סרטן ריאות סיכויי החלמה

סרטן ריאות הוא שם כולל למספר סוגי סרטן שמקורם בריאות, אשר נבדלים זה מזה במראה וסוג התאים מהם התפתח הסרטן הראשוני ובמאפיינים המולקולריים או המוטציות אשר הובילו להתרחשותו.
קיימים שני סוגי סרטן ריאות עיקריים: סרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים וסרטן ריאות מסוג תאים קטנים. כאשר סרטן ריאות של תאים שאינם קטנים מתחלק לתתי סוגים נוספים הכוללים: אדנוקרצינומה (Adenocarcinoma), קשקשי (Squamous) ותאים גדולים (large cells). בדומה למחלות אחרות סיכויי ההחלמה מסוגי סרטן הריאות השונים מורכבים ממשך הישרדות ואיכות החיים של המטופל. סיכויי ההחלמה מסרטן ריאות מוגדרים כהישרדות של מעל חמש שנים לאחר האבחנה והם נקבעים בעיקר על פי שלב המחלה ואופן הטיפול בה.

סרטן ריאות תוחלת חיים

גילוי מוקדם של המחלה הינו חשוב ביותר, שכן סיכויי ההחלמה ממחלה מקומית הינם גבוהים יותר משמעותית מאשר גילוי מחלה בשלב מתקדם. קיימת כיום בדיקה לגילוי המחלה בשלב מוקדם המומלצת לאוכלוסייה בסיכון מוגבר לחלות בסרטן ריאות הכוללת אנשים בגילאי 55-74 אשר עישנו בעבר או מעשנים בפועל קופסא אחת ליום במשך 30 שנה ומעלה או שתי קופסאות במשך 15 שנה ומעלה. באופן מצער, ברוב המקרים, המחלה מתגלית בשלב מתקדם, עם זאת בשנים האחרונות ניתן לראות מגמה מעודדת בשיטות להתאמת טיפול ספציפי למאפייני הגידול המלווים בתגובה טובה, שיפור איכות חיים והארכת חיי המטופלים. למעשה סרטן ריאה הינו סוג הסרטן הנחקר ביותר בתחום הרפואה המותאמת אישית והמתקדם ביותר מבחינת ההבנה המולקולרית של המנגנונים האחראים להתפתחות הגידול. טיפולים חדשים כנגד אותם מנגנונים ובדיקות מתקדמות המצליחות לאתר אותם קשורים באופן מובהק להארכת תוחלת חיים בחולי סרטן ריאה עם אבחנה של אדנוקרצינומה.

טיפולים ממוקדי מטרה בסרטן הריאות

ואכן, במחקר שהתפרסם בכתב העת המדעי 1JAMA Oncology, בו נסרקו גידולים סרטניים מ- 1007 חולים עם אדנוקרצינומה של הריאה בשלב מתקדם של המחלה, זוהו ב-65% מהמקרים מוטציות בגנים בעלי משמעות טיפולית.
28% מהחולים (275 מתוך 1007 חולים) אשר טופלו עם טיפול ממוקד הראו חציון הישרדות של 3.5 שנים, בהשוואה ל- 2.4 שנים אצל 318 חולים, אשר לא קיבלו טיפול ממוקד, אף על פי שזוהו אצלם מוטציות.
מכיוון שהתועלת הקלינית של טיפולים ממוקדי מטרה הוכחה באופן חד משמעי, זכאים כיום חולי סרטן ריאה של תאים שאינם קטנים לבדיקה גנומית מקיפה במסגרת סל הבריאות לצורך התאמת טיפול2.
לצורך ביצוע בדיקה גנומית מקיפה נדרשת דגימה מרקמת הגידול שנלקחה בביופסיה ריאות בעת האבחון הראשוני. במקרים בהם לא קיימת רקמה מספקת למיפוי גנומי מקיף ניתן לבצע ברור גנומי באמצעות ביופסיה נוזלית אשר מבוססת על איתור שינויים בדנ"א גידולי המופרש לזרם הדם. בדיקת Guardant360 הינה ביופסיה נוזלית  המאפשרת לקבל פרופיל גנומי מדגימת דם תוך כ-7 ימים מיום לקיחת דם באופן מדויק ותואם לזה של ברור גנומי על רקמת גידול.

Oncotest – רפואה מותאמת אישית

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות למיפוי גנומי המתקדמות לסרטן , ביניהן את בדיקת ה-Guardatn360. Guardant360 הינה בדיקה גנומית מקיפה פורצת דרך מביופסיה נוזלית של חברת Guardant Health המיועדת לחולי סרטן עם גידולים מוצקים בשלב מחלה מתקדם, בייחוד לחולי סרטן ריאות. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ללא הסיבוכים וההמתנה הכרוכה בביופסיה פולשנית נוספת ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מהירה ומדויקת.

1. Kris, M. G. et al., Using Multiplexed Assays of Oncogenic Drivers in Lung Cancers to Select Targeted Drugs. JAMA Oncol. 311(19):1998-2006 (2014)
2. ועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2020 https://www.health.gov.il/hozer/mk03_2020.pdf

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן