וגילוי תאים סרטניים. תאי הריאה נלקחים מהפרשות הריאה כגון דגימת כיח שהושגה תוך שיעול עמוק, נוזלים שנשאבו מאזור המקיף את הריאה (thoracentesis) או ביופסיה מהריאות תהליך בו נלקחת דגימת רקמה באמצעות ניתוח או שאיבת מחט מאזור חשוד.
אם האבחנה היא שאכן מדובר בסרטן ריאות, השלב הבא הוא להעריך את היקף המחלה ושלב המחלה (בלשון המקצועית מכונה (Staging – הגדרת שלב המחלה חשוב במטרה להבין האם הסרטן התפשט, ואם אכן התפשט, לאילו אברים בגוף. סרטן הריאות מתפשט לעתים קרובות אל בלוטות הלימפה, הריאה הנגדית, המוח, העצמות, הכבד ובלוטות האדרנל שעל-גבי הכליות. ידיעת השלב אליו הגיעה המחלה מסייעת בתכנון הטיפול בה.

הבדיקות המיושמות בכדי לבדוק האם הסרטן התפשט:

טומוגרפיה ממוחשבת (Computerized Tomography) סריקת CT היא שיטת דימות המבוססת על טכנולוגיה דומה לזו שמשמשת בתצלומי רנטגן, אך שבשונה מרנטגן, מאפשרת הרכבת תמונה תלת-ממדית של פנים הגוף. סריקה זו משמשת לזיהוי מדויק של מיקום הגידול, כמו גם לגילוי התפשטות כלשהי של המחלה (גרורות לכבד, בלוטת האדרנל, מוח או איברים אחרים). לעיתים מבוצעת הסריקה לאחר נטילת חומר ניגוד, לקבלת תמונה טובה וברורה יותר.
דימות באמצעות תהודה מגנטית :(MRI) היא שיטת דימות המבוססת על תגובות חומרים הנמצאים בגוף באופן טבעי, לשדה מגנטי חזק. מגנט חזק יוצר שדה מגנטי החולף דרך גוף הנבדק. השדה המגנטי גורם לחלקיקים בגוף לייצר זרמים חשמליים בגלאים הממוקמים בסביבת הנבדק, והמידע מן הגלאים מועבר למחשב. תמונת הזרמים החשמליים תואמת את המבנה הפנימי של הגוף בצורה מדויקת ביותר, מה שמאפשר לקבל תמונות מפורטות מאוד של רקמות הנבדק. הבדיקה יכולה לשמש לסריקת המוח, העצמות או ואיברים נוספים.
סריקת טומוגרפיה מסוג פליטת פוזיטרונים (סריקת PET): סריקת PET מסוגלת לזהות בצורה מדויקת את המיקום בגוף ממנו מגיעה קרינה רדיואקטיבית. בסריקה זו נעשה שימוש במינון נמוך של סוכר רדיואקטיבי (גלוקוז) במטרה למדוד את פעילות התאים בחלקים שונים של הגוף. כמות קטנה מאוד של חומר רדיואקטיבי מוזרקת באופן מתון לתוך הוריד. לאחר מספר שעות, מתבצעת סריקה. סוכר הוא חומר המזון של תאי הגוף, וככל שתא פעיל יותר, כך הוא סופג יותר סוכר. תאים סרטניים, פעילים מאוד ולכן סופגים אליהם יותר סוכר מתאים רגילים. אם קיימות גרורות סרטניות בגוף, הן תופענה בסריקה. בבדיקה זו נעשה שימוש בכדי לגלות אם סרטן הריאה התפשט לאזורים נוספים מלבד הריאות. כמו כן, ניתן לעשות בה שימוש בכדי לאבחן גושים שנותרו בגוף לאחר הטיפול.
מיפוי עצמות: מתבצעת על ידי הזרקת כמות קטנה של חומר רדיואקטיבי לתוך כלי דם, המצטבר בעצמות. מכשיר מודד את כמות הקרינה ומייצר תמונה של העצם. התמונה יכולה להראות נוכחות של תאי סרטן שמקורם בריאות והגיעו לעצמות.

דירוג התפשטות המחלה על פי שיטת :TNMשיטת TNM הינה שיטה אחידה ובינלאומית לדירוג מידת ההתפשטות של מחלת הסרטן. בשיטה זו התפשטות מחלת הסרטן מתוארת על פי שלושה מאפיינים של המחלה כשם השיטה מורכב מראשי התיבות – TNM על פי המפתח הבא:
:T (Tumor) – הציון באות ) Tלמשל (T1 מתייחס לגודל הגידול והאם הוא פלש או לא לרקמות הסמוכות.
N (Nodes) –: הציון באות N(למשל (N0 מגדיר האם הגידול מערב את קשרי הלימפה האזוריים או לא, ובמידה וכן מהי מידת המעורבות.
:M (Metastasis) – הציון באות M מתאר האם קיימות גרורות של הגידול באתרים מרוחקים או לא.
על פי שיטה זו ניתן לתאר את מידת התפשטות המחלה על ידי מתן ציון בכל אחד מהפרמטרים שהוזכרו מקודם, T, N ו- M השימוש בשיטת דירוג אחידה מסייע לצוות הרפואי להבין את לב המחלה ותכנן את הטיפול המתאים לחולה, מאפשר להעריך פרוגנוזה ומסייע לצוותים רפואיים ברחבי העולם לקיים שפה משותפת.
דירוג TNM מתייחס לסרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים non small cell lung cancer ( NSCLC) בלבד ולא לסרטן ריאות מסוג תאים קטנים. Small cell
T1 – גידול בקוטר עד 3 ס”מ.
T2 – גידול בקוטר 3-7 ס”מ.
T3 – גידול בקוטר גדול מ- 7 ס”מ או גידול הפולש באופן ישיר לדופן בית החזה או לקרום הצדר המדיאסטינלי.
T4 – גידול בכל גודל המערב אחד מהמבנים הבאים: מדיאסטינום (חלל החזה בין שני שקי הצדר), לב או כלי דם גדולים, קנה הנשימה, וושט, גופי חוליות וכן נקודת הקרינה (נקודת הפיצול של קנה הנשימה) או קיום של גידול נפרד באונה אחרת של אותה ריאה.
N0 – אין מעורבות של קשרי הלימפה האזוריים.
N1 – מעורבות של קשרי לימפה בצידי הסימפונות, בשער הריאה וכן בתוך הריאה עצמה (כולל מעורבות ישירה).
N2 – מעורבות קשרי לימפה מדיאסטינלים או סמוכים לנקודת הקרינה באותו צד.
N3 – מעורבות של קשרי לימפה בצד הנגדי של בית החזה וכן קשרי לימפה על בריחיים.
M0 – ללא גרורות
M1 – גרורות מרוחקות
דירוג של סרטן ריאות מסוג תאים קטנים כולל שני סיווגים בלבד:
מחלה מוגבלת – מחלה המוגבלת לצד אחד של בית החזה ושניתן לכלול אותה בשלמותה בשדה קרינה אחד.
מחלה נרחבת – מחלה גרורתית מפושטת.

טיפול מותאם אישית בסרטן הריאות – אונקוטסט

בעת אבחון של סרטן ריאות  מסוג תאים שאינם קטנים  NSCLC, מתבצע בנוסף איפיון מולקולרי של הגידול, איפיון זה מאפשר טיפול מותאם אישית בסרטן הריאות. חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות למיפוי גנומי המתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת ה-Guardatn360. Guardant360 הינה בדיקה גנומית מקיפה פורצת דרך מביופסיה נוזלית של חברת Guardant Health המיועדת לחולי סרטן עם גידולים מוצקים בשלב מחלה מתקדם, בייחוד לחולי סרטן ריאות מסוג NSCLC. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ללא הסיבוכים וההמתנה הכרוכה בביופסיה פולשנית נוספת ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מהירה ומדויקת. בדיקה זו מתבצעת על דגימת דם פשוטה, שממנה מופקים מקטעי דנ"א חופשי שמקורם בתאי הגידול המופרשים למחזור הדם (ctDNA). המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את המוטציות שהתרחשו בתאי הגידול הספציפי שלך ללא צורך בביופסיה פולשנית ולכן יכול לסייע לך ולרופא שלך לקבל החלטות מדויקות ועדכניות יותר על אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן