טיפול ביולוגי בסרטן השד

תרופות ביולוגיות או תרופות ממוקדות מטרה Targeted Therapy)) הן תרופות אשר פועלות כנגד שינויים גנומים בתאי הסרטן אשר מקנים להם יתרון הישרדותי. במצבים בהם שינויים אלו מפעילים ביתר את מנגנוני חלוקת התאים וע"י כך התאים הסרטניים מתחלקים ומשגשגים, התרופות הביולוגיות או תרופות ממוקדות המטרה מצליחות באופן ממוקד להביא לעיכוב התפתחות הגידול ואף לצמצומו. בניגוד לתרופות כימותרפיות, אשר פועלות על כל תא שמתחלק, תרופות ביולוגיות ממוקדות מטרה פועלות בעיקרה על התא הסרטני, ולכן פוגעות במידה פחותה בתאים בריאים, ומאופיינות לרוב בפחות תופעות לוואי.

טיפול בנוגדי HER-2

כ 20% מגידולי השד מבטאים ביתר קולטנים ל- HER-2על פני התאים. HER-או Human Epidermal Growth Factor Receptor 2 הינו קולטן על פני התא המעודד גדילה וכאשר נמצא בביטוי יתר גורם לחלוקה מרובה ושגשוג של תאי סרטן חדשים. לכן, אחת הבדיקות המבוצעות על רקמת הגידול הסרטני שהוסרה בניתוח או בביופסיה הינה בדיקת המעריכה את כמות הקולטנים ל HER-2. במידה ותאי הגידול חיובי ל-HER-2 (ב- 20% מהחולות), כלומר קיים ביטוי ביתר של הקולטן HER-2, ייתכן טיפול בנוגדי HER-2. מטרת הטיפול בנוגדי HER-2 היא לשתק את פעילות הקולטן ולעצור את גדילת תאי הסרטן.
בניגוד לכימותרפיה, טיפול בנוגדי HER-2 כמעט ואינו פוגע בתאים בריאים, ולכן תופעות הלוואי של הטיפול שונות מאלו של הטיפול הכימותרפי בשד(כמו נשירת שיער ובחילות).
טרסטוזומאב (Trastuzumab): נוגדן חד-שבטי לקולטן HER2 לטיפול משלים בסרטן שד המבטא ביתר קולטנים ל HER2 , בכל שלבי סרטן השד:מוקדם, מתקדם מקומית או סרטן שד גרורתי. טיפול בנוגדן זה ניתן בשילוב כימותרפיה. הנוגדן נקשר באופן ספציפי לקולטן ובכך מונע את סיגנל החלוקה שניתן על ידי קולטני ה HER2 ואת התפתחותו של הגידול הסרטני. לחולות המאובחנות עם סרטן בשלב מוקדם, לאחר הניתוח יוצע לרוב טיפול עם טקסול (כימותרפיה) וטרסטוזומאב לשנה. חולות בשלב מחלה מתקדם מקומית יתחילו לרוב בטיפול טרום ניתוחי הכולל משלב כימותרפי, טרסטוזומאב ופרטוזומאב, כאשר לאחריו יבוא ניתוח והמשך טיפול עם טרסטוזומאב עם או בלי פרטוזומאב. חולות עם שארית מחלה או עם סיכון קליני גבוה טרם תחילת הטיפול יופנו לטיפולים נוספים כגון טרסטוזומאב TDM1 או נירטיניב.
פרטוזומאב (Pertuzumab): נוגדן חד-שבטי לקולטן HER2 הפועל באופן ממוקד נגד תאים סרטניים המאופיינים ברמות גבוהות של חלבון (קולטן) HER2. ניתן בשילוב עם טרסטוזומאב וכימותרפיה למטופלות עם סרטן שד מוקדם המצויות בסיכוי גבוה חזרת מחלה (מעורבות בלוטות), לחולות במתווה הטרום ניתוחי ולחולות שד גרורתי כקו ראשון עם טרסטוזומאב וכימותרפיה.
טרסטוזומאב :(TDM1- Trastuzumab Emtansine): נוגדן לקולטן HER2 הנושא מולקולה כימית טוקסית המשתחררת לתא הסרטני המבטא קולטנים ביתר של HER2. התרופה מאושרת כקו טיפול מתקדם לאחר טרסטוזומאב + פרטוזומאב וכימותרפיה. לאחרונה אושרה ע"י ה- FDA גם כטיפול משלים לחולות עם סרטן שד מוקדם חיובי מסוג HER2 חיובי, הסובלות משארית גידול בשד או בבלוטות הלימפה לאחר טיפול טרום ניתוחי בטקסן (כימותרפיה).
נרטיניב (Neratinib): תרופה ביולוגית מסוג מולקולה קטנה ממשפחת מעכבי קינאז , אשר בניגוד לנוגדנים לקולטן ל HER2 הנקשרים לקולטנים על פני ממברנת התא, נרטיניב חודרת לתא הסרטני ונקשרת לחלק התוך תאי הפעיל של הקולטן ל HER2 ובכך מעכבת את פעילותו. בשנת 2020 התרופה הוכללה בסל הבריאות בהתוויה של טיפול משלים המשכי (adjuvant extended) בנשים עם סרטן שד מסוג HER2 עם רצפטורים חיוביים להורמונים ו-4 או יותר בלוטות לימפה נגועות שקיבלו טיפול מבוסס טרסטוזומאב כטיפול אדג'ובטי (טיפול משלים) – להתחלת טיפול עד שנה מסיום הטיפול בטרסטוזומאב. בנוסף, בפברואר 2020 אישר ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) את התרופה בשילוב עם כימותרפיה מסוג Capecitabine (קפציטאבין) לנשים עם סרטן שד מסוג HER2 במצב גרורתי שטופלו בעבר לפחות שני קווי טיפול קודמים.
לפטיניב (Lapatinib): גם כן תרופה ממשפחת "מעכבי קינאז" הניתנת בטבליות ומבוססת על עיכוב פעילות של הקולטנים HER1 ו-HER2. לפטיניב רשומה בסל התרופות לטיפול בחולות סרטן שד גרורתי בקווי טיפול מתקדמים. התרופה ניתנת בשילוב עם קפציטאבין – Capecitabine לחולות שהתקדמו למרות טיפול בטרסטוזומאב וכימותרפיה. לחולות עם סרטן שד המבטא קולטנים להורמונים וגם HER-2 חיובי התרופה מאושרת בשילוב עם טיפול הורמונלי לטרוזול.
טוקטניב (Tucatinib): גם כן מולקולה קטנה מעכבת קינאז אשר אושרה באפריל 2020 על ידי ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) לטיפול בשילוב עם טרסטוזומאב וקפציטאבין לנשים עם סרטן שד מסוג HER2 במצב גרורתי או עם סרטן שד מתקדם שאינו נתיח, שטופלו בעבר בקו טיפול קודם.

טיפולים אנטי הורמונליים בגידולים המבטאים קולטנים להורמונים

קיימים מספר רב של טיפולים הורמונליים העובדים על בסיס מנגנוני פעולה שונים, כאשר סוג הטיפול מותאם עפ"י מאפייני המטופלת, תחלואה נלווית, שלב המחלה ומצב הבלות (האם לפני או אחרי גיל הבלות/ מנפאוזה):
1. מעכבים תחרותיים של אסטרוגן – מתחרים עם האסטרוגן על הקישור לקולטן כגון טמוקסיפן (אנטי אסטרוגן לא טהור) ופסלודקס – Fulvestrant (אנטי אסטרוגן טהור).
2. מפחיתים את כמות האסטרוגן המיוצרת בגופן של נשים לאחר גיל המעבר כגון ארימידקס (אנסטרזול), פמרה (לטרוזול) וארומזין (אקסמסטן).
3. דיכוי פעילות השחלות ע”י LHRH Agonists לנשים לפני גיל המעבר ועל סף גיל המעבר – זולדקס, דקהפפטיל, לוקרין בנשים עם פעילות שחלתית.
4. תרופות פרוגסטיניות – תרופות המעכבות את הפעילות הפרוגרסטרון. ניתנות רק כקווי טיפול מתקדמים, כאשר הטיפולים האנטי-אסטרוגנים הפסיקו להשפיע.

פאלבוציקליב (Palbociclib), ריבוציקליב (Ribociclib) ואבמציקליב (Abemaciclib‏):

טיפולים תרופתיים במעכבי CDK4/6 כקו טיפול ראשון בחולות סרטן מתקדם או גרורתי בעלות קולטנים חיוביים לאסטרוגן, ו/או לפרוגסטרון (+HR) ושליליים ל- HER2בשילוב טיפול הורמונאלי.
אברולימוס (Everolimus): הינו טיפול תרופתי המתערב בפעילות החלבון "mTOR" ומהווה חלק מקבוצת תרופות הנקראת "מעכבי קינאזות". התרופה ניתנת בקווי טיפול מתקדמים בשילוב התרופה ההורמונלית ארומזין, לחולות סרטן שד גרורתי, שעברו את גיל המעבר, בעלות קולטנים חיוביים לאסטרוגן, ו/או לפרוגסטרון (+HR) ושליליים ל-.HER2
אלפלסיב (Alpelisib): תרופה ממוקדת נוספת שאושרה לאחרונה ע"י מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-,FDA בקרב חולי סרטן שד מתקדם החיובי להורמונים, שלילי ל-HER2 ועם מוטציה/ות בגן PIK3CA, לאחר טיפול במעכב CDK4/6 וניתנת בשילוב פולווסטרנט (פסלודקס) או לטרוזול (פמארה).
טיפולים מכווני מטרה נוספים
אולפריב (Olaparib), טלזופריב Talazoparib)): תרופות ממשפחת מעכבי ה- PARP המיועדות לחולות סרטן שד גרורתי עם נשאות מולדת למוטציה בגן סרטן השדה- BRCA.
בווסיזומאב (Bevacizumab): תרופה נוגדת צמיחת כלי דם (אנטי- אנגיוגניות) המאושרת לחולות בסרטן שד גרורתי.
דנוזומב (Denosumab): נוגדן חד-שבטי הניתן לחולים עם גרורות בעצמות למניעת כאב ושיפור איכות חיים.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד מבית Oncotest

בדיקת אונקוטייפ שד (Oncotype DX® Breast Recurrence Score) הינה הבדיקה הגנומית היחידה עם יכולת לנבא יעילות תוספת טיפול כימותרפי אצל מטופלות המאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם המבטא קולטנים להורמונים ושלילי לHER2 . הבדיקה כלולה בכל ההנחיות המקצועיות הבינלאומיות לצורך החלטה טיפולית ברמת העדות הגבוהה ביותר (Level 1A) ולכן היחידה שמעניקה ביטחון לצורך קבלת החלטות לגבי אופן הטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן