הכללת בדיקות גנומיות מקיפות מסוג Oncomine בסל הבריאות לחולי סרטן

בשנת 2020 הוכללו לראשונה בסל הבריאות בדיקות גנומית מסוג Oncomine לחולים שאובחנו לראשונה עם סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים בשלב מחלה מתקדם או גרורתי. בשנה שלאחר מכן הורחבה ההכללה בסל לחולים נוספים שאובחנו לראשונה עם גידול גרורתי של המעי הגס, שלפוחית השתן, מקור ראשוני לא ידוע וגידולי ילדים.

סל הבריאות קבע כי הבדיקות הגנומיות יבוצעו אך ורק על ידי מכוני הפתולוגיה בבתי החולים בישראל ללא עלות מצידו של המטופל ולא ישלחו למעבדות מחוץ לישראל במסגרת פרטית.

כמו כן, הבדיקות יכולות להתבצע אך ורק במכונים פתולוגיים בארץ אשר ביצעו תהליך תיקוף של הבדיקה וקיבלו את אישור משרד הבריאות לבצעה. נכון להיום המעבדות הפתולוגיות המאושרות לביצוע הבדיקות פרושות בכל רחבי הארץ וכוללות (מהצפון לדרום): רמב”ם, כרמל, העמק, מאיר, בלינסון, שניידר, איכילוב, שיבא, מגה-לאב (מכבי), הדסה עין-כרם, סורוקה וברזילי.

ההחלטה לביצוע הבדיקה וההפניה מתבצעת אך ורק על ידי הרופא המטפל כאשר הזכאות לבדיקה הינה עבור מטופל ספציפי פעם אחת במהלך מחלתו ולרוב תתבצע בעת האבחון הראשוני בכדי להתאים טיפול תרופתי מתאים.

הבדיקות מתבצעות על דגימה פתולוגית שנלקחה בביופסיה או בניתוח להוצאת הגידול/ גרורה של הגידול ונמצאת במכון הפתולוגי של בית החולים.

המכון הפתולוגי בו שמורה הדגימה הפתולוגית יחל בביצוע הבדיקה עם הזמנת הבדיקה ע"י האונקולוג המטפל. תהליך הבדיקה כולל מספר שלבים ועשוי לקחת כ-14 ימי עבודה ממועד הפניית האונקולוג המטפל.

  1. הפקת דנ”א ורנ”א מרקמת הגידול שנלקחה בביופסיה או בניתוח ושמורה במכון הפתולוגי.
  2. ריצוף מתקדם מסוג NGS לפענוח רצף הדנ"א והרנ"א בעשרות/מאות גנים הקשורים לסרטן.
  3. אנליזה חישובית על ידי צוות מדענים של המכון הפתולוגי לצורך סינון ודיווח השינויים שחלו בדנ"א/רנ"א ויש להם משמעות רפואית.
  4. שליחת דו”ח תוצאות לאונקולוג המפנה המפרט אם ואילו שינויים גנומיים זוהו בגידול, את שכיחותם בגידול והמלצות לטיפולים ממוקדים ו/או מחקרים קליניים מתאימים.
  5. האונקולוג מזמן את המטופל לצורך דיון על התוצאות והתאמת טיפול.
  6. דוח התוצאות מתויק בתיק הרפואי של המטופל הנמצא בבית החולים בו בוצעה הבדיקה וניתן לקבל אותם מהאונקולוג המטפל. 

חברת אונקוטסט-רניום - בדיקות גנומיות מסוג Oncomine

חברת אונקוטסט-רניום תומכת ברמה הטכנית באנשי הצוות המדעי של המכונים הפתולוגיים ואחראית על אספקת החומרים הנדרשים לצורך בדיקות ה-Oncomine שהוכללו בסל הבריאות.  האחריות הבלעדית לביצוע הבדיקות והפקת תוצאותיהם ניתנת על ידי מכוני הפתולוגיה שאושרו לבצע את הבדיקה דרך המרכז הרפואי בו החולה מטופל.  לפיכך, חברת אונקוטסט אינה יכולה להעניק שירות בנושא בדיקות אלו למטופלים ישירות ולא ניתן להזמין את הבדיקות דרכה.

במקרים מסוימים כגון חולים עם סוגי גידולים שהבדיקות לא הוכללו במסגרת סל הבריאות עבורם או שיש צורך בבדיקת פרופיל גנומי מסוג ביופסיה נוזלית ניתן ליצור קשר עם חברת אונוקטסט לצורך הזמנתן במסגרת פרטית.

בדיקות ה- Oncomine משווקות ונתמכות על ידי אונקוטסט-רניום נציגות תרמו פישר העולמית בישראל.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן